Byggahus.se
Hej,
Har i varit i dialog med byggare som verkar riktigt toppen men nu när vi talade om ett väldigt enkelt litet jobb att endast istället för riva väggar och greja, endast ta bort dörrkarm med tröskel pga flertal anledningar så blev jag lite paff när jag frågade vad han trodde de skulle landa på. Han sa 419kr i timmen och de nog kan ta två dagar, runt 10k för ta bort dörrkarm i trä och ersätta den med tunnare karm, och tröskel tror vi vi endast tar bort.
Jag målar själv sen för spara in vilket känns mycket bra.
Men känns inte bra de andra, lät inte som de var 10k max heller utan bara en uppskattning.

Vad skulle ni säga är en prisbild som låter rimlig? Blir jag ”lurad”?
Tacksam för alla svar.
 
  • Kök med vit inredning, SMEG-kylskåp, trägolv, dörröppning från mörkt rum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trägolv med tröskel, lutande plankor, vit vägg, del av vit element, natuur färgnyanser.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
jag skulle nog tro att OM det inte finns några mer eller mindre okända problem här, så är själva jobbet på plats något i stil med 1 - 2h. Till det kommer då att skaffa material, restid, bära in och ut maskiner verktyg osv, vilket kan vara minst lika mycket tid.

Men om vi ex. tänker oss att väggarna är av något dåligt murat material som de ofta är i gamla lägenheter (??), så kan det vara stora problem att fästa den nya karmen, och det kan bli skador på putsat ytskikt när man river det gamla. Sådant kan både innebära att bättre plugg och skruv behöver inhandlas, kanske använda ankarmassa istället för plugg osv. Och avsevärt längre tid för att få dit det nya.

En annan "svårighet jag ser, är anslutningen av den nya karmen till bef. golvsockel. Finns det risk att nya karmen inte "når fram" till sockeln?

Tröskeln som skall tas bort är nog inte bara att ta bort, inte säkert att det finns något under, iallafall inte i golvnivå.

Men 2 dagar låter lite häftigt.

Och är det just en ny dörrkarm det skall vara? alltså en karm som det kan sitta en dörr i? ELler skall det vara en öppning där man klär in kanterna med något karmliknande?

För om det skall gå att sätta en dörr där, så måste man sätta en karm med standardmått (eller en måttanpassad, och DÅ blir det dyrt).

Skall det bara kläs in, så räcker det ju med en planhyvlad planka, som ev. behöver klyvas till rätt bredd, och så färdiga dörrfoder som kapas till. Ett jobb som man i princip gör själv som glad amatör på någon timme. OM det inte uppstår problem med infästningen i väggen. Och så kan det behövas något istället för tröskeln, där är troligen hål under. Som amatör kan man behöva fundera lite för att få till den delen, för en erfaren snickare går det snabbt.
 
  • Gilla
Dilato och 6 till
  • Laddar…
Spontant lät 2 dagar mycket, MEN, det är ett gammalt hus och vad som helst kan hända när man börjar riva i det.
 
  • Gilla
Elsparv och 1 till
  • Laddar…
H
H hempularen skrev:
jag skulle nog tro att OM det inte finns några mer eller mindre okända problem här, så är själva jobbet på plats något i stil med 1 - 2h. Till det kommer då att skaffa material, restid, bära in och ut maskiner verktyg osv, vilket kan vara minst lika mycket tid.

Men om vi ex. tänker oss att väggarna är av något dåligt murat material som de ofta är i gamla lägenheter (??), så kan det vara stora problem att fästa den nya karmen, och det kan bli skador på putsat ytskikt när man river det gamla. Sådant kan både innebära att bättre plugg och skruv behöver inhandlas, kanske använda ankarmassa istället för plugg osv. Och avsevärt längre tid för att få dit det nya.

En annan "svårighet jag ser, är anslutningen av den nya karmen till bef. golvsockel. Finns det risk att nya karmen inte "når fram" till sockeln?

Tröskeln som skall tas bort är nog inte bara att ta bort, inte säkert att det finns något under, iallafall inte i golvnivå.

Men 2 dagar låter lite häftigt.

