Hej
Jag har en nyinstallerade jetpump 100T mot en 150 liters hydrofor.
Igår gick två huvudsäkringar (av helt andra anledningar) men motorskyddet slog inte av. Pumpen stod orörlig och surrade i flera timmar innan jag upptäckte det.
Motorn var då ordentligt varm och det luktade bränd elektronik. Det gick dock att hålla en hand på den utan att bränna sig.
Med säkringarna återställda så går pumpen igen.

Vad bör jag kontrollera / Vad bör jag åtgärda?

- Motorn har ju inte snurrat, så uppvärmingen har skett i lindningarna. Antar att det är isoleringen som luktat bränd elektronik. När jag justerar ner motorskyddet så slår den av vid väntad belastning. Bör jag försöka få tag på en tångampär-mätare och mäta upp faserna, eller spelar det ingen roll?
- Går det att ta reda på om motorn riskerar att lägga av vilken sekund som helst, eller om jag bara har halverat livslängden på den?
- Motorn går inte trögt och gnisslar inte mer än innan. Men jag gissar att värmen kan ha kokat bort smörjningen i kullagren. Går det att testa det på något annat sätt?
- Gissar att det borde vara keramiska lager i pumpdelen, men vet inte. Inget vatten läcker ut. Jag upplever att det eventuellt tar längre tid att fylla hydroforen än innan, men kan absolut minnas fel. (Tar 1 min att fylla från 2 -4 bar).
Kan värmen ha förstört lagren, och borde jag i så fall öppna upp och smörja dem (med silikon)?
 
Du bör kontrollera att motorskyddet är inställt på motorns märkström, vilket det troligen inte har varit då det inte löste ut.
Du kan mäta motorströmmen i varje fas så att den överensstämmer någorlunda med märkningen på motorn, strömmen ska även vara relativt lika i alla faser.
Har motorn varit så varm att det luktat bränt om den har den dessvärre tagit skada.
Motorns lager smörjs med vanligt kullagerfett.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.