Byggis1976 skrev:
Ja, det är SP.

Det finns altså uppstyrt i Bygg AMA med hur lånt ut underbleck skall vara?. Hur är det med uppviken? Kan de tätas med silikon? De tycker jag ser riktigt dåligt ut med glappen på bild et toch två de första). Bör inte fodret ligga emot? Silikon?
Ja det finns rekommendationer i ama om hur långt ut underbleck skall vara. Gavlarna kan tätas med "silikon" ofta skär man inte alls i smyg utan kör bara emot men dom kunde ha skärt snyggare. Din sista bild ser det inte riktigt ut heller men lite svårt att se.

Ok. Då kanske det inte var så farligt? Enda felet är att blecken inte sticker ut tillräckligt långt m.a.o.?

Silikon är altså ok. I så pass stor hål som vi har altså? Hålen skulle jag uppskatta till mer än en cm på sina håll. Bör man int e såga fodret med samma lutning så slipper man dessa hål?

Silikon funkar men skulle se bättre ut om fodret vara i samma lutning och så brukar man ju göra. Men skulle vara mer oroligt att det går in vatten på din sista bild lite svårt att se men vad man kan ser så ser det inte riktigt ut.

Ja. Den sista bilden är på ett av två triangelfönster som sitter ovanför fönster o dörrar. Lite svårt att ta bild på. Jag tror vi kontaktar en besiktningsman som får komma hit. Vatten utifrån är ju inte kul!

Det jag funderar på är ju att det är "tomt" in mot hus och otätat där de tänkt applicera silikonet. när "hålen" är så pass stora och "tomt" bakom, håller det verkligen då? mot snö, vind o väder? det kommer ju inget foder utanpå i detta fallet....

Hat du haft dit både snickare å plåtslagare?

Totalentreprenad så jag har inte avtalat några yrkesgrupper specifikt. Det ingår snickeriarbeten, fönstermontering o plåtarbeten.

Byggis1976 skrev:
Totalentreprenad så jag har inte avtalat några yrkesgrupper specifikt. Det ingår snickeriarbeten, fönstermontering o plåtarbeten.
Ser ut lite som färdiga bleck från bygg handel snickare som köpt och monterat själv?

Vi har pratat med en plåtkille. De har även slagit en specialplåt till under balkongdörren, fransk balkong. Inte för jag efterfrågade hans utbildningsleg. ( kanske borde?)....vi jobbar dessutom o tittar inte på alla moment.

Även om man skarvar överblecket kommer det nog komma in vatten där. Inget snyggt plåtjobb. Har svårt att tro att en plåtslagare skulle gjort det så. Mer en fönstermontör som inte har hundra koll

Snailman
http://www.mittnyahus.tv/hur-goer-snickaren

kolla här på filmerna om montering av fönsterbleck och fodring av fönster och möjligen utvändig salning...

Alla nybyggen jag sett (flera dussin) har sett minst lika bra ut som i filmen...

Vi kommer inte betala detta såklart. Får ta hjälp av en besiktningsman för att få styr. Vi kan ju kasta paj och vägra betala, men vi vill ja bara ha ett bra arbete utfört. Att det ska vara så svårt. Nu kommer de få göra om och betala besiktningar....Tror de blir nöjda med det *not* vi har till och med acceppterat tiläggsbetalning pga att de var tvugna att ta bort panelen en gång och sätta dit den igen - då trodde jag de visste vad de pysslade med. Men ack.

Redigerat:
Hur gör man för att få bra plåtar, över- och underbleck i en hörna på tringelfönster? Vi hade tänkt vanligt underbleck och så kanske ett överbleck med lite kortare utstick som dessutom böjs av och läggs ut i förlängningen av vinkeln. Med ordentligt uppvik mot vindskivan såklart. Inte riktigt som de har gjort.

Det är ingen riktig plåtis som gjort detta,en händig hemmapulare hade gjort det bättre ser för d ,,,,,, t ut
Skall man foga med något använd utefog som går att måla på

Ja, man blir ju ännu mer irriterad som kund när man försöker att diskutera i trevlig ton, men trots att det verkligen ser för djä- ligt ut så möts man av. Nej, det är fackmässig och super bra! Plåtkillen är jättebra, han lovar att det blir tätt. Mm mm mm.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.