46 811 läst ·
42 svar
47k läst
42 svar
Orimliga krav vid husbesiktning
Mötet är äntligen överstökat och har helt klart lämnat en dålig eftersmak om jag säger så. Efter 2 timmars diskussioner fram och tillbaka gick vi ner 50 000:- . De ville först ha ner priset med 120 000:- men det sa vi självklart blankt nej till.
Grejen är att de ville till och med ha frisk panel på huset utbytt för de menade att det fanns risk för rötskada på frisk panel också !!!!! Sanslöst! Dessutom ville de ha helt nya fönster istället för att renovera.
När jag påpekade att de egentligen efterfrågade en gratis värdehöjning på huset med: helt ny panel - ommålad och klar- samt 5 helt nya fönster - så spelade de helt ovetande. Fräckheten var helt otrolig!!
Tyvärr hade den andra budgivaren hittat ett annat hus så vi hade inget riktigt val utan kände oss tvungna att sälja till dessa puckon- annars hade vi fått ha kvar huset och istället lägga ut det till försäljning till våren. Hade iofs funkat men vi kände att det inte riktigt var drömscenariot för oss - för stressigt och rörigt.
Hela den här röran; deras attityd och tillvägagångssätt har som sagt lämnat en riktigt dålig eftersmak och jag hade helst av allt bara velat be dem fara o flyga!
Med vid mötet idag var också ytterligare en mäklare (mkt erfaren) och till och med han menade att deras krav var orimliga och faktiskt också oförskämda. Känns skönt att vi i allafall kom därifrån med hedern i behåll för de gjorde definitivt inte de ;-).
Tack för alla råd o tips som jag fick inför dagens möte.
Grejen är att de ville till och med ha frisk panel på huset utbytt för de menade att det fanns risk för rötskada på frisk panel också !!!!! Sanslöst! Dessutom ville de ha helt nya fönster istället för att renovera.
När jag påpekade att de egentligen efterfrågade en gratis värdehöjning på huset med: helt ny panel - ommålad och klar- samt 5 helt nya fönster - så spelade de helt ovetande. Fräckheten var helt otrolig!!
Tyvärr hade den andra budgivaren hittat ett annat hus så vi hade inget riktigt val utan kände oss tvungna att sälja till dessa puckon- annars hade vi fått ha kvar huset och istället lägga ut det till försäljning till våren. Hade iofs funkat men vi kände att det inte riktigt var drömscenariot för oss - för stressigt och rörigt.
Hela den här röran; deras attityd och tillvägagångssätt har som sagt lämnat en riktigt dålig eftersmak och jag hade helst av allt bara velat be dem fara o flyga!
Med vid mötet idag var också ytterligare en mäklare (mkt erfaren) och till och med han menade att deras krav var orimliga och faktiskt också oförskämda. Känns skönt att vi i allafall kom därifrån med hedern i behåll för de gjorde definitivt inte de ;-).
Tack för alla råd o tips som jag fick inför dagens möte.
Trist att behöva tappa bort 50.000 kr på idioter.
Vi sålde vårt hus för en månad sen och lämnar över det vid kommande månadskifte.
Kanonköpare som mest log åt likande saker och konstaterade att ett hus fr -76 givetvis har vissa brister angående konstruktion osv.
En spekulant avstod vi från att diskutera vidare med när de började pruta på de mest osannolika saker, bland annat var ett argument "Vi kan inte betala begärt pris för vi kan förlora pengar när vi säljer"
Men herre min skapare vilket argument, köpa till lågkonjunkturspris i en högkonjunktur. Med hänvisning till deras privata plånbok. Skulle JAG ta DERAS eventuella framtida ekonomiska smäll?
Sådan idioter ska man inte göra affärer med, gissa om det skulle komma dolda kravfel i tio år framöver?
Mna ska passa sig för vilka man gör business med, en köpare är man ju i behov av men man vill inte vara gift med deras plånbok i tio år framöver.
www.viksbergsgard.se
Vi sålde vårt hus för en månad sen och lämnar över det vid kommande månadskifte.
Kanonköpare som mest log åt likande saker och konstaterade att ett hus fr -76 givetvis har vissa brister angående konstruktion osv.
En spekulant avstod vi från att diskutera vidare med när de började pruta på de mest osannolika saker, bland annat var ett argument "Vi kan inte betala begärt pris för vi kan förlora pengar när vi säljer"
Men herre min skapare vilket argument, köpa till lågkonjunkturspris i en högkonjunktur. Med hänvisning till deras privata plånbok. Skulle JAG ta DERAS eventuella framtida ekonomiska smäll?
Sådan idioter ska man inte göra affärer med, gissa om det skulle komma dolda kravfel i tio år framöver?
Mna ska passa sig för vilka man gör business med, en köpare är man ju i behov av men man vill inte vara gift med deras plånbok i tio år framöver.
www.viksbergsgard.se
Innan överlåtelsehandlingarna är riktiga och påskrivna så är en fastighetsaffär INTE klar.Fran skrev:Tusen tack för alla råd och tips! Nu blir det möte imorgon eftermiddag - sista dagen de kan bryta kontraktet - så vi får se om de är ute efter en konstruktiv dialog/diskussion eller om de helt enkelt bara vill jävlas med oss. Jag hade gärna avbrutit försäljningen så fort de började med mailen till mäklaren - men tyvärr kan jag som säljare inte hoppa av när som helst utan det kan bara köparen!
