18 061 läst ·
32 svar
18k läst
32 svar
Över och underbleck
Medlem
· västragötaland
· 1 558 inlägg
Ja det finns rekommendationer i ama om hur långt ut underbleck skall vara. Gavlarna kan tätas med "silikon" ofta skär man inte alls i smyg utan kör bara emot men dom kunde ha skärt snyggare. Din sista bild ser det inte riktigt ut heller men lite svårt att se.Byggis1976 skrev:
Ok. Då kanske det inte var så farligt? Enda felet är att blecken inte sticker ut tillräckligt långt m.a.o.?
Silikon är altså ok. I så pass stor hål som vi har altså? Hålen skulle jag uppskatta till mer än en cm på sina håll. Bör man int e såga fodret med samma lutning så slipper man dessa hål?
Silikon är altså ok. I så pass stor hål som vi har altså? Hålen skulle jag uppskatta till mer än en cm på sina håll. Bör man int e såga fodret med samma lutning så slipper man dessa hål?
Medlem
· västragötaland
· 1 558 inlägg
Silikon funkar men skulle se bättre ut om fodret vara i samma lutning och så brukar man ju göra. Men skulle vara mer oroligt att det går in vatten på din sista bild lite svårt att se men vad man kan ser så ser det inte riktigt ut.
Det jag funderar på är ju att det är "tomt" in mot hus och otätat där de tänkt applicera silikonet. när "hålen" är så pass stora och "tomt" bakom, håller det verkligen då? mot snö, vind o väder? det kommer ju inget foder utanpå i detta fallet....
Medlem
· västragötaland
· 1 558 inlägg
Vi har pratat med en plåtkille. De har även slagit en specialplåt till under balkongdörren, fransk balkong. Inte för jag efterfrågade hans utbildningsleg. ( kanske borde?)....vi jobbar dessutom o tittar inte på alla moment.
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 586 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 586 inlägg
http://www.mittnyahus.tv/hur-goer-snickaren
kolla här på filmerna om montering av fönsterbleck och fodring av fönster och möjligen utvändig salning...
Alla nybyggen jag sett (flera dussin) har sett minst lika bra ut som i filmen...
kolla här på filmerna om montering av fönsterbleck och fodring av fönster och möjligen utvändig salning...
Alla nybyggen jag sett (flera dussin) har sett minst lika bra ut som i filmen...
Vi kommer inte betala detta såklart. Får ta hjälp av en besiktningsman för att få styr. Vi kan ju kasta paj och vägra betala, men vi vill ja bara ha ett bra arbete utfört. Att det ska vara så svårt. Nu kommer de få göra om och betala besiktningar....Tror de blir nöjda med det *not* vi har till och med acceppterat tiläggsbetalning pga att de var tvugna att ta bort panelen en gång och sätta dit den igen - då trodde jag de visste vad de pysslade med. Men ack.
Redigerat:
Hur gör man för att få bra plåtar, över- och underbleck i en hörna på tringelfönster? Vi hade tänkt vanligt underbleck och så kanske ett överbleck med lite kortare utstick som dessutom böjs av och läggs ut i förlängningen av vinkeln. Med ordentligt uppvik mot vindskivan såklart. Inte riktigt som de har gjort.
Ja, man blir ju ännu mer irriterad som kund när man försöker att diskutera i trevlig ton, men trots att det verkligen ser för djä- ligt ut så möts man av. Nej, det är fackmässig och super bra! Plåtkillen är jättebra, han lovar att det blir tätt. Mm mm mm.