Outlander PHEV tips/råd?

3k läst  25 svar

Nästa tråd i Övrigt off topic
  1. M
    Självbyggare Nivå 8
    Hej.
    Jag kommer inom kort att byta jobb och har fått möjlighet att genom jobbet ha en Outlander PHEV.

Nägon här som har denna bil och vill dela med sig av erfarenheter etc ang bilen?

Det jag tänker främst på är förbrukning.

Jag kommer att köra bilen i tjänsten ca 50 km per dag. Jag har möjlighet att ladda den hemma och på jobbet, och jag tror även att jag kommer kunna ladda den under arbetsdagen när jag är ute och gör kundbesök.

Privat kommer jag åka enstaka sträckor som är längre än 10 mil enkel resa, men majoriteten av milen kommer köras under 4 mil enkel resa.

Andra synpunkter, vad är bra och vad är dåligt med bilen?

MVH

• Laddar…
  2. A
    Medlem Nivå 11
    Det undrar jag med.

3. F
    Medlem Nivå 8
    Det bästa är nog förmånsvärdet som tjänstebil. Otroligt lågt och förmånligt.

Sedan är det inte någon riktig terrängräv. Jag tror det var Vi Bilägare som testade fyrhjulsdriften och det var nästan omöjligt att få till fyrhjulsdrift; man måste stanna bilen, trycka på knappar och göra inställningar.inte som andra märkens system som automatiskt går kopplar in de extra drivhjulen när det behövs.

4. Johannes Carlsson
    Allvetare · Nivå 11
    Så länge du åker på el är det nog bra men utan el lär den vara betydligt törstigare än en vanlig bamsesuv.
    Verklig förbrukning verkar ligga runt 5l/100km

5. anders07
    Medlem · Nivå 14
    Jag har en... För det första så är ju förmånsvärdet löjligt lågt.
    Vad det gäller förbrukning så har jag drygt 30 km till jobbet och kan ladda där. Det är en stor skillnad om man bara kan köra på eller hamnar i köer. För mig kan de 30 km ta upp till 1½ timme i värsta fall (Stockholm).

När det är några minusgrader och lite värre köer räcker inte laddningen hela vägen till jobbet och ca. 10% blir då på kombinerad el/motor.
    Jag kör dock alltid automat el-värmaren för motor/kupé på morgnarna så laddningen är ca. 90% när jag startar om det är kallt ute men bilen är ju varm och skön och jag slipper skrapa rutor! :)
    Rätt korkat att el-värmaren går från batteriet och inte direkt från laddkabeln.

När det är varmare ute har jag kommit som mest ca. 45 km på full laddning. Att ladda från tomt till fullt i vanligt 10A uttag tar ca. 4-5 timmar så det är alltid fulladdat när jag åker hem.

Jag hade snittförbrukning på 2,8 l under sommaren och 3,8 nu på vintern men kör mest sträckor på under 60-70 km tur/retur.

Den går hyfsat snålt även på motorväg i 110 på bensin men stadskörning runt 50 km/h är det nog närmare 10l/100 km men det är ändå rätt bra för så stor och tung bil tycker jag.

En nackdel om man ska åka längre sträckor är att den bara har 40 l tank. Fulladdat med full tank kommer man runt 600 km som mest.

4WD slår till så fort man trycker på 4WD knappen så jag vet inte hur Vi Bilägare testat då eller om de hade en defekt bil som Fred vom Jupiter skriver ovan. Den är på 70/30 fram bak annars har jag för mig...

Välj direkt till laddarsladd för elstolpe så du kan ladda på "stan"!

Jag har haft en hel del strul med min Bluetooth för min Android (Samsung Galaxy S7 Edge). Mitsubishi skyller på Samsung och säger att alla iPhones fungerar perfekt (dock strular även min frus iPhone). Samtal kopplas inte alltid över till hands-free eller samtal bryts. Händer ofta nog för att det ska vara irriterande.
    Deras system för "voice call" är så enerverande att inte ens den mest tålmodiga orkar använda det...

Media över BT fungerar dock bra och med "business" paketet med Rockford-Fosgate och extra bas är ljudet enastående bra!

