Tror inte jag har träffat på någon optisk rökdetektor som man inte kan öppna för att rengöra mätkammaren.

Kort kan man väl säga att man kan aldrig ha för många brandvarnare/detektorer.
Har man inte så många gäller det att sätta dem på rätt ställe. Rätt ställe är inte nödvändigtvis i just det rum där brandbelastningen är som störst utan snarare i det utrymme du behöver utrymma igenom.

tommib tommib skrev:
Bra inlägg av ToRy där....

Vi har sex brandvarnare hemma. En i varje sovrum (4 st) och två i hallen uppe och nere. Det ska upp minst två till, i matrum och vardagsrum. I tvättstugan har jag ingen men borde ha. Jag har verkligen försökt hitta en temperaturdetektor men det är svårt som privatperson. De man hittar är dessutom rätt fula.

Tanken är att de flesta av brandvarnarna ska bytas ut till sådana som är kopplade till larmet men jag har inte kommit så långt än. Jag vill helst ha trådade detektorer eftersom jag inte vill byta batterier i onödan.

@Johan456, vilka varnare har du? Trådbundna eller trådlösa?
Jag har 4-tråds trådade. Har även provat 2-tråds. Det är Teletec som säljer är det via gross. Vad kör du?

A
Campar Campar skrev:
Hur funkar det egentligen att ha rökdetektor i garage?
Jag svetsar och slipar en del i garaget.
Skulle dock vara skönt att ha någon varnare, eftersom att en brand ändå kan komma långt efter att man gått därifrån.
Enda gången brandvarnaren tjutit är i garaget vid svetsjobb,man får plocka ner den (tillfälligt)vid såna jobb! direkt tillbaka sen (y)

optimum
Skånepöjk Hällvetet skrev:
Ovanligt med automatlarm hos privatpersoner.
Är du säker på att du inte har ett brandlarm med kamera till något vaktbolag?

Jag har 2 Brandvarnare som Sector Alarm satt utt.
Går dem i gång börjat det tjuta, då aktiveras kameror hos mig och ser dem någon rök/eld larmas räddningstjänsten.

Borde fixa några till Brandvarnare men har inte blivit av.

Har någon pulversläckare i garaget samt brandfilt.

2 våningshus ca 180m2
Givetvis är det ett sådant och där behöver inte väktare åka ut och kontrollera om det brinner utan kan omgående kalla på brandkår.

tommib
J Johan456 skrev:
Jag har 4-tråds trådade. Har även provat 2-tråds. Det är Teletec som säljer är det via gross. Vad kör du?
Vanliga icke sammankopplade från IKEA och clabbe (och två som satt när vi flyttade in).

Vi behöver byta tak för att jag ska kunna komma åt "bakifrån" med slang till de brandvarnare som ska vara i sovrummen på övre plan. Det är inte så dramatiskt som det låter eftersom det ligger i pipeline ändå av andra skäl men det gör att jag väntar med att installera några mer avancerade varnare.

På bottenvåningen vet jag inte riktigt hur jag ska göra, det var en av de få sakerna jag inte förberedde när vi gjorde om hela övervåningen (hade kunnat borra rakt genom bjälklaget med slang). Där kanske det blir trådlöst.

Tyvärr tycker jag att DSCs egna är rätt fula. Risken är att de inte går igenom hos den bättre hälften.

optimum
Demmpa Demmpa skrev:
Vad kostar det att ha ett automatlarm direktkopplad till räddningstjänsten/SOS/etc per år för en privatperson?
Vad kostar utrustningen?
Får vem som helst pilla med larmet?
Du får väl göra en prisförfrågan själv.

tommib
optimum optimum skrev:
Givetvis är det ett sådant och där behöver inte väktare åka ut och kontrollera om det brinner utan kan omgående kalla på brandkår.
Det här får du gärna komma med lite mer info om. Menar du på riktigt att du som privatperson har ett automatlarm som går direkt till räddningstjänsten? Det håller jag för väldigt osannolikt.

