422 läst · 11 svar
422 läst
11 svar
Nibe 640P hög framledningstemperatur
Hej!
Tycker att min Nibe 640p värmer för mycket och i onödan...
Beräknad framledningstemperatur: 10
Framledningstemperatur: 32
Avluftstemperatur: 29
Ca 25 grader inomhus.
Huset har vattenburen golvvärme och slingorna känns relativt varma trots att det inte finns något värmebehov.
Vad kan vara fel? Om något?
Tycker att min Nibe 640p värmer för mycket och i onödan...
Beräknad framledningstemperatur: 10
Framledningstemperatur: 32
Avluftstemperatur: 29
Ca 25 grader inomhus.
Huset har vattenburen golvvärme och slingorna känns relativt varma trots att det inte finns något värmebehov.
Vad kan vara fel? Om något?
Okej, tror jag hittade det. Driftläge 3 dvs elpatron av och cirkulationspump av.J Josth skrev:
Kan du förklara varför jag ska göra detta och om jag borde göra detta varje sommar? Gärna som om jag vore i 8-årsåldern...
Bästa svaret
Det är väl standard för de flesta att stänga av värmen i huset under den varma delen av sommaren. På nyare modeller sker det dock automatiskt när utetemperaturen går över ett inställt värde. Kompressorn ensam räcker normalt för att fixa allt varmvatten.D da20 skrev:
Jag trodde i min enfald att det skedde automatiskt men det förklarar ju varför det varit lite väl varmt inne...J Josth skrev:
Stort tack för din snabba hjälp!
Precis, det är för el-patronen och jag rör ihop det med värmen eftersom de funktionerna alltid brukar "hänga ihop" på andra nya modeller. Hade varit snyggt om kanal 10 var "Blockering av värme" men det är ju framledningstemperaturen.
Precis, från mitten slutet av maj och till frostnätterna börja komma i september kan man ofta ha värmepannan avstängd. Räcker med värmen från hushållsapparater och TV/datorrpylar plus de personer som vistas i huset.