Byggahus.se

Ordning och reda på bilderna, men hur?

1. Buuzzz
    Medlem Nivå 7
    Hur har ni koll på Era (digitala) bilder ? Vi har alldeles för många bilder och de mesta i digitalt format.
    Jag kör nu Picasa och tycker att det funkar ganska bra, men jag vill nu säkra upp detta mer.

Jag har nu alla bilderna på en dator (MAC) och tar backup på detta via Time-machine.

Men problemet att då är bilderna bara där, om resten av familjen enkelt ska kunna komma åt
    bilderna behövs en nas/server.
    Om man vill lagra bilderna på sitt LAN, kan man då använda Picasa från alla maskiner?
    Eller vilken programvara ska man använda och vilken NAS/serverlösning rekommenderar ni?

(Denna tråd kanske klampar in lite på tråden angående NAS, men jag är mer fundersam kring programvara för bildhantering)

2. J
    Medlem · Nivå 11
    Katalogstruktur.
    Bilder/Årtal/Månad/
    Eventuellt undermappar med specifika händelser.

Lagras på en NAS.
    Inga program.

3. AndersMalmgren
    Renoverare Nivå 21
    Jag kör katalogstrukur och sedan XBMC för att titta på dem på HTPCn

4. U
    Medlem Nivå 2
    Vill man ha ett nas ståendes så kan man ju lika gärna bygga en server med lämplig databas och PHP-script som finns att hämta gratis. Sök runt så hittar man alltid något.

5. J
    Medlem · Nivå 11
    Vad ska scriptet göra?

6. iwe
    Medlem Nivå 6
    Sparar alla digitala bilder på vår Netgear NAS, funkar klockrent.
    Strukturen är Årtal\2015xxxx_Händelse. Bildhanteringen använder jag Bridge.

7. Maveric77
    Medlem Nivå 8
    Mapp på Google Drive som jag delar med familjemedlemmarna, och sen ett antal undermappar;

- Bilder
    - - - - Huset
    - - - - Bilen
    - - - - Hunden
    - - - - Händelser
    - - - - - - - -Datum_Händelse (T.ex. 20150127 - Utflykt i skogen)

Nås från alla datorer var man än är, alla som har inlogg (och Google Drive) kan se dessa och enkelt att dela med sig av enstaka mappar till utomstående om man vill det.

Sen har jag dessutom Drive på en server hemma med RAIDade diskar, men det är en yrkesskada! ;-)

8. J
    Medlem · Nivå 11
    Har du läst användaravtalet på google drive?
    Jag har inte det, men det skulle inte förvåna mig om man låter google göra vad de vill med filerna ...

9. Maveric77
    Medlem Nivå 8
    Nej, har inte läst hela, men vem har det? ;-)

Jag vet att de nog har rätt att använda bilderna/filerna precis som Facebook och andra företag har. Apple har t.ex. rätt att kontakta alla dina kontakter i din telefonbok. Men trots riskerna så ser jag det som en liten "risk" och det är inga känsliga bilder som jag tar (även om jag såklart inte vill att de används i fel syfte). De kan även se mina mail och min kalender men det är priset man får betala för att inte ha orken att sätta upp en egen mailserver! Sen är jag iofs betalande kund på Google Drive, vilket kanske ger mig ett bättre skydd, men det spelar nog ingen roll.

10. mexitegel
    Allvetare · Nivå 23
    Vi lagrar allt i en katastrofal struktur utan ordning och reda, men målsättningen är att lägga på metadata på bilderna eftersom en katalogstruktur blir lite fyrkantig. Med hjälp av metadatan kan man söka och indexera bilderna på många fler sätt.

Datum och plats finns ju allt som oftast redan, jag laborerade för något år sedan med program för ansiktsigenkänning men tiden räckte inte riktigt till...

11. Johan Gunverth
    Självbyggare · Nivå 16
    Testa av inbyggda iPhoto, så slipper du bry dig om bildfilerna och kan ägna dig åt bilderna istället. Ansiktsigenkänning är inbyggt.
    Trimma iCloud så kan du dela bilderna med vem som helst och även låta andra delta i albumet. Med familjedelningen blir det automatiskt.

https://www.icloud.com/photostream/sv-se/#A2G4TcsmGYfWTK

Redigerat 27 jan 2015 20:01
  12. H
    Medlem Nivå 9
    Problemet idag att vi har så otroligt mycket bilder. Vem hinner att titta på alla digitala bilder? Tiden går åt att ta bilderna och sortera in i datorn. Förr hade man ett album och då tittade man på bilderna. :D Funderar på att plocka ut bilder som man sedan framkallar.

• Laddar…
  13. spinout
    Medlem Nivå 7
    Jag har sorterat bild-filer sedan digitalkameran kom samt därefter scannat in alla mina negativ, DIA och foto. Oändligt mycket timmar som ligger bakom för att få ordning på allt.År/Månad/Händelse/Dag. Och i slutändan är det man har ett abstrakt bildarkiv som man aldrig orkar titta i. Dessutom livrädd för att tappa bort så det är hängslen och livrem som gäller för backuperna.

Nu har jag gett upp och kör alla bilder i iPhoto samt fotar endast med iPhone vilket synkar automatiskt med iPhoto. Man tappar kanske lite i kvalité men å andra sidan: -Det bara funkar!! Och man behöver inte fundera så mycket.

14. Johan Gunverth
    Självbyggare · Nivå 16
    Inom en vecka ersätts iPhoto med Photos i och med att 10.10.3 släpps. Skall bli intressant att testa.

15. Korvgubbe
    Medlem · Nivå 9
    Angående att man aldrig tittar på bilderna så har jag ställt en digital fotoram i köksfönstret, då får man se sina gamla bilder rulla när man äter istället för att de bara ska ligga och samla damm på någon hårddisk. Brukar byta ut bilderna ungefär varannan vecka genom att helt enkelt kopiera över en ny mapp till usb-minnet.

Nu till min fråga: Finns det något smidigt och enkelt sätt att ta kopior på kamerans bilder när man är ute i fält? Typ en extern hårddisk som kan kopplas direkt mot kameran utan att man behöver släpa med sig en tung och stöldbegärlig laptop? Gärna något som inte behöver tillgång till ett vägguttag.