Hej allihop!
Jag ska snart börja riva en gammal tegelstensmur i vårt hem (huset är från 1908) och har satt upp ett plasttält runt området med en fläkt för att skapa undertryck, så att jag kan undvika spridning av farligt damm. Jag använder självklart en mask med P3-filter och en engångsdräkt för att skydda mig mot dammpartiklar. Det som oroar mig lite är att det finns en timrad trälåda bakom muren, och jag vet inte vad som gömmer sig runt rörgenomföringen. Jag är lite nojjig över asbest, särskilt eftersom jag vet att det kan finnas i olika former.
Jag känner till att muren har rehabiliterats på 80-talet och att själva piperöret byttes ut till en modulskorsten av lättbetongblock någon gång på 2000-talet, men utöver det vet jag inte mycket mer. Finns det specifika tecken jag borde hålla utkik efter när det gäller dolt asbestmaterial? Har någon av er erfarenhet av att riva gamla tegelstensmurar, och finns det andra faror jag borde vara medveten om?
Alla tips och råd uppskattas!
Jag ska snart börja riva en gammal tegelstensmur i vårt hem (huset är från 1908) och har satt upp ett plasttält runt området med en fläkt för att skapa undertryck, så att jag kan undvika spridning av farligt damm. Jag använder självklart en mask med P3-filter och en engångsdräkt för att skydda mig mot dammpartiklar. Det som oroar mig lite är att det finns en timrad trälåda bakom muren, och jag vet inte vad som gömmer sig runt rörgenomföringen. Jag är lite nojjig över asbest, särskilt eftersom jag vet att det kan finnas i olika former.
Jag känner till att muren har rehabiliterats på 80-talet och att själva piperöret byttes ut till en modulskorsten av lättbetongblock någon gång på 2000-talet, men utöver det vet jag inte mycket mer. Finns det specifika tecken jag borde hålla utkik efter när det gäller dolt asbestmaterial? Har någon av er erfarenhet av att riva gamla tegelstensmurar, och finns det andra faror jag borde vara medveten om?
Alla tips och råd uppskattas!
Sluta oroa dig.
Du ska riva en mur? Vad innebär det? Är det putsen du ska ta bort?'Det ser ut som du gjort mer än tillräckligt. Du har klätt in för att inte damma ner resten av huset och så använder du mask.
Kör på och lycka till
Hälsningar/Urban
Du ska riva en mur? Vad innebär det? Är det putsen du ska ta bort?'Det ser ut som du gjort mer än tillräckligt. Du har klätt in för att inte damma ner resten av huset och så använder du mask.
Kör på och lycka till
Hälsningar/Urban
Blir lite nyfiken. Varför skall du ta bort muren och vad finns bakom?
Du håller inte på och raserar skorstenen på samma gång? -"Aj då. Det tänkte jag inte på"!🤢 när du går loss på muren med din korp iklädd engångsoverall och munskydd i undertryckskammaren?😛
Dvs. För mycket huvudbry åt en fara som inte finns och för lite åt ett möjligt stort problem.
Du håller inte på och raserar skorstenen på samma gång? -"Aj då. Det tänkte jag inte på"!🤢 när du går loss på muren med din korp iklädd engångsoverall och munskydd i undertryckskammaren?😛
Dvs. För mycket huvudbry åt en fara som inte finns och för lite åt ett möjligt stort problem.
Anledningen till att jag tar ner muren är att jag ska installera en ny kamin, vilket kräver ett nytt hål högre upp på väggen. Dessutom behöver jag täta det gamla hålet och ta bort stålröret som är ingjutet i rökröret. För att göra detta måste jag ta bort en hel del av tegelstenarna runt det gamla inloppet och skapa plats för det nya. Om muren visar sig vara i väldigt dåligt skick, borde jag kanske överväga att riva hela och sätta upp en ny brandmur?Intet skrev:
Blir lite nyfiken. Varför skall du ta bort muren och vad finns bakom?
Det finns en Leca/modulskorsten på andra sidan av timmerväggen, så det är gott om avstånd mellan brandmuren och själva skorstenen.
Jag har försökt rita hur jag tror att det ser ut. Timmervägg som rumsavdelare och själva skorstenen på andra sidan väggen.Intet skrev:
Moderator
· Stockholm
· 56 239 inlägg
Gamla murade skorstenar innehåller typiskt inte asbest. Däremot så är allt byggdamm onyttigt. Så det är självklart bra att du undviker damm i resten av huset, och självklart skall du ha skyddsmask om du river.
Men asbest behöver du inte oroa dig för.
Och även om jag har tokfel, och hela skorstenen skulle vara murad av asbest, så är det ingen risk för dig såvida du inte tänker riva tonvis med asbest dagligen de närmaste åren. Och även då är det OK, så länge du ser till att använda skyddsmask, och det skall du göra när du river puts/betong oavsett om det finns asbest.
Men jag har inte tokfel.
Men asbest behöver du inte oroa dig för.
Och även om jag har tokfel, och hela skorstenen skulle vara murad av asbest, så är det ingen risk för dig såvida du inte tänker riva tonvis med asbest dagligen de närmaste åren. Och även då är det OK, så länge du ser till att använda skyddsmask, och det skall du göra när du river puts/betong oavsett om det finns asbest.
Men jag har inte tokfel.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Borrade hål i fasad, bör jag vara orolig för asbest?
Fasad -
Orolig för asbest på arbetsplats
Gifter, farliga byggmaterial & skadedjur -
Orolig för Asbestkontaminering
Orolig för exponering av asbest mm
Oro för asbest i cementblock.
Gifter, farliga byggmaterial & skadedjur