Och är det just en ny dörrkarm det skall vara? alltså en karm som det kan sitta en dörr i? ELler skall det vara en öppning där man klär in kanterna med något karmliknande?

För om det skall gå att sätta en dörr där, så måste man sätta en karm med standardmått (eller en måttanpassad, och DÅ blir det dyrt).

Skall det bara kläs in, så räcker det ju med en planhyvlad planka, som ev. behöver klyvas till rätt bredd, och så färdiga dörrfoder som kapas till. Ett jobb som man i princip gör själv som glad amatör på någon timme. OM det inte uppstår problem med infästningen i väggen. Och så kan det behövas något istället för tröskeln, där är troligen hål under. Som amatör kan man behöva fundera lite för att få till den delen, för en erfaren snickare går det snabbt.
Håller med men inte förvånad. Har varit med om att ett företag vill byta fönster, 14 dagarskulle det ta. De byttes av en annan firma på 1 1/2 dag.
 
H
A Aliceoo skrev:
Hej,
Har i varit i dialog med byggare som verkar riktigt toppen men nu när vi talade om ett väldigt enkelt litet jobb att endast istället för riva väggar och greja, endast ta bort dörrkarm med tröskel pga flertal anledningar så blev jag lite paff när jag frågade vad han trodde de skulle landa på. Han sa 419kr i timmen och de nog kan ta två dagar, runt 10k för ta bort dörrkarm i trä och ersätta den med tunnare karm, och tröskel tror vi vi endast tar bort.
Jag målar själv sen för spara in vilket känns mycket bra.
Men känns inte bra de andra, lät inte som de var 10k max heller utan bara en uppskattning.

Vad skulle ni säga är en prisbild som låter rimlig? Blir jag ”lurad”?
Tacksam för alla svar.
Ta in en annan firma. Verkar inte som de är så vana och kunniga eller så försöker de på sig en rövare.
 
H HEM2121 skrev:
Ta in en annan firma. Verkar inte som de är så vana och kunniga eller så försöker de på sig en rövare.
Eller så behöver dom inte jobbet men tar ändå höjd för vad som skulle kunna bli (ganska troligt med gammalt hus) och om man nappar så blir det troligtvis inga diskussioner om priset senare.

Jag hade själv gjort detta men kan inte ifrågasätta vad man betalar någon annan för.

Om dom är seriösa så kan dom såklart förklara den höga prisbilden.

Alltför många faller på billiga priser och så blir det dyrare i slutändan och en tråd på forumet.

ALLT har blivit löjligt mkt dyrare…
 
  • Gilla
erikjakan
  • Laddar…
Fast vad är det ens ni talar om ? Verkar inte vettigt.

Ska ni ta bort nuvarande karm och foder för att ersätta men en tunnare karm? Varför?
Vad för problem gör tröskeln? Den går inte bara att ta bort, du behöver ersätta den med något om du inte vill ha ett hål i golvet.

Jag hade förstått om ni hade velat öppna upp till en större dörröppning och i det arbetet behöver man byta ut karm, foder och tröskel.

Bara foder är 1000kr om man ska ha tidsenligt, ska karmen vara av karmvirke så är det också 1000kr.
 
  • Gilla
Nyatag och 1 till
  • Laddar…
H
D Dr Benz skrev:
Eller så behöver dom inte jobbet men tar ändå höjd för vad som skulle kunna bli (ganska troligt med gammalt hus) och om man nappar så blir det troligtvis inga diskussioner om priset senare.

Jag hade själv gjort detta men kan inte ifrågasätta vad man betalar någon annan för.

Om dom är seriösa så kan dom såklart förklara den höga prisbilden.

Alltför många faller på billiga priser och så blir det dyrare i slutändan och en tråd på forumet.

ALLT har blivit löjligt mkt dyrare…
Jo, det kan så vara men det är orimligt dyrt, det är en innervägg. Då är det bättre att de går på löpande timpenning, samt vilken tid det tar att hämta materialet. Tycker att TS ska ta in fler offerter.
 
H HEM2121 skrev:
Ta in en annan firma. Verkar inte som de är så vana och kunniga eller så försöker de på sig en rövare.
Vi vet ju inte hur uppskattningen har uttryckts. Det är ju möjligt att snickaren räknar med att göra det här på en halv dag. Men iom. att han ger en uppskattning så är han enl. konsumenttjänstlagen bunden av uppskattningen (max 15% över). Och det skulle kunna visa sig finnas svårigheter här som ingen inser just nu.

