Byggahus.se

outl1.se och hur man behandlar problem med Tianchen S520

16k läst  17 svar

Status:
Stängd
  1. M
    Medlem Nivå 3
    Jag vill med detta inlägg varna för ett allvarligt problem med Tianchen S520, och även varna för outl1.se.

Som framgår av konversationen nedan är outl1.se inte det minsta intresserad av att lösa problemet, eller ens diskutera med tillverkaren om detta fall. Det till trots att jag som kund upplever ett problem, och t.o.m kommer med ett förslag på lösning.

Jag har också kunnat konstatera att jag är inte ensam om att uppleva detta problem med just denna modell. Lite Googling ger snabbt svaret att fler upplever samma sak.

Innebörden av att "Kasta pengarna i sjön" har fått en helt ny innebörd i vårt hushåll.

Mitt ursprungliga mail;

Svar från outl1.se:

Nytt meddelande:

Svar från outl1.se:

Nytt svar:

Svar från outl1.se:

Redigerat av moderator 3 okt 2014 09:53
    • Laddar…
  2. mexitegel
    Allvetare · Nivå 22
    *asgarv* (Ta det inte personligt men jag fick en inre syn om en robot som är trött på att klippa gräs och simmar iväg :))

Det låter som en märklig attityd från företaget i fråga, även om jag förstår att de inte kan ta ansvar för hur kunderna installerar robotarna.

3. grymmeoffe
    Moderator Nivå 7
    Du har inte hittat den?

4. M
    Medlem Nivå 3
    Ingen fara! Jag ser också det komiska i detta!

Men, jag ser också allvaret. Naturligtvis kan dom inte ta ansvar för hur kunder installerar. Därför erbjöd jag dom möjligheten att inspektera installationen. Min installation är perfekt. Det vet jag.

Men, nu är jag inte ensam. Även på detta forum, liksom på Internet, finns det gott om historier om hur denna robotgräsklippare "rymmer", alltså lämnar sitt område. Det tycks vara orsakat av att när denna modell har svag batterispänning, vilket den har när den är på väg hem för att ladda, då missar den kabeln.

Jag har varit orolig för detta länge (se tråden om Tianchen S520), och nu har det alltså hänt.

Om man tänker sig att en klippare, som inte klipper ut i kanterna, med högt gräs (stort motstånd) på ena sidan, och golf-green (lågt motstånd) på andra sidan försöker följa strömkabeln hem - vilken sida av kabeln är det troligast att klipparen befinner sig om den avviker från linjen? Just det - den har lämnat tomten.

Lösning: Antingen måste klipparen stänga av sig omedelbart eller cirkla en kort stund och sedan stänga av sig om den inte hittar tråden.

Det vill inte outl1.se ens diskutera, vare sig med mig eller med tillverkaren.

9 000 SEK i sjön - bokstavligen talat!

5. legion
    Husägare · Nivå 8
    Jag tycker du ska stå på dig, en robotklippare ska ovillkorligen stanna om den hamnar på fel sida slingan.
    Tyvärr finns det fler "billiga" klippare som uppvisar ett sånt här beteende och det kan ju ingen skylla på installationen.
    En vända i ARN skulle väl inte skada?

6. mexitegel
    Allvetare · Nivå 22
    Om du vill sätta hårt till så ska du börja med att reklamera köpet. Det har du rätt att göra i tre år efter köpet, om det är mer än sex månader sedan köpet så är det dock du som ska bevisa att felet är ursprungligt - men det verkar du ju ha bra på fötterna för att göra :)

Kör på!

Ps.
    Vad tror du man ska agna med för att den ska nappa? :D
    Ds

7. M
    Medlem Nivå 3
    @legion: Bra idé! Sagt och gjort!

8. legion
    Husägare · Nivå 8
    Gött, lycka till!

9. C
    Medlem Nivå 1
    Du kommer aldrig någonstans med detta företag. Vår S520 står i en låda på en vind.

m71, jag kan rekommendera Robomow RS630 om du har en större gräsmatta. Den klipper vår gräsmatta på över 2000m2 utan några som helst problem. Har inte haft ett enda problem/stopp. Precis så som man vill att sin robotgräsklippare skall fungera.

Att de ens skyller på kottar är ju förjävligt. För oss var det för högt gräs, för blött gräs, lutningar...gräs förhuvudtaget var ett problem för 520.

Redigerat 2 okt 2014 23:24
  10. OpiMaza
    Husägare Nivå 6
    Har du kollar med hemförsäkringen?

11. M
    Medlem Nivå 3
    Jag ska kolla hemförsäkringen, men har ingen större förhoppning om det. Jag betvivlar att det finns en avtalsklausul som täcker självmords-benägna robotgräsklippare.

