21 600 läst ·
35 svar
22k läst
35 svar
Över- och underförbränning
Ahh otydligt av mej. Sek kommer in på pilspetsen. Inte hela strecket. Sorry.
Aha din farsas är omvänd.. Trodde den va underförbränning som du gjort om till omvänd. Jag har ju redan en "modern" underförbränningspanna som jag fick suget på att göra om.Kan ju inte vara så svårt. Sen kan man ju undra varför vissa tillverkare envisas med att ha underförbränning när omvänd är bättre? Vad är fördelarna med under mot omvänd? Nån som vet?
Aha din farsas är omvänd.. Trodde den va underförbränning som du gjort om till omvänd. Jag har ju redan en "modern" underförbränningspanna som jag fick suget på att göra om.Kan ju inte vara så svårt. Sen kan man ju undra varför vissa tillverkare envisas med att ha underförbränning när omvänd är bättre? Vad är fördelarna med under mot omvänd? Nån som vet?
Gjorde lite modifieringar på din bild som jag tror skall förbättra resultaten.
Sänkte primären om du drar rör dit strecket slutar så blir den förvärmd.
Sekundären flyttade jag till början av slutförbrännings kammaren.
Sänkte primären om du drar rör dit strecket slutar så blir den förvärmd.
Sekundären flyttade jag till början av slutförbrännings kammaren.
Ju tätare desto bättre men lite läckage när du testar dig fram gör inget.
När du börjar att närma dig bra resultat så märks det på engång och från bra till väldigt bra är det en lång väg att vandra för det är då alla små saker börjar spela in.
Men de största förbättringarna går rätt fort att uppnå de sista procenten tar en väldig tid.
När du börjar att närma dig bra resultat så märks det på engång och från bra till väldigt bra är det en lång väg att vandra för det är då alla små saker börjar spela in.
Men de största förbättringarna går rätt fort att uppnå de sista procenten tar en väldig tid.
Kolla hur en modern panna är uppbyggd det enda som är svårt att uppnå själv är sekundär lufts utsläppen inne i munstycket.
Men om sekundären tillsätts så nära munstycket och med så stor spridning som möjligt så är det fullt möjligt att nå samma resultat.
Är det bara nog stora konvektions ytor så att inte rökgastemperaturen blir förhög pga den ökade förbrännings tempen så skall det inte vara några problem.
Nu vet jag inte hur det blir om man har lite dåligt drag farsan har ett sjujävla drag så det kanske kan bli ett problem om man styper förmycket och har dåligt drag men det är bara att prova sig fram.
Det under lättar väldigt om du skaffar en termometer som klarar runt 10-1100°C finns billiga hos classe i sjön med god tagbar felvisning.
För det är tempen som styr iförsta skedet hur dina resultat blir sedan är det utformning av sekundär/primärluft och slutförbrännings kammare mm mm mm som kommer in i bilden.
Men om sekundären tillsätts så nära munstycket och med så stor spridning som möjligt så är det fullt möjligt att nå samma resultat.
Är det bara nog stora konvektions ytor så att inte rökgastemperaturen blir förhög pga den ökade förbrännings tempen så skall det inte vara några problem.
Nu vet jag inte hur det blir om man har lite dåligt drag farsan har ett sjujävla drag så det kanske kan bli ett problem om man styper förmycket och har dåligt drag men det är bara att prova sig fram.
Det under lättar väldigt om du skaffar en termometer som klarar runt 10-1100°C finns billiga hos classe i sjön med god tagbar felvisning.
För det är tempen som styr iförsta skedet hur dina resultat blir sedan är det utformning av sekundär/primärluft och slutförbrännings kammare mm mm mm som kommer in i bilden.
Redigerat:
OK, kanske inte till så mycke hjälp då.
Har inte 25:n samma uppbyggnad som 35:an?
Har när jag eldat med 35:an inte tyck att det är någon vidare effekt i den,
men efter att ha börjat intressera sig och installerat några andra pannor måste
jag säga att den inte är så tokig.
Är 10-13år nu och är aldrig bytt keramik, rostret är bytt en gång efter ett misslyckat
torv eldnings försök, rostret smälte!!
Annars är det bara sekundär luft kanalen som är bytt 2 gånger, när den är trasig vill
den på att brinna dåligt, kommer troligen för mycke sek luft.
Har inte 25:n samma uppbyggnad som 35:an?
Har när jag eldat med 35:an inte tyck att det är någon vidare effekt i den,
men efter att ha börjat intressera sig och installerat några andra pannor måste
jag säga att den inte är så tokig.
Är 10-13år nu och är aldrig bytt keramik, rostret är bytt en gång efter ett misslyckat
torv eldnings försök, rostret smälte!!
Annars är det bara sekundär luft kanalen som är bytt 2 gånger, när den är trasig vill
den på att brinna dåligt, kommer troligen för mycke sek luft.
Jo är ganska lika. Min är från -88 och det har aldrig bytts något vad jag vet. Plåten i förbränningsutrymmet är dock jävligt deformerad och kollar jag in i sekluftshålet så kan man nästan se att det brinner. Är det jobbigt att fixa? Hur sitter den fast?
På 35:an sitter sekundärkanalen fast med rör som går "genom" pannan och håller upp den på insidan.
Bara att bända loss rören utåt och slå lös den, sen får man rengöra lite för att få dit den nya. Kommer bli en jäkla skillnad om den gamla är trasig.
Bara att bända loss rören utåt och slå lös den, sen får man rengöra lite för att få dit den nya. Kommer bli en jäkla skillnad om den gamla är trasig.