Jo, många har förmodligen precis som alla politiker anlita svart arbetskraft på något sätt - kanske tom utan att veta om det.

Jag tröttnade dock totalt när man gång på gång försöker anlita seriösa hantverkare som både säger sig ha F-skatt är Aktiebolag eller liknande men sedan antingen inte har intresse av att ta ett arbete. I dessa finanstider kanske ROT-avdraget kom för snabbt - bättre om oseriösa hantverkare hade rensats ut innan..

När man klagar på leverantören av produkt att "era" certifierade installtörsfirmor ni anger på er hemsida ej är intresserade av att lämna ett pris på ett som jag själv kan tycka bra jobb för att vara i denna lilla ort.. den som slutgjorde jobbet tillslut tog 37 000 kr för att installera ett takfönster (med takfönster från nämnd leverantör på V...) Detta företag var ej certifierat men löste jobbet - dock med mycket rökpauser som kostade en skjortan då man betalar tiden trots allt..

Anyway - vi började sedan en tillbyggnad för kök där vi anlitade en hantverkare som annonserade lokalt. NU började mardrömmen... köket som lovades skulle stå klart innan jul är idag 20 feb ej klart - hantverkaren är utsparkad sen 2 veckor då hans F-skatt sedel försvann lika snabbt som vårt förtroende (fanns när vi anlitade honom men sedan fick han problem) Föriuom att vi förskottbetalade en stor summa så fortsatte problemen - killen som skulle "jobba på vardag som helg så det blir klart" kom 3-4 timmar en dag en vecka sen tog det 2 veckor till förrän han dök upp igen osv osv... Vi lämnade åtskilliga meddelande om att klarade han ej jobbet så borde han säga det så kunde vi ta någon annan. Men allt skulle bli klart.. julen gick , nyår och sen skulle det vara klart 31/1 som sista chans (för mig är det efter jul... men hantverkare kanske firar jul annan tid på året?) .

Vår son är i åldern som frågar om Jesus/Gud finns - jag sa att ser du hantverkaren här ute så är chansen stor - allla snackar om honom men ingen har sett honom..

Under tiden var det många frågetecken angående konstruktionen på bygget då det kändes bakvänt och ej byggtekniskt rätt det som skedde men det avfärdades på olika sätt - droppen - BOKSTAVLIGT talat kom när innertaket äntligen var på plats och det började regna... Som tur var! Då började det strax droppa genom innertaket i tillbyggnaden - naturligtvis var hantverkaren ej där denna fredag och när vi ringde (tänk på att han skulle varit klar för 1½ månad sedan redan då...) säger han att han inte kan komma förrän på måndag men skickar någon som kollar... Den som kollar vill inte ha med hantverkarens affärer att göra men försöker göra något som dock ej hjälper - på helgen river jag delar av innertaket och det forsar ner vatten på nylagda golvmattan och väggen.. Plattorna och undertakskonstruktionen som vi haft lite frågor kring visar sig nu var massor med mögel på masonitskivorna. Inte konstigt då de legat ute i ösregn men då vi kommenterade det fick vi svaret "vet ni vad impregnerat är eller.."

Fräckheten kommer sen när hantverkaren ej säger sig ha råd att fixa problemet ändå vill ha betalt för extra kostnader han haft för saker som vi aldrig fått tilläggsoffert på där han säger det blivit dyrare... :mad:

No no - har någon tips på bra advokat tar jag gärna det Vi kan ju inte bli skyldig att betala för att han gör dåliga jobb - varför rann det in ? Jo det var fullt med skruvhål i taket där man missat takreglarna och sedan ej pluggat igen utan lät det var hål - hål i huvudet om ni frågar mig..

Fakturera med F-skatt när man ej har är brottsligt så caset är enkelt - att vi sedan bara denna veckan investerat i 12 000 kr bara på material för att bygga om taket samt tagit in en firma som gör om allt för ytterligare några 10 000 ... jo de har F-skatt så vi får väl räkna detta som renovering på ROT-avdraget nu ;)

Naturligtvis googlade jag hantverkaren innan anlitande men då fanns inget.. Vi hoppas vi får klart köket snart men ser lovande ut - har hänt mer på 2 dagar nu än på 2 månader innan..

TIPS är skriv kontrakt och gör det noggrant så ingen kan säga saker i efterhand.

