Fick tag på en begagnad bordspelarborr från 70-talet.

Den har en typ av smörjnipplar jag inte sett innan, vad har man för redskap för att smörja sådana med? Enligt manualen ska det vara olja av typ ISO VG46 som verkar vara en mer lättflytande hydraulisk olja. Passar väl knappast med vanlig smörjspruta som man har till traktorer och stora maskiner.

Närbild, industriell maskindel, skruvpinne, metallisk yta, texturerad, åldrad, fokus på förgrund, otydlig bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på en metallisk föremål med skala, rost och skador, möjligen en del av ett verktyg eller instrument.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

C
Jag hade skruvat bort nippeln och ersatt med en ny, som passar din fettspruta

Svarar mig själv. Det är tydligen en äldre form av nippel. DIN 3402 eller Kugelschmiernippel på tyska. Verkar ha anknytning till veteranfordonshobbyn idag.

Nu får jag hitta en passande press som klarar flytande oljor och denna nippel.
Tips?

https://schmiertechnik-wagner.de/Kugelschmiernippel-DIN-3402

• Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Sen är ju frågan, vad ska det vara för smörja? ISO VG46 är väl hydraulolja, en spruta som passar detta?
Jag hittar ingen bild just nu, och jag vet inte vad nippeln heter men jag har haft med den att göra.

T tompaah7503 skrev:
Svarar mig själv. Det är tydligen en äldre form av nippel. DIN 3402 eller Kugelschmiernippel på tyska. Verkar ha anknytning till veteranfordonshobbyn idag.

Nu får jag hitta en passande press som klarar flytande oljor och denna nippel.
Tips?

[länk]
Där var den...

Rickard.
Det är knappast särskilt noga exakt vilket olja, valfri lättflytande ren smörjolja fungerar garanterat bra.

• Gilla
C.Ö
  • Laddar…
C
Höghus Höghus skrev:
Den här modellen ska det vara.
[länk]
[bild]

/Höghus
Sådan har jag.
Användes till farfars gamla snipa.

C C.Ö skrev:
Sådan har jag.
Användes till farfars gamla snipa.
Tror jag har en eller två liggandes i källaren oxå. Arvegods som jag aldrig använt.

/Höghus

Motorolja om du har det hemma. Kan gå att smörja med vanlig oljekanna. Kanske går att sätta på en slangstump för att få det tätt mot oljekannan. Riktiga sprutor som på bilden finns annars att köpa. Brukar även finnas på veteranmarknader och liknande.

Såg sedan att du redan har rätt sprutor. Du skrev snabbare än mej

Rickard.
Jag tvivlar inte på motornoljans smörjkapacitet men det är raka motsatsen till en ren smörjolja, jag skulle inte ens tänka tanken om än all annan olja var slut i garaget men det är upp till var och en.

Rickard. Rickard. skrev:
Jag tvivlar inte på motornoljans smörjkapacitet men det är raka motsatsen till en ren smörjolja, jag skulle inte ens tänka tanken om än all annan olja var slut i garaget men det är upp till var och en.
Kan du utveckla vad som är ren smörjolja för en som inte förstår.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
C
C C.Ö skrev:
Jag hade skruvat bort nippeln och ersatt med en ny, som passar din fettspruta
Dock absolut inte spruta in fett där det skall vara olja (och för den delen vice versa).

• Gilla
MultiMan och 3 till
  • Laddar…
Rickard.
T Trappa skrev:
Kan du utveckla vad som är ren smörjolja för en som inte förstår.
Det är helt enkelt olja utan eller med minimalt med tillsatser, maskinolja, hobbyolja viss hydralolja är några exempel men det finns hur mycket som helst och mycket är nog mer eller mindre samma sak med lite olika viskositet.

Fordonsolja brukar generellt innehålla saker JAG tycker man ska undvika annat än just i fordon. (Detta är från erfarenhet och inte teoretisk kunskap och jag är bara en idiot på internet så gör din egen forskning ;) )

Redigerat:
  • Gilla
John Christer
  • Laddar…
Det kan vara så att motoroljor innehåller tillsatser som ska hjälpa till att tåla värme, kyla, ta hand om div jox som bränslerester, kondensvatten, skräp från förbränning osv. Kort sagt div makurrium som inget tillför/ställer till trassel i andra sammanhang, tex i en borrmaskin. Det jag på raken kommer på i fordonsvärlden som skulle kunna passa är växellådsolja GL1, olja till "gamla manuella växellådor". Men det finns säkert något bättre.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.