Hej,
vi har anlitad en hantverkare som först krävde av oss bokningsavgift att utföra jobbet och sen började pressa oss på ännu mer pengar att skaffa material. Vi betalade då i förskott nästan hälften av slutsumman.
När det var dags att påbörja jobbet berättade han för oss att han och hela teamet är sjuka.
Har vi rätt att häva kontraktet efter jobbet har inte startad enligt kontraktet?

Det beror väl på vad som står i kontraktet.

Men, varningsklockorna ringer:
Bokningsavgift
Förskottsbetalning på material
Att han tjatar på er för att få pengar

Frågan är om du inte blivit lurad på pengarna. Har du kollat upp företaget och dess omsättning?

• Gilla
Dortmunder DAB och 4 till
  • Laddar…
Hej

Att du redan har betalat hälften är så klart olyckligt, men inget att göra något åt just nu.

Angående att häva kontrakten så beror det på vad som står i kontrakten om hävning.
Är det hantverksformuläret 17 som använts eller något eget kontrakt?

Du kan nog göra vad du vill men dina pengar kommer du aldrig att se igen.

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
Ja, vi kollade upp firman och det var tagen över en månad innan vi skrev kontraktet, även om hantverkaren lovade att ha 15 års erfarenhet.
Så det låter misstänkt och vi har ingen förtroende längre.
Men frågan är, få man häva kontraktet pga jobbet inte har startad som avtalat även om han sjukskriver sig hela tiden och låter inte hans team påbörja jobbet eftersom han måste bli med?

Pjosk75 Pjosk75 skrev:
Hej

Att du redan har betalat hälften är så klart olyckligt, men inget att göra något åt just nu.

Angående att häva kontrakten så beror det på vad som står i kontrakten om hävning.
Är det hantverksformuläret 17 som använts eller något eget kontrakt?
eget kontrakt utan någon finstilt text digitalt på hans mobil

• Wow
kashieda
  • Laddar…
När skulle arbetet ha startat enligt kontraktet?
Står det när arbetet ska vara färdigt?

Är det ens ett kontrakt som har skrivits under?
Du borde ha fått en kopia på det som signerats av er båda, antingen en utskrift eller via mejl.
Står det någon hänvisning till vilka villkor det är som gäller?

Häva avtalet kan du göra när som helst. Men få tillbaka några pengar kommer du aldrig att få är tyvärr vad jag tror.

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
Pjosk75 Pjosk75 skrev:
När skulle arbetet ha startat enligt kontraktet?
Står det när arbetet ska vara färdigt?

Är det ens ett kontrakt som har skrivits under?
Du borde ha fått en kopia på det som signerats av er båda, antingen en utskrift eller via mejl.
Står det någon hänvisning till vilka villkor det är som gäller?

Häva avtalet kan du göra när som helst. Men få tillbaka några pengar kommer du aldrig att få är tyvärr vad jag tror.
det skulle starta för en vecka sen, som det stå i kontraktet och avslutas efter två veckor som vi var muntligt överens.

vi fick inga als villkor med i kontraktet. Signering krävdes på plats under påtrykande förhållande.

P PP1234 skrev:
det skulle starta för en vecka sen, som det stå i kontraktet och avslutas efter två veckor som vi var muntligt överens.

vi fick inga als villkor med i kontraktet. Signering krävdes på plats under påtrykande förhållande.
Du har blivit lurad

• Gilla
RoTe och 5 till
  • Laddar…
P PP1234 skrev:
Hej,
vi har anlitad en hantverkare som först krävde av oss bokningsavgift att utföra jobbet och sen började pressa oss på ännu mer pengar att skaffa material. Vi betalade då i förskott nästan hälften av slutsumman.
När det var dags att påbörja jobbet berättade han för oss att han och hela teamet är sjuka.
Har vi rätt att häva kontraktet efter jobbet har inte startad enligt kontraktet?
Det låter som du är lurad. Varför gör du inte så här ? Köp materialet själv och du kan beställa från Beijer med utkörning. Annonsera efter snickare som arbetsgivare. Sätt upp ett handelsbolag eller enskildfirma. Anställ snickaren den tiden projektet tar.

• Haha
Hemingway
  • Laddar…
M Mårten Levin1 skrev:
Annonsera efter snickare som arbetsgivare. Sätt upp ett handelsbolag eller enskildfirma. Anställ snickaren den tiden projektet tar.
Hmmm, hoppas det är ironi i ditt inlägg

En vecka är ju inte så mycket, var själv magsjuk i några dagar och båda mina söner några dagar senare så jobbar man tight varje dag är det ju inte konstigt om alla blir dåliga en vecka och då kanske det ligger något ”viktigare” jobb som måste avslutas innan han börjar hos er. Men prata med honom och säg att du förväntar dig antingen pengarna åter eller att de är igång ordentligt inom 3 dagar eller läkarintyg.

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
T TypRätt skrev:
En vecka är ju inte så mycket, var själv magsjuk i några dagar och båda mina söner några dagar senare så jobbar man tight varje dag är det ju inte konstigt om alla blir dåliga en vecka och då kanske det ligger något ”viktigare” jobb som måste avslutas innan han börjar hos er. Men prata med honom och säg att du förväntar dig antingen pengarna åter eller att de är igång ordentligt inom 3 dagar eller läkarintyg.
jag tror att läkarintyg kan bara utfärdas av en läkare..nu säger han at han fick njursten och ska ta ännu längre..vill inte låta hans team att påbörja jobbet efter han måste övervaka..har aldrig varit med liknande..

P PP1234 skrev:
jag tror att läkarintyg kan bara utfärdas av en läkare..nu säger han at han fick njursten och ska ta ännu längre..vill inte låta hans team att påbörja jobbet efter han måste övervaka..har aldrig varit med liknande..
Jag tror du får snart komma till insikt med att det nog inte finns något team. Eller några intentioner att varken påbörja eller avsluta ett projekt

Börja förbereda material för eventuell polisanmälan och beredd dig på att otrevligt/aggresivt bemötande om du redan kände dig ”pressad” under kontraktsskrivningen som bara var en kråka på telefon till ett muntligt avtal

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
P PP1234 skrev:
Ja det är väl självklart att läkarintyg bara kan ges av en läkare. Det är ju hela poängen att du vet att han inte bara ljuger.

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.