Byggahus.se
Hej!

Vi har nyligen tagit in en entreprenör för att bygga ny altan. Den gamla altanen var både sliten och byggd med svajig konstruktion. Därför passade vi nu på att göra ett ordentligt förarbete där vi själva grävde ner till underliggande berg för att entreprenören sedan skulle gjuta de nya plintarna mot berget. Eftersom vi pratat med entreprenören flera gånger om vikten av en hållbar och långsiktig konstruktion blev jag något förvånad när jag kom hem och upptäckte att de gjutit trästolpar rakt ner i betongen. Jag hade väntat mig en stolpsko i metall och sedan trästolpen ovanpå det. Min man har också för sig att det var så entreprenören beskrev det. Det väcker några frågor…

1. Tänker jag fel som väntade mig att det var standard att gjuta in en stolpsko i plintarna?

2. Nu antar jag att den dagen stolparna ruttnar så behöver man ta bort hela betongplintarna ner till berget och göra om allting igen, eller?

3. Är det en vanlig lösning att gjuta in trästolpar i betongplintar?

4. Väntad livslängd på konstruktionen?

• Wow
  • Ledsen
  • Gilla
redep och 7 till
  • Laddar…
Man gjuter inte in trä i betong.
Gör Om, Gör Rätt.

• Gilla
Dortmunder DAB och 55 till
  • Laddar…
”Gör om, gör rätt” är nog inte ett alternativ här. Vi skulle behöva gräva upp hela trädgården för att få bort plintarna nu. Därav: Livslängd? 20år?

• Ledsen
  • Haha
  • Gilla
redep och 4 till
  • Laddar…
K
Hoppas ni inte betalat. Helt jäkla felaktigt

• Gilla
redep och 13 till
  • Laddar…
K kniv skrev:
Hoppas ni inte betalat. Helt jäkla felaktigt
Nejdå, vi har inte kommit längre än att jag har en väldig massa trästolpar nergjutna i berget. 🤦🏼‍♀

• Ledsen
  • Gilla
redep och 6 till
  • Laddar…
G Grävling15 skrev:
Nejdå, vi har inte kommit längre än att jag har en väldig massa trästolpar nergjutna i berget. 🤦🏼‍♀
Gör inget mer om det bara är stolparna som är gjorda hittills. De får ta bort stolpar och betong sen ska ni ta in ett annat företag.

• Gilla
karlmb och 22 till
  • Laddar…
G Grävling15 skrev:
Bort med eländet och byt leverantör. Hopas det löser sig.

• Gilla
redep och 17 till
  • Laddar…
G Grävling15 skrev:
”Gör om, gör rätt” är nog inte ett alternativ här. Vi skulle behöva gräva upp hela trädgården för att få bort plintarna nu. Därav: Livslängd? 20år?
Fråga hantverkaren hur lång garanti dom ger på den här konstruktionen och be att du får det skriftligt. Så kan du utifrån reaktionen du får själv dra slutsatser om hur länge det håller.

• Gilla
linneac och 6 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Fråga hantverkaren hur lång garanti dom ger på den här konstruktionen och be att du får det skriftligt. Så kan du utifrån reaktionen du får själv dra slutsatser om hur länge det håller.
Ja. Jag får nog göra det. Inför arbetet sa han att konstruktionen ska hålla tills jag går i pension. Det är ju nästan 40år. Nog för att jag räknat med att virket blir gammalt, men… Funderar snarare på om chef och medarbetare har pratat om varandra på firman. Byggaren har gjort jättebra jobb för oss innan, därav min förvåning.

• Gilla
linneac och 2 till
  • Laddar…
Borde väl hålla 20-30 år om det är tryckt virke.

• Gilla
tjejgrej och 6 till
  • Laddar…
G Grävling15 skrev:
Ja. Jag får nog göra det. Inför arbetet sa han att konstruktionen ska hålla tills jag går i pension. Det är ju nästan 40år. Nog för att jag räknat med att virket blir gammalt, men… Funderar snarare på om chef och medarbetare har pratat om varandra på firman. Byggaren har gjort jättebra jobb för oss innan, därav min förvåning.
För det första tror inte jag att han skriver det i ett dokument som garanterar livslängden.

För det andra håller garanterat rätt utförda plintar längre än träet.

För det tredje - vad händer om han har fel och en stolpe ruttnar om två år? Vad tror du då han säger? "Oj då! Det var materialfel sånt tar vi inte ansvar för. " Är vad han kommer säga.

Du har ju varit mån om att få en stabil och hållbar konstruktion. Bygg då en sådan och se till att det är lätt att "serva" konstruktionen och byta delar. Inte att du måste riva om något går sönder.

• Gilla
  • Haha
tjejgrej och 13 till
  • Laddar…
G Grävling15 skrev:
Om det är NTR A som de har använt så ska detta troligen hålla men det är helt idiotiskt att inte använda stolpskor.

• Gilla
karlmb och 8 till
  • Laddar…
Hur der det ut , foton.

• Gilla
karlmb och 8 till
  • Laddar…
Firman ska utföra jobbet fackmannamässigt. Hör med några andra hur dom hade utfört jobbet, och följ upp med fråga om de anser det ok att gjuta trä rakt ned i betong.

• Gilla
Hackie
  • Laddar…
det är inget fel att gjuta in trä i betong, så länge man gör det korrekt kommer det fungera bättre än stolpskor.
blir mycket stabilare.

men finns ju fördelar med båda alternativen,

• Gilla
Ylex och 12 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.