40 602 läst ·
147 svar
41k läst
147 svar
Örementhus Lilja
Hej igen, det verkar som att dem kör med H+H. Hoppas det hjälper dig.H hhallen skrev:Ja, precis! Bottenvåningen här ser (principiellt) precis ut så som jag tänkt bygga. Mig veterligt finns det bara två leverantörer som tillhandahåller såna element i Sverige: Xella (alias Ytong) och H+H. Hade varit intressant att veta vilken som används (eller om Örementhus eventuellt har någon annan, möjligen utrikisk leverantör).
Tack! Jag kommer att följa denna tråd med stort intresse.E enoch85 skrev:
Hoppas du kan ta mycket bilder dels när det blir dags att montera väggelementen på bottenvåningen, och senare även hur man gör i ordning väggarna invändigt (jag menar alltså ytterväggarnas insida, inte innerväggar), med avseende på förläggning av elkablar och dylikt såväl som den rena ytbehandlingen. Såvitt jag vet ska det räcka med att spackla, slipa och måla, men man kan förstås även sätta glasfiberväv eller tapetsera. Det intressanta för mig i det sammanhanget är hur arbetskrävande spackling och slipning blir. Det måste ju göras oavsett ytskikt.
Kul!H hhallen skrev:Tack! Jag kommer att följa denna tråd med stort intresse.
Hoppas du kan ta mycket bilder dels när det blir dags att montera väggelementen på bottenvåningen, och senare även hur man gör i ordning väggarna invändigt (jag menar alltså ytterväggarnas insida, inte innerväggar), med avseende på förläggning av elkablar och dylikt såväl som den rena ytbehandlingen. Såvitt jag vet ska det räcka med att spackla, slipa och måla, men man kan förstås även sätta glasfiberväv eller tapetsera. Det intressanta för mig i det sammanhanget är hur arbetskrävande spackling och slipning blir. Det måste ju göras oavsett ytskikt.
Jag kommer åka ut och kolla i mån av tid. Har heltidsjobb och familj. Ska absolut försöka ha det i åtanke dock.
https://www.vasaadvokat.se/vad-innebar-totalentreprenad/M maria01 skrev:
Trollar du eller är du seriös?M maria01 skrev:
Som byggherre så är det vi som bygger. Sen finns det olika sätt att bygga på. I vårt fall har vi anlitat en totalenreprenad som gör allt åt oss. Nej, jag är ingen snickare, byggnadsarbetare, eller liknande.
Det är inte dom flesta här men dom bygger själva en dåE enoch85 skrev:
Det är fritt att tolka hur man vill. Då är din tolkning noterad. Kul att du tycker att det är ser bra ut!M maria01 skrev:
Min tanke var att lägga upp info här om processen, för att jag själv inte hittade något liknande när vi bestämde oss för Örementhus. Ingen skriver någonsin när det går bra, utan bara när man vill klaga eller varna (oftast).
Jag hade själv uppskattat denna tråd jättemycket då vi gick i tankar om att anlita Örementhus. Jag hoppas att denna tråd kan hjälpa fler som undrar.
Redigerat:
Vilket meningslöst och elakt inlägg. Det är väl jätteintressant att följa ett bygge oavsett om TS tapetserar själv eller inte. Om man bara är intresserad av att se amatörer mura och snickra så. är det väl bara att följa en annan tråd?M maria01 skrev:
Håller ovanstående. Dock är jag nyfiken på om TS verkligen är byggherre? Kan man vara det vid totalentreprenad?