Har ca 36 m2 yta under huset som är outnyuttjad som jag vill göra något av. Utrymmet består av 2 lika stora "rum" med betongsten som väggar. Tro det eller ej men huset är byggt med hel källare men dessa 36 m2 har stängts av med en vägg...

Nu har jag öppnat väggen från källaren och satt in en dörr så länge. Bakom dörren finns nu en hel fantastisk massa sand och småsten som jag tänkte fixa bort genom att ta hit en sugbil. I det ena rummet tänke jag dela av med en ny vägg och bakom denna en pelletstank på en 8m3 ungefär. Resten av det rummet plus det andra kan ju vara lämpligt till relax, gillestuga eller förråd, har inte bestämt det ännu. Nu till mina frågor...

Grunden har inte samma höjd runtom... Mot yttervägg kan jag få ca 160cm takhöjd och mot innervägg lite drygt 200cm om jag räknar med nytt golv och nytt innertak. Hur mycket idiotbesvär skulle det vara att förlänga muren till samma höjd runtom? Alltså, kan man förlänga en mur i marken... Låter som tokjobb för mig..

Vad händer om jag tar bort sanden till samma nivå som grunden? Kommer marktrycket att göra att väggarna trycks inåt?

Jag funderar på att gjuta en ny platta i hela denna yta, (kanske med "trappsteg" för att ta bort höjdskillnaden) med färdigarmerad betong direkt från betongbil, är detta att rekommendera?

Markisolering under plattan och golvvärme måste väl vara helt ok  och sen putsar man innerväggarna efter att ha fräst in elledningarna. eller har någon andra idéer?

Bör man kanske isoelra ytterväggarna också?

Om jag nu förändrar detta utrymme så pass radikalt att jag använder det till gillestuga och relax, finns det då risker att husets fuktskydd påverkas? (Ingen synlig fukt alls i väggarna idag) Det är ju en del yta om helt plötsligt blir uppvärmd och skjuter ut värme förstås...

Kan man gjuta nu i vintertider eller måste/bör man vänta till värmen kommer åter? (Det är ett par grader plus där nu, ca 5-8)

Hur länge måste en gjuten platta torka innan man kan gå på med till exempel klinkergolv?

Fråga mig bara inte varför man lämnat denna yta outnyttjad, jag har ingen aning...

Tacksam för påhittiga och konkreta svar  ;D

Du har betalt de statliga lånen hoppas jag.

poiu skrev:
Du har betalt de statliga lånen hoppas jag.
Hmm, nu undrar jag ju förstås vad du menar...?

Min granne tvingades fylla halva källaren med makadam för att få statliga lån. Det var inte lite jobb att kärra ut den sedan...

(Med billiga statliga lån var boytan maximerad. För stor yta = inga lån.)

Ahaa, ok nu förstår jag :o

Nej för sjutton, huset är byggt på 50-talet och de statliga lånen (om de fanns då) är för länge sen försvunna...

Är lite sugen på en relax samt ett tv-rum med projektor... Det blir ju mörkt i.a.f. :-D

Där är ju kanonläge för en lönndörr som varit uppe på forumet nu en tid. ;)

Vi sänkte källargolvet och gjöt ihop det nya golvet med sulan. För att klara marktrycket stämpade vi väggarna under tiden efter tips från lokala byggfirman och gjorde källaren i två etapper. Det höll.

Vad är det under de 160 cm? Jord, berg? Tar väggen bara slut? Vårt hus står delvis på berg så för att få ner nivån där var det kobra och kilar som gällde. Och så passade vi på att gjuta ett fundament till tvättmaskin etc där berget var för jävligt - ingen kan ana detta...

Det är sand och åter sand...

Tänkte på det där med att sänka golvet men jag antar att då måste jag gräva upp runtom hela grunden och då blir det kanske too much...

Hur gjorde ni med väggarna under tiden, långa stöttor mellan väggarna eller?

Antar att du är nöjd med resultatet då!!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.