Har idag fått ytterligare ett svar av dom, efter att jag har försökt att reklamera roboten. Jag har inte gett dom något svar ännu, men eftersom dom fortfarande inte tycks ha förstått grundproblemet, och inte ens är villiga att verka för en lösning av det, så är det inte speciellt lockande. Spännande också att dom säljer en produkt som kräver uppdateringar för att fungera, men om man installerar dom - då har man ingen garanti längre... De "otaliga mail" dom refererar till är 2 till antalet...

Det blir nog en Robomow RS630 - det var det jag hade tänkt köpa från början. Jag valde denna pga. pris och att den på rekommendation verkade vara bra.

Min reklamation;

Klistrar in outl1.se:s svar här - då dom själva önskar det;

Redigerat 3 okt 2014 18:50
  12. legion
    Husägare · Nivå 8
    Enligt min mening uppvisar inte Outl1.se några större kunskaper om konsumentköplagen. De gör en rad tvivelaktiga antaganden, dessutom med en otrevlig underton:thumbdown:

Kunden måste bevisa att det föreligger ett fel på varan? Nej, inte inom 6-månadersregeln.

Kunden måste återlämna varan till säljaren? Som huvudregel ja, men flera undantag görs, tex om varan förstörts eller kommit bort av förhållanden som inte kan påverkas av köparen.

De är inte ersättningsskyldiga om det rör sig om en olyckshändelse? Rätt, men det är i så fall med stöd av 6-månadersregeln upp till säljaren att visa att felet beror på en olyckshändelse.

De är inte ansvariga för en felaktig installation? Rätt, men inom 6-månadersregeln är det de som ska bevisa att felet eventuellt beror på en felaktig installation.

Modifiering av varan? Nämns inte specifikt i konsumentköplagen, här blandar nog säljaren in egna garantivillkor som är ovidkommande vid en reklamation enligt konsumentköplagen.

http://publikationer.konsumentverke...sumentkoplagen_broschyr_A4_2007_redigerad.pdf

Personligen tycker jag att det är konstigt att Outl1.se inte verkar förstå att de i längden kommer tjäna pengar på att visa sig generösa.
    Det räcker ju faktiskt att bara två presumtiva robotkunder avstår från att handla hos dem pga en sån här händelse så har de förlorat mer än om de gått med på lite goodwill.

13. C
    Medlem Nivå 1
    Känner igen Outl1.se underton.
    Ett seriöst företag..

m71: Robomow:en har ju även riktiga knivar under och inte rakblad. Den klarar därför grenar m.m. utan att det ligger rakbladsflisor över delar av gräsmattan. Sedan mot 520n så är ju robowmowen som ett tåg. Riktigt kraftfull och tar lutningar som ingenting.

Jag tror att din 520 fick exakt samma fnatt som vår och bara drog iväg från tråden. Det skyllde outl1.se på att det var pga för låg spänning på batteriet.

Redigerat 4 okt 2014 17:19
  14. M
    Medlem Nivå 1
    Håller helt med dig.
    Akta er för denna webb handlare. Outl1.se
    Säljer rena skräp produkter.
    Köpte deras värsting snöslunga med banddrift.
    Gick sönder efter 10 min.
    Fick ny reservdel, men även denna höll 10 min. Konstruktionsfel då en axel inte är i rätt vinkel. Förklarade detta med bilder och massor med mail. Fick NOLL respons. Helt oseriöst sätt att behandla sina kunder. Tykna och fräcka svar till baka.
    Jag slängde 6' i snön, som inte dök upp i tö!

15. M
    Medlem Nivå 3
    Nu har denna händelse tagit en lycklig vändning: outl1.se har omprövat sitt beslut - dom meddelar nu att man kommer att ersätta mig med en ny S520 i februari/mars när 2015 års modell anländer.

Nu slutar det alltså lyckligt i mitt enskilda fall, men jag var inte nöjd med det. Jag ville också att outl1.se tar dialogen med tillverkaren, och ser till att dom bygger in någon slags begränsning som gör att roboten inte rymmer iväg, i de fall den är i "HOME"-läge och försöker ta sig hem genom att följa avgränsningskabeln. Det är ju då rymningen sker.

Även detta möter nu outl1.se nu genom att ta dialogen med tillverkaren så att dom hanterar det i sin mjukvara.

Och, med det måste jag säga att jag känner mig mycket nöjd.

Dom har mött mig som kund, och dom arbetar nu aktivt med en lösning på detta problem som kunde slutat värre än med en drunknad robot som resultat.

Trots allt, måste jag säga att outl1.se nu har tagit sitt ansvar, och tillslut agerat schysst.

S520 är i grunden en trevlig maskin, tyst och effektiv. Enda problem jag egentligen har haft är just rymningar, ett nog så allvarligt problem som jag nu hoppas får en lösning.