Vi har till och med haft ett byggföretag här o kollat på husfasaden - han höll på att garva ihjäl sig när vi visade begäran om att prissänkning med 120 000:- för att mer eller mindre "ALL" på garage och hus "MÅSTE" bytas. Han sa att det som behövde bytas ut/göras inkl. att han skulle byta ut några paneler till i förebyggande syfte - skulle gå på ca 15 000:- - det är material, arbetskraft, färg inkl. moms!
Vi har sagt till mäklaren att vi är resonliga och kan ta den här kostnaden men sen får det fan vara nog! Det är ju trots allt ett begagnat hus det är frågan om!
Lovar att återkomma o berätta slutet på "storyn"!![]()
DVS man kan ge f...n i att sälja eller köpa fram till dess.
Vi hade skrivit "det första kontraktet" dvs det som innehåller förbehåll för besiktningen. Det ger ju köparna all rätt att backa ur när som helst fram tills ett visst datum medans vi som säljare inte kan göra något. Det är alltså upp till köparna att bestämma om de vill köpa huset eller inte (fram tills datumet - ca 10 dgr mellan första kontraktet och slutdatumet).nizze_putt skrev:
Vid nästa husaffär är det vi som inte skriver på ett papper innan besiktning och sånt är klart. För om köparna börjar bråka så kan vi som säljare bara vända på klacken, säga tack och adjö och gå vidare till nästa spekulant.
I vårt fall (den här gången )så var det svårare eftersom den andra spekulanten redan hade hittat ett annat hus.
Den som drar sig ur kontraktet nu får ju betala skadestånd och den glädjen vill vi inte på något sätt ge dem.
Hm, kan ju säga så här....de mesta av användarmanualerna till vitvaror o annat kan ju på nåt mystiskt sätt försvinna komma på avvägar....;-).
Moderator
· Stockholm
· 57 857 inlägg
Just den grejen (manualer) skall ni vara lite försiktiga med, det kan de bråka om (på goda grunder).
Jovisst kan de gapa hur mycket de vill - om det inte finns manualer så vad gör man då? Vissa delar av vitvarorna har en del år på nacken medan några är nyare. Dessutom är vi inga samlare på manualer osv. Vi brukar lära oss rätt snabbt hur saker funkar och sen kastar vi manualerna.hempularen skrev:
Vi har heller aldrig sagt att det finns manualer till vitvarorna - inte ens till de som är rätt så nya.
Om det är lag på att de ska ingå så är det verkligen kört för vår del
Jag säger det igen :
Innan ÖVERLÅTELSEHANDLINGARNA (formellt riktiga) är underskrivna så kan både köpare OCH säljare "ändra" sig.
I vissa fall kan det bli tal om skadestånd ja.....men jag vet inte hur vanligt det är och det är bara på
"faktiska" kostnader som man har haft.
Du som säljare väljer själv vem du vill sälja huset till.
Innan ÖVERLÅTELSEHANDLINGARNA (formellt riktiga) är underskrivna så kan både köpare OCH säljare "ändra" sig.
I vissa fall kan det bli tal om skadestånd ja.....men jag vet inte hur vanligt det är och det är bara på
Jovisst är det jag som säljare som bestämmer vem jag vill sälja till - men i det här läget hade vi inte så mycket val eftersom den andra budgivaren hade hittat ett annat hus.nizze_putt skrev:Jag säger det igen :
Alltså var valet att sälja till dem (som nu köpt huset )eller behålla huset till våren och då lägga ut det till försäljning igen. Det skulle vara möjligt men samtidigt kände vi att det skulle bli för stressigt och rörigt. Som småbarnsförälder får man ibland välja den lätta vägen även om den inte alltid känns som den rätta - precis som i det här fallet! Trots att vi fortfarande är förbannade på hur de har betett sig...vi hade till och med varit beredda att gå ner i pris ytterligare - bara om det fanns en vettig andra köpare/intressent!
När det gäller överlåtelsehandlingarna - de formellt riktiga - och att man kan dra sig ur innan dessa är påskrivna så är det handpenningen som ryker för dem eller så får vi betala motsvarande till dem. Det står rätt så klart om detta i "första" kontraktet. Tyvärr!
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 586 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 586 inlägg
Det har ju ingen betydelse för detta fall, men om man nu har en sån här besiktningsklausul i kontraktet, så tror man ju att om inga fel hittas och inga krav ställs så är kontraktet bindande, men om fel hittas och ett krav (prisavdag/åtgärd) ställs, så måste man väl som säljare få bedöma om man kan gå med på detta eller inte, och om man inte gör det, så borde man ju inte behöva ersätta köparen på något sätt?
Rätta mig om jag har missförstått hur det förhåller sig?
Rätta mig om jag har missförstått hur det förhåller sig?
