Hej

Jag skall sätta en vattenutkastare på utsidan garaget, typ en sådan här: https://www.rinkabyror.se/artikel/va-vattenutkastare-400-mm/ eller liknade. Vattnet kommer upp i en 32mm PEM-slang i plattan i motsatta ända av garaget.
Så i stort montera en övergång från PEM till kromade rör, montera rör hela vägen till andra sidan garaget. Tänkte sätta dom strax över golvlisten. Dra upp röret på vägen, borra håll genom ytterväggen och montera utkastaren.

För rören tänkte jag köra på 15mm.

Är det någon som har tips på övergång från PEM till rör? Helst någon som är vinklad eller u-formad då röret skall gå neråt för att sedan följa golvlisten. Eller tips på hur man annars får till rördragningen där snyggt. Kanske bra om den har avstängning också?

PEM-slang som sticker ut från golvet bredvid en vägg och träkonstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Karrock
De är väl lite för olika för en jättesnygg direktövergång, men med tre komponenter, en 15 klämringsvinkel med G15-gänga, en övergngsnippel och en PRK (tex 402) så har du väl flera kombinationer att få ihop det?

Eller en PRK 406 med övergång från 22cu till 15?

PRK 406 är det uppenbara alternativet. Men den bygger lite på bredden, så vill man få PEM-röret nära väggen blir det lite smidigare med en rak övergång, typ PRK 403, så får man göra övergången Cu22-15 efteråt.

Typ dessa då?

2435717 2435717 32x20R utv och 1965066 15x20R

53406116w.jpg

1965060.jpg
och sedan böja röret som ett "rakt" Z för att komma ner mot golvet.

eller kan det finnas någon fördel att gå på en sådan här?

1965374 1965374 2x15R

1965374.jpg

useless useless skrev:
Jag såg nu att du ville ha vinkeln åt sidan, inte ut genom väggen. Gör övergången till koppar med en sån här:
[länk]
Sen lämplig skarv/övergång från 22 till 15 mm där det passar.
Då antar jag att jag behöver en stump 22mm rör? Är det fördelaktigare än att gå direkt till 15mm rör med den övergången jag hittade?

Ja, sätt en fördelning och slå propp i utgången du inte använder. Alltid skönt med minst en extra, läs bara i verktygstråden :rofl:

O OSTRUNE skrev:
Då antar jag att jag behöver en stump 22mm rör? Är det fördelaktigare än att gå direkt till 15mm rör med den övergången jag hittade?
Ja, det blir färre delar med din kombo. Men å andra sidan skulle jag ha gått så långt som möjligt med 22 mm rör för att minimera tryckfallet... Men det är säkert overkill i praktiken.

Köpte prylar idag. VVS-delar i plastförpackningar liggande på en strukturerad yta.
Skapa konto
Nya byggmaterial som kopplingar och ventiler i förpackningar på en ribbad yta.
Skapa konto

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.