Deras app över WiFi har löjligt dålig räckvidd så du måste vara inom 20 meter från bilen (utomhus) för att kunna koppla upp dig och styra klimat anläggning/timers/laddning, etc. Jag har lagt en WiFi extender i garaget som skickar vidare signalen in (ca. 50 meter) så jag kan koppla upp mig inne också. Väldigt bekvämt att kunna starta värmen och eluppvärmd vindruta 10 minuter innan man går ut! :)

I övrigt är jag mycket nöjd, bekväm, bra utrymme (även bak), bra att köra och bekväma funktioner, ex. automatisk baklucka.

En annan parentes som de missat är att laddkabeln inte låses fast när man låser bilen och med en prislapp på 3000-4000 kr är det högvilt för tjuvar... Jag har löst det genom ett vanligt bygellås som jag låser fast i öglan för dragkroken och lägger kabeln genom...

6. M
    Självbyggare Nivå 8

Föredömligt svar!

Tack för ett utförligt svar.
    Då håller jag tummarna för att jag får bilen.

• Laddar…
  7. F
    Medlem Nivå 8
    Enligt det här testet är fyrhjulsdriften lite halvdassig och krånglig att hantera. Jag vill nog helst ha fyrhjulsdrift som går in automatiskt när den behövs, när man kör över snösträngen på landsväg eller ska komma iväg i halka, inte att jag ska behöva stanna bilen, stänga av antispinn och slå på fyrhjulsdriften med en knapp.

Men är man medveten om att det inte är en fullfjädrad terrängbil och man inte har det behovet, så kan man såklart välja den ändå.

http://www.vibilagare.se/test/biltester/fyrhjulsdriven-med-forbehall

8. anders07
    Medlem · Nivå 14
    Nu lär nog väldigt få klassa en Outlander som en terrängbil men det med 10,8 km/h för att få 4WD tror jag inte stämmer helt 100%.
    Jag fastnade själv när jag åkte till stugan över en packad snövall och visst fick jag gasa betydligt mycket mer än med min tidigare Nissan X-trail med det sprutade definitivt snö från alla fyra däck.
    Jag kan också garantera att det inte gick över 10 km/h! :)

• Laddar…
  9. M
    Medlem Nivå 10
    Har provkört phev gen1 ordentligt i både grusgrop och lera, och visst fungersk 4hjulsdriften direkt feån start :) tog sig fram över förväntan faktiskt. Dock gick den bet när vi skulle dra upp en båt från en ganska brant ramp från stillastående, då tjöt det bara lite om bilen men den flyttake sig inte 1 mm. Fick hjälpa den i rullning med en vinch sen gick den fint upp för egen maskin.

• Laddar…
  10. M
    Självbyggare Nivå 8
    Det är klart att det blir en Outlander. Nu den viktigaste frågan: Vilken färg tycket ni? Den kommer att ha lite företagsloggor på. Mina senaste två bilar har varit vita, varav en med loggor på. Dock blir dom ju så smutsiga..

11. Fjojtmehmet
    Renoverare · Nivå 7
    Silver är väl den tacksammaste färgen ur smutssynpunkt?

12. Nyfniken
    Medlem · Nivå 16
    Gråmetallic är enligt min erfarenhet immun mot smuts. :)

13. M
    Medlem Nivå 10
    Jepp mellan/mörk grå mettalic så behöver man inte tvätta så ofta om man inte vill förstås!

14. M
    Självbyggare Nivå 8
    Jag har nu haft min i snart två veckor.
    Jag kan konstatera följande: Ställ inte fläkten på varmare än 15 grader. Då startar bensinmotorn.
    Kör utan fläkt så mycket som möjligt.
    ta alla möjligheter till att ladda bilen.
    Infotainment systemet är en djungel och inte så användar vänligt.
    Jag har bilen igarage om kvällarna, ca 12 grader och klarar mig utan fläkt till jobbet, ca 8 km.

15. anders07
    Medlem · Nivå 14
    Har du nya modellen så har du en EV knapp som tvingar eldrift.
    I övrigt håller jag med att det är dumt att motorn startar för att värma kupén.
    Jag brukar ha elvärmaren på 30 minuter innan jag åker så det är äckligt varmt i bilen när jag kommer ut och så stänger jag av klimatsystemet helt (off knappen). När det är några minus ute vinner jag nästan en mil på det har jag märkt... (men det är kallt som tusan i bilen när jag är vid jobbet, men vad gör man inte för någon km extra på el (och för miljön förstås)).

• Laddar…
Taggar: bil, hybrid, laddhybrid

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: