Hej!
Har dragit LK PEX 16x2,0 mm från handdukstorken i badrummet som jag vill ansluta till radiatorfördelaren i källaren. Den har G 3/8 som anslutning. Till PEX-rören har jag Vatette plastkoppling. Jag behöver nu en övergång från G 3/8 till Vatette R15. Köpte en övergång som inte passade (de två längst till vänster i bilden): koppling.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Behöver något liknande den här: länk

Har ni något tips på vad jag ska ha för övergång? Vill gärna undvika flera bussningar/nipplar på varandra om det går.

Tack för snabbt svar!
Det var ett bra tag sedan jag köpte delarna. Hittade en gammal order nu och det var exakt en sådan du länkade till som jag köpte. På muttern står det VATETTE-plast 16 CR och på skruvdelen står det CR så jag tror inte att jag blandat ihop dem med några andra märken. Att skruvdelen ser annorlunda ut mot den du länkade till antar jag har att göra med att de har en och samma bild till alla olika varianter av samma koppling.

Det som inte fungerade som jag tänkt är att klämhylsan inte passar i skruvdelen. Ser nu att det inte är exakt samma klämhylsa för radiatoranslutning och vanlig klämkoppling. Hade kvar klämhylsor och kromade muttrar från när jag monterade några radiatorer här hemma. Typiskt att jag blandat ihop dem.
Vatette kopplingsset 1a69bf52d1.jpg
Vatette radiatoranslutningsset a7b2fdc0dc.jpg

Får ta och beställa klämhylsa och mutter helt enkelt!

Krilleman
OK, då är det ju bara att köpa en ny Vatette plast 16!

Jag tror du har fått en VSH-koppling (alltså den invändigt gängade) för alla Vatettes ser ut som på min tidigare bild!

VSH:
vsh.png

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.