Byggahus.se
jag tror dom mest är inte vet hur tryckimpregnerat trä fungerar idag.
Det är godkänt att ha tryckimpregnerat trä som syll i hus i dag till och med.
 
O oliven1 skrev:
fast det gör det inte alls, rätt trä så kommer det ha en teknisk livslängd på 30 år och en faktiskt på mycket längre än så.
Mja...har du någon hänvisning till någon standard eller motsvarande som visar detta?
Förvisso anekdotisk bevisföring, men de ingjutna trästolpar jag sett har varit förbi efter ~10 år.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
U
O oliven1 skrev:
jag tror dom mest är inte vet hur tryckimpregnerat trä fungerar idag.
Det är godkänt att ha tryckimpregnerat trä som syll i hus i dag till och med.
Jo det fungerar kasst, tacka gudarna för när man hade koppar och arsenik. Då höll det mot röta!

(ironi med en uns sanning)
 
  • Gilla
Fixarlasse Dalarna och 1 till
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Mja...har du någon hänvisning till någon standard eller motsvarande som visar detta?
Förvisso anekdotisk bevisföring, men de ingjutna trästolpar jag sett har varit förbi efter ~10 år.
men det är bara läsa på om olika virkes kvaliter, google.

Svensk träskyddsförening:
"Vetenskapliga försök visar att NTR-klassat trä håller i 20 – 40 år i kontakt med mark. Motståndskraften mot röta och andra angrepp kallas för beständighet. Ibland uttrycks detta även som förväntad livslängd och anges då i år."
 
  • Gilla
Gillar att bygga och 1 till
  • Laddar…
U Utsliten och utdömd skrev:
Jo det fungerar kasst, tacka gudarna för när man hade koppar och arsenik. Då höll det mot röta!

(ironi med en uns sanning)
istället för att bara säga kasst, säg vad som är kasst istället.

Tryckimpregnerat trä är det mest hållbara virket vi har idag på marknaden.
då menar jag inte bara livslängd utan även miljömässigt
 
U
O oliven1 skrev:
istället för att bara säga kasst, säg vad som är kasst istället.
Så även om jag skriver att jag var ironisk går inte ironin fram. Jadu, det är med att skämta i skrift var svårare än jag trodde…
 
  • Gilla
  • Haha
HenrikHuslöse och 8 till
  • Laddar…
O oliven1 skrev:
NTR A/B är ju helt fel

och självklart finns det NTR A 70/70 stolpar, varför skulle det inte göra det?
Det antyddes att jag valt fel till mitt staket, jag har aldrig sett NTR A/B på 70x70, så jag väljer naturligtvis det som säljs dvs NTR A. Men det hjälper ju inte TS😢.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
E
Kanske byggare av det gamla gardet som "gör som de alltid gjort"? Har de gjort bra jobb innan kan det vara värt att ta vara på relationen. Diskutera det lugnt och sansat.
 
  • Gilla
T. Johnsson och 3 till
  • Laddar…
G Grävling15 skrev:
Fast dina betongfundament var kanske inte 1,2m höga, gjutna dikt an berg?
Det är ju en poäng, mina var nog knappt hälften, tack och lov😎. 1,2m hade varit mer än staketet stack upp ovanför mark 😅
 
  • Gilla
T. Johnsson
  • Laddar…
O oliven1 skrev:
vad är idiotisk med ingjuten betong?
Ingjuten betong?
Ingjutet trä är dumt redan från början , gjuter du så använder man järn o galvat material dött material som inte rör sig inte trä som är ett levande material finns inget som är till fördel med att gjuta in trä i en plint mer än att man kan skaffa sig mer jobb plinten blir sämre där trät finns också
Vill man vara hardcore så gräver man ner oldtimers a’la telefonstolpar få har du nåt som överlever dig men tryckat nedgjutet i en plint nej
 
  • Gilla
TRJBerg och 3 till
  • Laddar…
mickesundström mickesundström skrev:
Ingjuten betong?
Ingjutet trä är dumt redan från början , gjuter du så använder man järn o galvat material dött material som inte rör sig inte trä som är ett levande material finns inget som är till fördel med att gjuta in trä i en plint mer än att man kan skaffa sig mer jobb plinten blir sämre där trät finns också
Vill man vara hardcore så gräver man ner oldtimers a’la telefonstolpar få har du nåt som överlever dig men tryckat nedgjutet i en plint nej
ingjutet trä i betong blir extremt stabilt och håller otroligt länge.
miljövänligt och hållbart.
 
  • Gilla
stefan.munter
  • Laddar…
O oliven1 skrev:
ingjutet trä i betong blir extremt stabilt och håller otroligt länge.
miljövänligt och hållbart.
Spelar ingen roll man ska inte gjuta in levande material i betong har du tak över går det bra längre men står det öppet kan toppen på plinten frostsprängas första vintern
En snickare gjuter inte in en regel i en plint iallafall
 
  • Gilla
B6304S1 och 4 till
  • Laddar…
mickesundström mickesundström skrev:
Spelar ingen roll man ska inte gjuta in levande material i betong har du tak över går det bra längre men står det öppet kan toppen på plinten frostsprängas första vintern
En snickare gjuter inte in en regel i en plint iallafall
nej, det är inga problem.
finns oändligt många såna här konstruktioner runt om i landet.

har byggt flera själv som står utan problem flera många år senare.
 
Nej man gjuter inte in trä om man har något framtidstänk. Gör om gör rätt. Ska det bli hållbart så är det plintjärn man gjuter in.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
O oliven1 skrev:
nej, det är inga problem.
finns oändligt många såna här konstruktioner runt om i landet.

har byggt flera själv som står utan problem flera många år senare.
Problemet som jag ser det är kanske inte främst om det håller 20, 30 eller 40 år. Det stora problemet för mig är om/när det börjar ruttna, så behöver vi slita upp och göra om hela grundarbetet igen. Hade de fäst trästolparna ovan betong så hade det varit lättare att byta ut ev. dåligt virke på sikt.
 
  • Gilla
kashieda och 10 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.