70 510 läst ·
41 svar
71k läst
41 svar
Orsak till att inte en liten dieselmotor vill starta.
Vad är det för märke på moppebilen och hur gammal är den? Dottern har en Microcar med en Lombardini 2 cyl 500cc diesel med gammal hederlig insprutning.
Den vill inte starta alls om man inte glöder några sekunder även på sommaren.
Om det är en Lombardini så kan du ju kolla på dessa manualer för motorn som jag hittat på nätet. Observera att nyare motorer har någon form av "Common Rail" insprutning och inte den gamla hederliga typen.
Driftmanual: https://dl.dropboxusercontent.com/u/13969150/Lombardini LDW 502 drift.pdf
Verkstadsmanual:https://dl.dropboxusercontent.com/u/13969150/Lombardini LDW 502 overhaul.pdf
Den vill inte starta alls om man inte glöder några sekunder även på sommaren.
Om det är en Lombardini så kan du ju kolla på dessa manualer för motorn som jag hittat på nätet. Observera att nyare motorer har någon form av "Common Rail" insprutning och inte den gamla hederliga typen.
Driftmanual: https://dl.dropboxusercontent.com/u/13969150/Lombardini LDW 502 drift.pdf
Verkstadsmanual:https://dl.dropboxusercontent.com/u/13969150/Lombardini LDW 502 overhaul.pdf
Det är en Aixam A741, tror det är en -05/06:a och det bör vara en Kubota motor i den.
Utrymmet i motorrummet är minst sagt trångt, eg huven är så kort så man får montera ner halva bilen bara för att byta luftfilter:banghead:
Hade jag hittat servicemanualer/rep handböcker hade det varit enklare.
Utrymmet i motorrummet är minst sagt trångt, eg huven är så kort så man får montera ner halva bilen bara för att byta luftfilter:banghead:
Hade jag hittat servicemanualer/rep handböcker hade det varit enklare.
Ur manualen
Anomaly_________________Possible Cause_______________Solution
The engine does not start___Air in the supply circuit_________Purge the air
Ja, som sagt, purge the air
Som jag tror nån sa, görs genom att lossa lite på bränsleledningen längs upp över varje injektor/cylinder så att det bubblar ut där när man försöker starta. När det inte bubblar längre utan enbart kommer diesel så drar man åt, en efter en om det är flera cylindrar. Sedan bör motorn starta, om felet var luft i bränsleledningarna.
Såvida inte det finns något annat smart system för att lufta bränsleledningarna vill säga. Men jag såg inget om det i manualen. :/
Som jag tror nån sa, görs genom att lossa lite på bränsleledningen längs upp över varje injektor/cylinder så att det bubblar ut där när man försöker starta. När det inte bubblar längre utan enbart kommer diesel så drar man åt, en efter en om det är flera cylindrar. Sedan bör motorn starta, om felet var luft i bränsleledningarna.
Såvida inte det finns något annat smart system för att lufta bränsleledningarna vill säga. Men jag såg inget om det i manualen. :/
Redigerat:
Istället för startgas på dieslar kan man använda bromsrengöring, låter tokigt men den knackar inte hårt på det utan tänder mjukt, bör givetvis användas med förstånd. Har varit räddningen några gånger med PDE insprutning på Scanias raka motorer när injektorerna varit helt tomma och man inte får fram bränslet trots luftning och tömt batterierna.
Om man vill få fram bränsle hela vägen med "startgas" så måste man försöka hålla motorvarvet lägre än tomgång så mycket som möjligt. Regulatorn (mek eller elektronisk i styrdon) stryper bränslet ifall man håller varvet för högt utan att gasa.
Om man vill få fram bränsle hela vägen med "startgas" så måste man försöka hålla motorvarvet lägre än tomgång så mycket som möjligt. Regulatorn (mek eller elektronisk i styrdon) stryper bränslet ifall man håller varvet för högt utan att gasa.
Well, bara för att det står en sak på en flaska så betyder det inte att det är bra för syftet och metoden.
I en sliten och otät motor så skadar felaktiv användning av startgas inte så farliga saker.
Men i en tät och annars bra motor så dels kan det sprängas pga koncentrationen, och dels tvättar den bort alal oljehinnor i cylinder och kolvringar med mkt ökat slitage som följd under uppstarten.
Sprit som sprit och vi vet ju hur trevligt ett par glas vin är, men hur jobbigt två för mycket är dagen efter....
I en sliten och otät motor så skadar felaktiv användning av startgas inte så farliga saker.
Men i en tät och annars bra motor så dels kan det sprängas pga koncentrationen, och dels tvättar den bort alal oljehinnor i cylinder och kolvringar med mkt ökat slitage som följd under uppstarten.
Sprit som sprit och vi vet ju hur trevligt ett par glas vin är, men hur jobbigt två för mycket är dagen efter....
Testat detta men det är svårt att säga om det kommer ren diesel eller blandat med luft. Lite diesel kommer fram men du menar att det i princip ska spruta? Ska man ha gasen i botten..?thomasx skrev:Ur manualen
Tack. Nu ska jag bara försöka hitta en beskrivning på vad som måste demonteras och hur för att komma åt vissa delar i motorn. Exempelvis så ser det ut som jag måste demontera motorhuv, vindrutetorkarmotor och kupevärmepaketet för att kontrollera luftfilter... J....a fransoserMaxPax skrev: