Hej,

Håller på att renovera mitt hus som har krypgrund och är byggt 1922. Det började med att jag tänkte byta golv och isolera. Men desto mer jag rivit desto mer ruttet har jag börjat hitta. Jag är ganska ny inom renovering så är lite osäker. Men hittade röta på plankor som står på någon grund i hörnet. Jag är osäker om det är syllar eller är det kanske bara en innervägg. Skulle vilja ta bort det gamla virket och sätta dit nytt men är osäker om det hjälper till att bära väggen.

Sen har de även byggt igen grunden med plankor. Dessa har också ruttnat sönder. Antar att de inte behöver vara där.

Tacksam för all hjälp

• Ruttna träplankor i hörnet av en krypgrund i ett gammalt hus med synligt isoleringsmaterial bakom och elkabel på väggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ruttet trä och fuktfläckar vid grund och vägg i ett gammalt hus under renovering.
    Skapa konto
  • Ruttna plankor i krypgrund från äldre hus, byggt 1922; visar skador och isolering i behov av renovering.
    Skapa konto
Ja det är syllen som ligger på grundmuren och ser dålig ut. Du kan byta den några meter åt gången med hjälp av domkraft som lyfter upp väggen lite. Jag har själva inte bytt men finns säkert andra här som har gjort sådana jobb

Tack för svar!
Det som gjort mig så osäker är att när jag har googlat runt har alltid syllen legat ner, men denna står upp. Är detta vanligt?

Jag tror inte alls att den står upp. Du har tittar på nyare hus, där man avänder plankor/reglar som syllar. Ditt hus är gammalt, och uppbyggt av timmer. Syllarna hos dig är alltså lika lika breda som höga.
Delvis ligger syllarna på plintar, hos dig, ser det ut som. Du bör då sätta upp några yttligare stöd/plintar, iallafall tillfälligt, för att enklare kunna byta syll, bit för bit.
Sen måste jag varna dig lite. Då detta är ett arbete som kan verka väldigt riskfyllt och komplicerat. Så tar många företag, rent hutlöst betalt för det.

"Syllen" är väl den nedersta liggande brädan? Vad är det för dimension på den? De stående brädorna under är kanske bara till för att täta grunden och gör ingen nytta för att hålla upp syllen?

Se till att fastställa hur mycket som faktiskt är röta, om det är massivt timmer så är det inte hela världen om du har lite skador ytligt, men om det är genomgående sådär dåligt som det var med kniven då måste det nog bytas. Prova riv bort lite försiktigt och se hur mycket som försvinner.

Tack för svaren!

Den nedersta brädan som står på plinten är ca 2,5cm tjock. Bakom den finns en liknande som har ruttnat helt. (Försökte få till en bild.) Men plinten som brädan står på är mycket korta än vad muren är. Jag har försökte komma åt för att se hur högt upp muren går men jag når inte.

Så spontant känns det som att det inte är syllen då grunden går högre upp än vad plinten där brädorna står.

• Närbild av en glipa mellan två brädfoder, där fukt och skador syns. En plint kan skymtas bakom föremålen.
    Skapa konto
  • Ruttna träplankor ovanpå betongplint med blottad isolering och trasig tapet bakom.
    Skapa konto
Uppdatering,
Jag rev bort det yttersta brädorna. Jag hittade toppen av grunden och där är sylen. Den ligger på någon papp.
Av det jag har tagit fram så har det börjat ruttna lite i botten. Måste hela syllen bytas då?

• Vägg med borttagen ytterpanel som avslöjar solida träbalkar och grund, trasig tapet och exponerat material synligt.
    Skapa konto
Redigerat:
  • Gilla
S7200
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.