Självklart har du helt rätt! Om fel och brister hittas som inte var synliga vid besiktningen eller som man inte kunde ana skulle finnas så finns underlag för diskussion kring pris eller reparation.Snailman skrev:Det har ju ingen betydelse för detta fall, men om man nu har en sån här besiktningsklausul i kontraktet, så tror man ju att om inga fel hittas och inga krav ställs så är kontraktet bindande, men om fel hittas och ett krav (prisavdag/åtgärd) ställs, så måste man väl som säljare få bedöma om man kan gå med på detta eller inte, och om man inte gör det, så borde man ju inte behöva ersätta köparen på något sätt?
Rätta mig om jag har missförstått hur det förhåller sig?![]()
I vårt fall har vi ju ett trähus byggt på 80-talet, bra underhållet, ena gaveln dock mer utsatt för väder och vind änd övriga huset beroende på det helt fria och härliga tomtläget
Det enda de kunde komma med var att några paneler var rötskadade på huset samt på garaget. De vidhöll också att huset var målat med "fel" färg och då att även FRISK panel kunde bli rötskadad!! Därför ville de ha ett saftigt prisavdrag! För de minsann i förebyggande syfte skulle behöva byta ut varenda panelbit på både hus och garage. Vad säger man om sånt här??:eek:
Dessutom läckte några fönster "gas" - dvs man byter isolerglas. De krävde helt nya 3-glasfönster istället.
Trist att vi råkade ut för dem och att den andre intressenten hade hittat ett annat hus. Trist också att det inte kändes (för oss )som rätt möjlighet att sätta ut det på marknaden igen - närmar sig jul osv.
Moderator
· Stockholm
· 57 857 inlägg
Observera att om man drar sig ur utan giltigt skäl. I det här fallet hade köpare ngiltigt skäl iom villkorsklausulen. Så är det inte alls säkert att det är handpenningen som ryker, det kan bli mycket mycket mer än så, och det kan ibland bli mindre.
Men om ex. säljaren ångrar sig så kan han åka på att betala hotell för köparen tills köparen hittar ett nytt likvärdigt hus, skulle det huste visa sig vara dyrare så kan säljaren tvingas betala mellanskillnaden.
I praktiken är det dock inte fullt så lätt för den "förfördelade" parten att få ut sådana skadestånd, men med deetta ville jag bara ha sagt att det kan bli så dyrt att bryta ett ingånget avtal att man kan riskera att få betala summor som ligger i samma storleksordningen som köpeshillingen i skadestånd.
Men om ex. säljaren ångrar sig så kan han åka på att betala hotell för köparen tills köparen hittar ett nytt likvärdigt hus, skulle det huste visa sig vara dyrare så kan säljaren tvingas betala mellanskillnaden.
I praktiken är det dock inte fullt så lätt för den "förfördelade" parten att få ut sådana skadestånd, men med deetta ville jag bara ha sagt att det kan bli så dyrt att bryta ett ingånget avtal att man kan riskera att få betala summor som ligger i samma storleksordningen som köpeshillingen i skadestånd.
Hmmmm....Det där tror jag inte på !.....men om du kan visa att det i något fall dömts så.....ja då är jag beredd att ändra mig och inse att jag har fel !hempularen skrev:Observera att om man drar sig ur utan giltigt skäl. I det här fallet hade köpare ngiltigt skäl iom villkorsklausulen. Så är det inte alls säkert att det är handpenningen som ryker, det kan bli mycket mycket mer än så, och det kan ibland bli mindre.
Hur menar du? Kan du vidareutveckla dina tankegångar lite?hempularen skrev:Observera att om man drar sig ur utan giltigt skäl. I det här fallet hade köpare ngiltigt skäl iom villkorsklausulen. Så är det inte alls säkert att det är handpenningen som ryker, det kan bli mycket mycket mer än så, och det kan ibland bli mindre.
Fran skrev:Vi hade skrivit "det första kontraktet" dvs det som innehåller förbehåll för besiktningen. Det ger ju köparna all rätt att backa ur när som helst fram tills ett visst datum medans vi som säljare inte kan göra något. Det är alltså upp till köparna att bestämma om de vill köpa huset eller inte (fram tills datumet - ca 10 dgr mellan första kontraktet och slutdatumet).
Vid nästa husaffär är det vi som inte skriver på ett papper innan besiktning och sånt är klart. För om köparna börjar bråka så kan vi som säljare bara vända på klacken, säga tack och adjö och gå vidare till nästa spekulant.
I vårt fall (den här gången )så var det svårare eftersom den andra spekulanten redan hade hittat ett annat hus.
Den som drar sig ur kontraktet nu får ju betala skadestånd och den glädjen vill vi inte på något sätt ge dem.
Hm, kan ju säga så här....de mesta av användarmanualerna till vitvaror o annat kan ju på nåt mystiskt sätt försvinna komma på avvägar....;-).
är det inte om dom upptäcker ett DOLT fel som överstiger ett visst belopp (20000) som dom har rätt att dra sig ur eller omförhandla priset ?
jag skulle inte gett dom en spänn !!! och dom skulle varit tvungna att fullfölja köpet eller avstå från handpenningen.