I vårt villaområde vill det kommunala bostadsbolaget bygga nya höghus, vilka i en länga kommer vara 28 m höga och i tre längor ca 17 m höga.
Dessa vill de bygga på en gata bestående av 1-plans villor.
Det planerade området ligger sydväst/väst vilket innebär att ägarna av befintliga villor förmodligen sett solen för sista gången.

Solstudier har genomförts, men de vill bara redovisa hur det ser ut i mars, juni, september.

Bostadsbolaget ägs till 100 % av kommunen vilket väl innebär att de kommer att få igenom vilka ändringar de än ber om.

Vill ändå be om tips hur man ska lägga upp ett ev. överklagande. Finns det några som helst möjligheter att fördröja processen?
Vilka argument bör man ta upp i överklagandet? Osv...

Länk till planbeskrivning:
http://www.uppsala.se/Upload/Dokumentarkiv/Externt/Dokument/Bostad_o_byggande/Stadsplanering/Samrad_och_Granskning/Stadet_Brillinge/Planhandling.pdf

/Zven

Vad föreskriver nuvarande plan? Hur gammal är den?

hempularen skrev:
Vad föreskriver nuvarande plan? Hur gammal är den?
Den är från 1974 och medger bostäder i en respektive två våningar.

Detta kanske kan vara bra tips:

Gå ihopp med så många grannar som möjligt dvs skapa en intressegrupp som träffas och går igenom argument emot planen tex sol/skuggbildning, trafiksituation, värdeminskning, barnsäkerhet etc.

Under planprocessen kommer ni att höras och ni blir starkare som aktör om ni har goda argument samt är eniga/fler i sakfrågan.

Om kommunen agerar "jävigt" pga det kommunala bolaget och ändå beviljar planen då kan ni överklaga vidare till Länsstyrelsen och vidare till Miljö och markdomstolen och ev slutligen till M&MÖ-domstolen. Troligen kommer det bli svårt för kommunen att driva igenom planen då den avviker radikalt från tidigare plan som jag tolkar för enplanshus/enfamiljershus e.d.

Processen kommer dra ut på tiden vid överklagan och kan ta flera år att fastställa.

Ni kan också ta kontakt inledelsevis med Villaägarnas riksförbund, jag tror de har juridisk gratishjälp i viss omfattning men den kan vara bra som vägledning för hur ni skall driva eran sak. Kan vara bra om ni tillsammans anlitar jurisk kunnig inom planprocessen för hjälp, kanske kostar en slant men utlaget på flera fastighetsägare, bilr det inte så saftigt.

hoppas detta kan hjäla inledelsevis.

• Gilla
oobum och 1 till
  • Laddar…
Villa vista skrev:

Gå ihopp med så många grannar som möjligt dvs skapa en intressegrupp som träffas och går igenom argument emot planen tex sol/skuggbildning, trafiksituation, värdeminskning, barnsäkerhet etc.

Under planprocessen kommer ni att höras och ni blir starkare som aktör om ni har goda argument samt är eniga/fler i sakfrågan.

Om kommunen agerar "jävigt" pga det kommunala bolaget och ändå beviljar planen då kan ni överklaga vidare till Länsstyrelsen och vidare till Miljö och markdomstolen och ev slutligen till M&MÖ-domstolen. Troligen kommer det bli svårt för kommunen att driva igenom planen då den avviker radikalt från tidigare plan som jag tolkar för enplanshus/enfamiljershus e.d.

Processen kommer dra ut på tiden vid överklagan och kan ta flera år att fastställa.

Ni kan också ta kontakt inledelsevis med Villaägarnas riksförbund, jag tror de har juridisk gratishjälp i viss omfattning men den kan vara bra som vägledning för hur ni skall driva eran sak. Kan vara bra om ni tillsammans anlitar jurisk kunnig inom planprocessen för hjälp, kanske kostar en slant men utlaget på flera fastighetsägare, bilr det inte så saftigt.

Tack för bra tips.
Är själv inte medlem i Villaägarnas, men det finns säkert någon i området som är det.

Angående jävigheten så har jag förstått att vissa delar av planbeskrivningen kommer från kommunen själv.
Nio-våningshuset t ex, är en önskan hos kommunen att skapa en silhuett mot Uppsala för folk som kommer från nordöstra avfarten på E4.
Vilket får en att tvivla på att ärendet kommer hanteras korrekt.

Mikael_L
Villa vista skrev:

Ja det är precis så varenda sak går till här i Uppsala.
Det överklagas i varenda instans, det skapas listor och grupper, det t.o.m bildas politiska partier för att stoppa stadens förändring - åtminstone just där *man* bor.
Ty alla är alltid överens om att bostadsbristen här är skriande och det borde verkligen göras något åt det. Men så fort det kommer nära en så blir det givetvis totalstopp, överklaganden, överprövningar osv. Det bor alldeles för jävla många skrivkåta akademiker i denna skitstad.
Från att ett bygge börjar planeras kan man lugnt räkna med 10 år innan spaden sätts i jorden innan alla har klagat klart.
Nya E4'an förbi Uppsala tog "bara" 60år att få igenom. :eek:
Medan det dog 3-5 personer per år på gamla E4'an de sista åren. :confused:
Det är kärringen mot strömmen till ett mycket högt pris, skulle jag vilja säga.