Och som jag uppfattat det så är det inte ett fast pris, utan en kostnadsuppskattning för löpande räkning. Själva "offerten" är den begärda timpenningen. Som väl är OK om det är inkl. moms, lite hög om det är exkl. moms. Och rejält mycket för hög om det verkligen antas ta två dagar, en erfaren snickare skall inte behöva hålla på så länge med ett sådant jobb, möjligen om han skickar dit lärlingen.
 
  • Gilla
Ossian K Olsson
  • Laddar…
Hade jag bett om samma manöver av vår snickare hade jag räknat med max en dag. Då jobbar han bara 75% dessutom, så sex timmar.
Sedan är jag övertygad om att han någon gång på förmiddagen hade kommit och sagt att det var klart. Så ett par timmar.

Men tycker det är lite diffust vad du vill göra.
 
Frågan är också vad som verkligen ingick i prisuppskattningen. Var det verkligen enbart att lyfta bort karmen. Jag gissar att det även ingick viss återstställning.
MEN, du sa också omkring 420kr/h i arbetskostnad. Är det före, eller efter ROT-avdrag. Om det är före så är det nog en väldigt oerfaren hantverkare, och då kan det ta hur lång tid som helst.
Att bara ta bort en karm, tar max 2 timmar, om inte karmen måste vara hel efteråt. Sen tillkommer eventuell bortforsling, städning, och reseersättning.
 
  • Gilla
postkontrollen
  • Laddar…
Det ingår ju även återplantering av en viss sorts karm. Stabil montering i gamla väggar är inte busenkelt. (Man vet inte förrän man har rivit ner.

Nya karmar har t ex förborrade hål. Och dom gamla väggar jag har rivit har haft träkilar inslagna mellan stenarna för infästning. Garanterat sitter inte dessa på samma ställen.

Man kan såklart borta nya hål i väggen men allt icke standard (som skall bli bra och fungera) tar tid.

Det är bara att gilla läget.

Ta in en ny offert om man tycker att det är för dyrt.

Man kan nog pressa priset hur långt som helst men frågan är hur bra det blir i slutändan.

Så fort något inte är standard så tar allting mycket längre tid för att få det att passa och se ut som man förväntar sig. Det är ”charmen” med gammalt. Det KAN gå snabbt men det är inget man skall förvänta sig.
 
H
H hempularen skrev:
Vi vet ju inte hur uppskattningen har uttryckts. Det är ju möjligt att snickaren räknar med att göra det här på en halv dag. Men iom. att han ger en uppskattning så är han enl. konsumenttjänstlagen bunden av uppskattningen (max 15% över). Och det skulle kunna visa sig finnas svårigheter här som ingen inser just nu.

Och som jag uppfattat det så är det inte ett fast pris, utan en kostnadsuppskattning för löpande räkning. Själva "offerten" är den begärda timpenningen. Som väl är OK om det är inkl. moms, lite hög om det är exkl. moms. Och rejält mycket för hög om det verkligen antas ta två dagar, en erfaren snickare skall inte behöva hålla på så länge med ett sådant jobb, möjligen om han skickar dit lärlingen.
Sant! Har snickarn uttryckt att att det tar 2 dagar eller att det kan ta 2 dagar. Å andra sidan kan hantverkare vara trevliga men ändå okunniga och giriga, gäller inte bara hantverkare förstås.
Jag skulle ändå ta in fler offerter.
 
Läs på/om lite....

Gör det själv.

Joo, du kan! Kanske tillsammans med nån kompis som har snickrat lite om inte annat...

//
 
  • Gilla
Bästerortarn
  • Laddar…
Att ta bort går fort. Ingen ny karm ska in om jag förstår det rätt utan bara klä in öppningen.. ? Sen målar du?
Några tusen för jobbet (max 1h rivning och 2-3h för inklädnad). Halvdag totalt. Men visst strular det, ge extra då. Max 2h strul.

Materialet kan du välja iom så mkt varianter på inklädnadsmaterial/kostnad.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.