/-- Admin har modererat detta inlägg 20090225--/

En sak jag verkligen inte förstår med sånna här "hantverkare" är hur fan dom kan hålla på? Jag hade aldrig kunnat göra så bara att se en husägare i ögonen efter att man gar förstört deras hus. Tyvärr är det väl så att dom kan göra lite enklare saker men inte stora reperationer.

Intressanta var att vi idag gick på nit nr 2 och 3... idag läckte det in från takfönstret som installerades av helt annan "seriös" firma - de kommer dock imorgon och kollar men när man försöker snacka bort att ja men det har snöat.. då blir jag något trött hmmm ja men OKEJ det har snöat - så alla takfönster som installeras droppar då in på laminaten när tö kommer ?? Tror nog inte ens leverantören Velux köper det argumentet.. Ja det är nya projektet som jag faktiskt trodde var avklart,

Nit 2 idag... Nya hantverkarna som verkligen tänker - ja jag gillar mina duktig Polacker som också har F-skatt när dom idag frågar "kyl - frys ni ska ha in i denna delen av köket är de 50cm breda?" Nej de är 60 cm.. DÅ säger våra nya killar . "hmmm undrar hur han som byggt inann tänkt då för mellan reglarna där det nu är satt panel osv är det 114 cm... " Noteras ska att vi även sa att vi ville ha 5 cm tillgodo för att verkligen enkel kunna dra ut dem för rengöring utan att de repar varandra...
OTROLIGT så nu ska väggen flyttas som är gjord med limmade balkar pga värmegolv.. blir snygg i mattan... suck suck....

Håller med dig santos - jag undrar också hur F kan så många klantarslen få hålla på och ha företag?? Stackars de som ej våga säga ifrån - halva sverige är kanske byggt som fuskbygge... något för Kalla Fakta kanske?

Konstigt att mitt billiga Elittakfönster inte läker då. Installerat av ett riktigt proff.... ähum mig själv :) Har ännu inget innertak men sjuhelsikes massa snö på taket och ja läkage saknas ;)

Tråkigt att höra alla som råkar ut för dåliga hantverkare. Jobbar själv som snickare och blir lika bedrövad varje gång man hör nån i den här stilen.

NYTTANVÄNDARNAMN1: Har du vädringsläget öppet eller stängt på ditt veluxfönster??

Hej viktorj, självklart är det stängt :-) Ej varit öppnat på någon månad fönstret i sig. Väntar besked från dem som installerat .. tick tack. de var här i måndags och kolla sen har det varit tyyyyyyyyyyyyyst :-( så man får som vanligt börja jaga dem själv igen...

Ingen som plockat ner fönstret ännu.. skyller på att taket är i lager.. bla bla.. jo det är gammalt hus men de andra gamla takfönsterna läcker ej som är 50 år 1 glas.. skumt eller hur ;-)

KÖKET DEL femtioelva...
Noterade när kök äntligen var insatt att flytgolvet gjorts med för tjockt flyt så det är ojämnt syns mest på socklarna...puttade en kula som gick som en loop runt hela mig - får bara skratta åt det - det känns ej så vi får bara ta det då första Eslövs firman gjorde det felaktigt... som allt annat.. likaså när bänkskivorna kom från Ikea - 2 fel sort men behövde bara byta den som var rätt då den var minst... så ser vi att köket ej är i vinkel - går ej att justera då bänkskivorna är måttskurna - glipar ca 4 cm längst bort så där får vi göra en specialare själva sen som allt annat.. Ja den första firman var både dyr , kom aldrig och gjorde skitjobb...
Nu har det dock jobbats på efter att nya taket blev omlagt mm . Vi flyttade faktiskt över skafferivaror ikväll och ska få till stolar och köksbord imorgon !!
Precis att vi hinner returnera lite av sakerna som IKEA tyckte man kunde ta lite extra av och lämna tillbaks om det ej användes då det nu gått 3 månader över tänkt slut datum.. men har någon dag tillgodo på IKEA vilket känns skönt.

Men det blir inga stora projekt de närmaste åren om jag inte gör dem själv.. helt okej om något är lite snett när man gjort det själv som "Data nörd" men när så kallade riktiga "fin snickare" som tar 400 kr i timmen gör sämre jobb då lackar jag totalt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.