Däremot kanske du har ett kameralarm där säljaren har sagt att larmcentralen ringer brandkåren om de ser någont.

optimum
tommib tommib skrev:
Det här får du gärna komma med lite mer info om. Menar du på riktigt att du som privatperson har ett automatlarm som går direkt till räddningstjänsten? Det håller jag för väldigt osannolikt.

Däremot kanske du har ett kameralarm där säljaren har sagt att larmcentralen ringer brandkåren om de ser någont.
Läs vad jag skriver så förstår du nog.
Det är larm kopplat till bolag som säljer sådan tjänst och vid larm från vårt hus kan de omgående kontakta räddningstjänst.
Alltså det behövs inte väktare som åker ut och konstaterar att det brinner.

Väldigt lugnt och skönt med sådan funktion där jag själv inte behöver agera.

tommib
Jo, men det är skilt från ett automatlarm vilket flera frågade om du verkligen hade (och du antydde).

• Gilla
Johan456
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
optimum optimum skrev:
Du får väl göra en prisförfrågan själv.
Du kan väll ge ett ”tumme - pekfinger”-pris?
Samt vad det är för tillverkare & modell som du har?

optimum optimum skrev:
Läs vad jag skriver så förstår du nog.
Det är larm kopplat till bolag som säljer sådan tjänst och vid larm från vårt hus kan de omgående kontakta räddningstjänst.
Alltså det behövs inte väktare som åker ut och konstaterar att det brinner.
Vad är det för system du har?
Vilken operatör har du som larmmottagare?
Vilken typ av larmöverföring är det från larmet till larmmottagaren?

Brandvarnare är väl den absolut billigaste livförsäkringen man kan ha? De syns knappt i taket heller och gör ingen skada. Jag strösslar med dem här hemma. En i varje rum utom våtutrymmen. Har också som tradition att byta batterier vid första advent.

Om jag någon gång dör i en brand här hemma så ska det inte vara för att jag rökförgiftades i sömnen i alla fall. Nä, det blir när jag trotsar lågorna för att försöka hinna få ut alla verktyg innan de brinner inne.

• Gilla
  • Älska
Markarbetaren och 2 till
  • Laddar…
optimum
Demmpa Demmpa skrev:
Du kan väll ge ett ”tumme - pekfinger”-pris?
Samt vad det är för tillverkare & modell som du har?

Vad är det för system du har?
Vilken operatör har du som larmmottagare?
Vilken typ av larmöverföring är det från larmet till larmmottagaren?
Det tillhör inte denna tråd.

Skånepöjk
Bart Bart skrev:
Brandvarnare är väl den absolut billigaste livförsäkringen man kan ha? De syns knappt i taket heller och gör ingen skada. Jag strösslar med dem här hemma. En i varje rum utom våtutrymmen. Har också som tradition att byta batterier vid första advent.

Om jag någon gång dör i en brand här hemma så ska det inte vara för att jag rökförgiftades i sömnen i alla fall. Nä, det blir när jag trotsar lågorna för att försöka hinna få ut alla verktyg innan de brinner inne.
Helt rätt. De flesta som omkommer i bränder saknar Brandvarnare.
Brandvarnare och en 6 kilos pulversläckare är kanon om man har :)

tommib tommib skrev:
Vanliga icke sammankopplade från IKEA och clabbe (och två som satt när vi flyttade in).

Vi behöver byta tak för att jag ska kunna komma åt "bakifrån" med slang till de brandvarnare som ska vara i sovrummen på övre plan. Det är inte så dramatiskt som det låter eftersom det ligger i pipeline ändå av andra skäl men det gör att jag väntar med att installera några mer avancerade varnare.

På bottenvåningen vet jag inte riktigt hur jag ska göra, det var en av de få sakerna jag inte förberedde när vi gjorde om hela övervåningen (hade kunnat borra rakt genom bjälklaget med slang). Där kanske det blir trådlöst.

Tyvärr tycker jag att DSCs egna är rätt fula. Risken är att de inte går igenom hos den bättre hälften.
Jag håller med det finns många fula, men kolla dessa:
https://www.teletec.se/fc650-o-optisk-rokdetektor

• Gilla
tommib
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.