Byggahus.se

Osannolik slump - fotoalbum på huset

1. G
    Medlem · 475 inlägg
    Jag måste bara skriva något om detta! Jag bor i ett egnahems-hus från 1936 som fortfarande är väldigt mycket original (iaf jmf med alla grannar)

Gjorde ett musikerjobb på Sveriges Radio för ett tag sen och när jag fyllde i mina löneuppgifter kom en äldre ljudtekniker förbi och såg min adress. ”Där har jag växt upp, det var min morfar som byggde huset”

Sen har vi haft en del kontakt och nu har han skickat mej bilder från huset ända sen det byggdes och fram till 70-talet :D

2. Fel av Åke
    Medlem · 313 inlägg
    Sånt glädjer! Jag skulle också vilja ha lite gamla foton på mitt hus och område som är byggt på 50-talet. Det är mycket tillfälligheter ibland, du....!:D

• Laddar…
  3. Noramasen
    Byggnadsvårdare · 367 inlägg
    Det är bara så fruktansvärt spännande att få vara med om sådant. Hur många gånger skulle man inte vilja veta mera om historierna som döljs inom väggarna. Bara att vid renoveringar hitta namnteckningar och årtal ger en skjuts av nyfikenhet.

4. KnockOnWood
    Husägare · 27 193 inlägg
    Något liknande hände mig härom dagen!
    Vi skall flytta från hus/hästgård till en bostadsrätt närmare staden.
    Jag ringde och beställde dag för flytthjälp med en flyttfirma.
    När jag talade om adressen, som vi skall flytta till sa han (chefen för flyttfirman) :
    Va, M***vägen 10, där har jag bott"!
    Så det var inte svårt att förklara inkörningsvägar tlll porten osv :)

5. G
    Medlem · 475 inlägg
  6. G
    Medlem · 475 inlägg
    Jag har massvis med bilder. Förr var trädgården uppenbarligen mest fokuserad på självhushåll med ett stort hönshus och trädgårdsland.

99% av alla hus i området har ”moderna” fönster men jag har fortfarande originalfönstren kvar. Bytte takpappen från 1936 häromåret, och en del ruttna plankor. Men behöll de gamla takpannorna.

7. S
    Medlem · 2 823 inlägg
    varför egentligen? :) (nyfiken fråga)

Jag har bott i ett äldre hus o jag kunde inte brytt mig mindre om vad som hänt där tidigare bortsett från användbar info som t.ex hur man byggt och renoverat rent konstruktionsmässigt.

8. A
    Medlem · 11 770 inlägg
    Vill ni se äldre bilder på era hus så finns det några sajter med flygfoton, vissa kräver konto och även abonnemang.
    För min släktforskning använder jag ArkivDigital och där finns flygfoton från olika årtal, samt en kartfunktion där användarna kan mappa in vart foto är taget. Vårt hus är byggt -60 och jag har där bl.a. hittat vårt hus nybyggt med oplanerad trädgård.
    Men också intressant att se hur olika man nyttjade trädgården, bilderna från 50-tal visar att trädgården ofta var uppodlad och frukträd, det finns potatisland, mm, dvs inte alls lika fokuserad på "gräsmatteodling".

9. A
    Medlem · 11 770 inlägg
    Historiskt intresserad och även av släktforskning, men också kul att se hur samhället förändras.
    Flygfoton på samma hus, villa område, etc, är för mig ganska spännande.
    Men gamla bilder kan också ge inspiration hur man kan renovera/återställa och även utforma trädgård.

10. B
    Medlem · 2 792 inlägg
    Samma konstiga anledning till att folk gillar historia....:)

11. Keiller
    Medlem · 846 inlägg
    Historik om ens hus är både roligt och intressant. Vi fick reda på en del när vi köpte vårt hus som är byggt 1915 och lite mer har jag tagit reda på och jag tror att ännu lite mer går att få reda på genom hembygdsföreningen.

Att som TS få fatt i ett helt album med bilder är ju ruskigt kul!

Här en annons från 1977 som i all sin enkelhet lockade de föregående ägarna att skaffa sitt första hus.
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    IMG_20201119_123555804~2.jpg

Lite skillnad mot Hemnet.

• Laddar…
  12. useless
    Lök. · 18 254 inlägg
    För att det är kul med lite historia. Vi har några hyllmeter gamla dokument hos länsarkivet om vårat hus och verksamheten där som jag tänkte plöja igen när jag får tid.

• Laddar…
  13. MariaiÖstergötland
    Medlem · 1 031 inlägg
    Vi bor i ett hus byggt före 1906 (vet ej exakt). Har också varit väldigt nyfiken på dess historia och kontaktat kommunen. Tyvärr var många av de dokument jag fick mailat till mig oläsliga. På Lantmäteriets hemsida hittade jag en del information. Bla att huset såldes 1906 för 300 kr (vi köpte det 2018 för 2,2 miljoner...) Förra våren stod svärmor och jag i trädgården och röjde och plötsligt dök en äldre herre upp och berättade att han tidigare bott i vårt hus och pratade en lång stund om massa "kuriosa". Skjulet vi har som vi trodde varit ett hönshus visade sig tex ha varit dasset... Och i vårt underbara päronträd har tydligen en man dött en gång, knall och fall. Visst, sån info har inget "värde", men det är ruskigt spännande tycker jag! Ang bilder så kan jag tipsa om att googla på er stads namn på Tradera. Då kommer en hel massa gamla Pressbyrån-vykort upp, ofta flygbilder och vyer. Jag hittade mitt hus på ett sådant vykort och köpte det! På den tiden var det ett rött litet torp. Nu är det utbyggt till totalt 170 kvm och ljusgult med ett inglasat uterum. Grattis ts till att du fått veta mer om ditt hus, jag förstår känslan!

14. S
    Medlem · 2 823 inlägg
    ja det är konstigt det har du rätt i ;)

15. Noramasen
    Byggnadsvårdare · 367 inlägg
    För egen del så är jag själv hantverkare, och egentligen allt fysiskt som är lagt av en hand finner jag intressant. Och oftast är det förknippat med en viss stolthet också som därmed går igenom föremålen, och det är detta som skapar en historia och då inte desto mindre vad gäller husbyggande. Och det spelar för mig inte så stor roll att det är exempelvis ritat av en framstående arkitekt, utan att det finns också andra som är högst delaktiga i detta framställande. Och att de också får en plats eller utrymme ökar för mig värdet på fastigheten, även om det inte är i ekonomiska värden.