Byggahus.se

Otät rökkanal, rör eller glidgjuta?

1. J
    Medlem Nivå 1
    Planerar att sätta en kassett i öppna spisen och hade sotaren här för provtryckning. Det var ju såklart otätt så nu har jag velat fram och tillbaka vad som är bästa alternativet.
    Det är en Keddy 510 som är tänkt som insats.
    Pratade med sotaren idag och han menar på att jag inte ska glidgjuta eftersom jag har "vägganslutning" mot skorstenen i huset men när jag frågade om det är helt uteslutet och ej tillåtet med gjutning så velade han och gav inget riktigt svar. Någon här som sitter inne med bättre kunskap?
    Har även kollat på att dra i slang, men kommer bara att få plats med 110 mm slang. Skorstenen är 7,5-8 meter lång. Rörtillverkaren och sotaren säger att det inte ska vara några problem, men ingen vill ju lämna garantier för det och man vill ju inte "hoppas på det bästa". Vad tror ni om rör? Kommer det fungera med 110 mm?

Ett tredje alternativ är en oval slang, men det drar iväg så jäkla mycket i pris då, men det är kanske inget annat att göra?

2. R
    Medlem Nivå 6
    Jag har inte klart för mig vad han menade med "vägganslutning" , kan det vara så att det är en tegelmurad skorsten där man byggt trä/väggkonstruktion an mot murstocken?

Sotaren var härom året och gjorde en branskyddsbesiktning hos mig, och han spekulerade lite kring en vägg jag har i sovrummet som är byggd mot murstocken, men lite mummel senare så var allt okej

Glidgjuta är enkelt och billigt med bästa resultat, kan du göra det själv dessutom så kommer du undan med några hundringar i material + ev inköp av en jula-vinsch för ytterligare några hundringar om du inte redan har en

Ta ett snack med sotaren innan du sätter igång, så det är okej och att han kommer att godkänna om du glidgjuter, det är som han som har sista ordet i regel ändå

/R

3. J
    Medlem Nivå 1
    Ja, det är så att sovrumsväggen är byggd mot murstocken och det är en trävägg. Han pratade om att man fick byta till stålreglar för att få det bra. Men det var mycket "mummel" här också och jag fick inga riktiga svar på om det var helt stopp att ha det så eller bara rekomendationer.
    Hade lätt kunnat göra glidgjutningen själv för några hundringar därför känns det lite tråkigt att lägga 8000:- på rör om det nu ska krävas...

Har hittat 110 rör för runt 4000:- och det kan jag väl tycka är rimligt men 8000:- börjar svida i plånboken bara för att laga skorstenen.
    Men frågan är ju om 110 rör är tillräckligt för en Keddy på 10-12 kw.

4. R
    Medlem Nivå 6
    Det var ungefär samma hos mig, och jag tror att det kan vara så att sotaren ska ha mycket på fötterna om han ska ge eldningsförbud, det har luckrats upp rejält vad jag förstår via EU kring bestämmelserna, sotaren kan vad jag förstår mest komma med "bör" och "rekommenderar" si eller så

Jag ringde sotaren nui höst och deklarerade min avsikt att glidgjuta våren 2010 med C-bruk, och det mumlades lite förstås, men det var upp till mig så det var okej och han kommer och provtrycker och godkänner om det är tätt och ser bra ut

Så ring sotaren igen ang glidgjutning, han kommer kanske att mumla och ha sig igen med rekommendationer, tror det är lite så sotarna är kanske men att glidgjuta med C-bruk är okej ändå till slut om det är det du vill göra d^_^b

/R

5. S
    Medlem Nivå 1
    Jag skulle använda mig av Keramiskt bruk istället för C-bruk.
    Håller bättre men är dyrare.
    Keramex är grymt bra.