Jag känner igen det där med "rotoptimering"

Bad ett företag om offert på isolering av vinden. Pris före rot 19000:- efter rot 12500:-

Jag bad att få köpa endast material och fick då ett pris på 13600:- för detta...

Arbetet tar 2 gubbar + maskin ca 4 timmar att utföra enl uppgift = 1625:-/h per gubbe, bra betalt som isolerare?

lapower skrev:
Jag känner igen det där med "rotoptimering"

Bad ett företag om offert på isolering av vinden. Pris före rot 19000:- efter rot 12500:-

Jag bad att få köpa endast material och fick då ett pris på 13600:- för detta...

Arbetet tar 2 gubbar + maskin ca 4 timmar att utföra enl uppgift = 1625:-/h per gubbe, bra betalt som isolerare?
Faktiskt samma timpeng här, om man räknar 2 gubbar i två dagar (fast jag tvivlar på att det tar två dagar) så blir det ca 1680 kr/tim.

Jag fick en offert tidigare på installation av proppskåp i Lgh.
Material ca 6000:-, arbete 6000:-

Jag bad elektrikern komma hit och debitera per timme, hela arbetet inkl material blev då 5500:- efter ROT.

Man hade dubblat arbetstiden mot vad det tog i verkligheten samt räknat med 3ggr så mycket kablar och tillsatsmaterial sa den ärlige killen som gjorde jobbet ;-)

lapower skrev:
Jag fick en offert tidigare på installation av proppskåp i Lgh.
Material ca 6000:-, arbete 6000:-

Jag bad elektrikern komma hit och debitera per timme, hela arbetet inkl material blev då 5500:- efter ROT.

Man hade dubblat arbetstiden mot vad det tog i verkligheten samt räknat med 3ggr så mycket kablar och tillsatsmaterial sa den ärlige killen som gjorde jobbet ;-)
Hatten av för ekektrikern, och dig!

...

Så det kanske inte är en alltför stor chansning för dig att köra på löpande räkning och be att få materialet specat, eller ger dom dig sämre rabatt på materialet då?

lapower skrev:
Så det kanske inte är en alltför stor chansning för dig att köra på löpande räkning och be att få materialet specat, eller ger dom dig sämre rabatt på materialet då?
Ja, precis, då ryker nog rabatten samtidigt som slutsumman säkerligen blir dyrare (eftersom ROT-avdraget blir mindre).
Så, det är en samvetsgrej helt enkelt. Jag tycker bara det känns mycket märkligt att vara en spelpjäs i detta mygel med "ROT-anpassade offerter/fakturor"...

Ja, det är mycket vi "small people" (som Svanberg sa), måste stå ut med.
Vi är ju spelpjäser överallt. När det gäller politiska val, när det gäller skatter, när gäller .... det är i slutändan vi som betalar och vi förtjänar dom politiker och andra representanter vi valt... :D
Tyvärr är det bara att tugga och svälja.

roland53 skrev:
Ja, det är mycket vi "small people" (som Svanberg sa), måste stå ut med.
Vi är ju spelpjäser överallt. När det gäller politiska val, när det gäller skatter, när gäller .... det är i slutändan vi som betalar och vi förtjänar dom politiker och andra representanter vi valt... :D
Tyvärr är det bara att tugga och svälja.
Så är det, så är det... Jag måste erkänna att det värsta var att jag i detta fall kände mig så jä..a korkad och blåst - att man inte fattat detta liksom. Nu har den värsta irritationen lagt sig, och jag tuggar å sväljer så gott det går :)

Det känns som hantverkare skjuter sig i foten ännu en gång, när man klagar på att branschen har oförtjänt dåligt rykte.

Det är med hantverkare som med hårfrisörer, bilmekar, bönder och ämbetsmän - en del myglar och lämnar efter sig dåliga jobb och andra gör det inte.

Just allt strul kring ROT beror ju på klåpare till politiker som ägnar sig åt konstgjord andning lite här och där på en bransch som lider av en massa sjukdomar på grund av världens näst högsta skattetryck, generöst tilltagen arbetsrätt (vilket skapat en ny klass av livegna sk. F-skattare som inte skyddas av denna) och fri arbetskraftsinvandring där seriösa hantverkare fullständigt konkurrerats ut.

• Gilla
Trokadero
  • Laddar…
Jag mår betydligt sämre av vetskapen om hur många drönare jag försörjer genom socialbidrag och annat. Att maximera olika former av skatteåterbäring håller illamåendet något sånär i schack.

Problemet är att sådana riktade insatser nästan alltid leder till en massa konstiga följdeffekter - Uppdrag Granskning har exempelvis tagit upp några fall för en tid sedan.

Bättre är att hålla skatterna nere genom att stoppa slöseriet.

Så, då var det gjort. Tre mycket trevliga och kunniga grabbar kom hit och gjorde ett superjobb, så vi är verkligen nöjda och lättade över en nu fungerande torpargrund.
Vad gäller arbetskostnaden konstateras följande: 3 man höll i 7 timmar (och då räknar jag med körtid). 54.000 / 3 = 18.000 / 7 = 2571 kr/tim (per gubbe).
Ni får döma själva om det känns skäligt eller ej.

Dom har nog varit kreativa med fördelningen av material kontra arbete.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.