Mikael_L skrev:
Ja det är precis så varenda sak går till här i Uppsala.
Det överklagas i varenda instans, det skapas listor och grupper, det t.o.m bildas politiska partier för att stoppa stadens förändring - åtminstone just där *man* bor.
Ty alla är alltid överens om att bostadsbristen här är skriande och det borde verkligen göras något åt det. Men så fort det kommer nära en så blir det givetvis totalstopp, överklaganden, överprövningar osv. Det bor alldeles för jävla många skrivkåta akademiker i denna skitstad.
Från att ett bygge börjar planeras kan man lugnt räkna med 10 år innan spaden sätts i jorden innan alla har klagat klart.
Nya E4'an förbi Uppsala tog "bara" 60år att få igenom. :eek:
Medan det dog 3-5 personer per år på gamla E4'an de sista åren. :confused:
Det är kärringen mot strömmen till ett mycket högt pris, skulle jag vilja säga.
Jag förstår vad du menar och håller till viss del med dig.
Säkert påverkas väl även jag känslomässigt på ett annat vis eftersom jag bor i området...

Jag tror inte någon i området har någonting emot att det byggs lägenheter här. Inte jag i alla fall.
Men det måste väl ändå finnas gränser hur nybyggnation får påverka befintlig bebyggelse?
Hur många nio-våningshus känner du till i Uppsala? Spontant kommer jag bara på Ritargatan.
Varför smälla upp ett på en gata där det bara finns 1-planshus?

Vill också tillägga att jag inte bor på gatan som drabbas.
Och ber dig samtidigt tagga ner en aning...

@ Mikael_L jaha, ööhh, jag antar att du har mycket ackumulerad ilska mot sakägares rätt till att påverka beslutsprocessen i samhället. Jag håller med om att ibland tyckes vissa processer i detta land dras ut in absurdum, men jag svarade bara på TS fråga, lite av syftet med forat. Då du citerade mitt svar upplevde jag det som du är avig till att jag upplyste TS om dennes rättigheter/möjligheter.
Ovasett, trevlig helg! :)[

• Gilla
Billyw och 2 till
  • Laddar…
Vilka är egentligen sakägare i detaljplaneändring? Är inte det en fråga för hela kommunen?

-MH- skrev:
Vilka är egentligen sakägare i detaljplaneändring? Är inte det en fråga för hela kommunen?
Det är väl så att vem som helst kan söka/föreslå ändring och kommunen eller kommunfullmäktige klubbar eller avslår?

Zven skrev:
Vill också tillägga att jag inte bor på gatan som drabbas.
Det är klart du tycker att du gör. Annars hade du ju inte varit här. Vilket avstånd kommer det vara mellan villorna och de här 9-våningshusen?

Nyfniken skrev:
Det är klart du tycker att du gör. Annars hade du ju inte varit här. Vilket avstånd kommer det vara mellan villorna och de här 9-våningshusen?
Eftersom det inte finns någon bygglovsansökan än så vet man inte. Men det är väl ca fem meter mellan tomtgränserna. Höftar med att befintliga villor ligger fyra meter in på tomten och de nya hamnar fem meter in, så hamnar vi på ca 14 meter kanske.

-MH- skrev:
11 § I arbetet med att ta fram ett program enligt 10 § eller ett förslag till en detaljplan ska kommunen samråda med
1. länsstyrelsen, lantmäterimyndigheten och de kommuner som berörs,
2. de kända sakägarna och de kända bostadsrättshavare, hyresgäster och boende som berörs,
3. de kända organisationer av hyresgäster som har avtal om förhandlingsordning för en berörd fastighet eller, om någon förhandlingsordning inte gäller, som är anslutna till en riksorganisation inom vars verksamhetsområde en berörd fastighet är belägen, och
4. de myndigheter, sammanslutningar och enskilda i övrigt som har ett väsentligt intresse av förslaget.

Vilka som "berörs" är upp till kommunen att bedöma. Praxis är fastigheter inom planområdet och angränsande till planområdet. Men denna krets kan såklart göras vidare om fastigheter längre bort från planområdet anses berörda.

Sedan har såklart vem som helst rätt att komma med synpunkter på detaljplanen även om de inte anses vara sakägare. Sakägarbegreppet begränsar vilka som har rätt att överklaga planen.

Zven skrev:
Eftersom det inte finns någon bygglovsansökan än så vet man inte. Men det är väl ca fem meter mellan tomtgränserna. Höftar med att befintliga villor ligger fyra meter in på tomten och de nya hamnar fem meter in, så hamnar vi på ca 14 meter kanske.
Av detaljplanen kan du se vad minsta möjliga avstånd är mellan de nya bostadshusen och befintliga bostäder.

För två av villafastigheterna är minsta avstånd ca 20 meter, räknar man till var befintliga villor faktiskt är placerade blir det kanske 24 meter.

För övriga villafastigheter är minsta möjliga avstånd ca 35 meter, med några meter till om man tar hänsyn till var villorna står idag.

@Zven, Du skriver att husen kommer bli upp till 28 meter höga, var hittar du den informationen? Jag ögnade igenom plankartan och hittar inga begränsningar i höjd för byggnaderna. Om detta stämmer kan byggnaderna bli hur höga som helst då endast våningsbegränsning finns.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.