Hej, jag har en vattenfördelare vid stugan som ser ut på detta vis. och jag tänkte då höra om det bara är att koppla in en värmetråd i den mittersta outnyttjade ingången, som får gå ner in inkommande vattenrör, för att få det frostritt?

De andra två går en till varmvattenberedare och en till kallvatten i kran. Det kommer ju bli så man får spola röret kallt om man vill ha kallvatten förstår jag. Men jag undrar bara om det skulle fungera?

Tack på förhand

Vattenfördelare med tre anslutningar, varav en är oanvänd. Kopparrör och armerade slangar synliga i ett trångt utrymme under diskbänken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

OJ då, ser riktigt trångt ut med plats för att få dit en V-kabel. Blir nog att bygga om allt där. För att få det bra med frostfritt, så ska den vara invändigt i slangen och då ner till ca 1,5 - 2 meters längd.
Ett foto till på hur det ser ut ovanför fördelaren och hur mycket plats det finns där, samt om något är kopplat på den upptill.

Det kommer vara mycket lättare att få i värmekabeln om du går in i toppen av fördelaren istället.

Ja jag kan gå uppifrån med, där jag pluggat den. Där har jag ca 40cm upp till bänkens undersida. Inga bra bilder dock 😜

Mörk bild av ett trångt utrymme under en bänk med en vit ribbad slang och metallslangar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

OK då köper du en färdig V-kabel, om det är någon 90 grders vinkel i marken, så blir det liksom lite problem att få ner V-kabeln. V-kabeln ska gå ner lätt i sin hela längd, den ska då vara ca 1 meter ner under mark + det som är måttet upp till ca 3 decimeter ovanför fördelaren. I stället för pluggen köper du en sådan här.
Allt beroende på dim upptill. Ser ut som 20 mm invändig och då passar den här direkt
Kopplingen mellan V-kabel och kallkabel ska inte vara i vatten.

Tätning för V-kabel
https://www.bauhaus.se/vattentat-ge...le=06ff206964003133393036343871&gad_source=1&

J jonaserik skrev:
OK då köper du en färdig V-kabel, om det är någon 90 grders vinkel i marken, så blir det liksom lite problem att få ner V-kabeln. V-kabeln ska gå ner lätt i sin hela längd, den ska då vara ca 1 meter ner under mark + det som är måttet upp till ca 3 decimeter ovanför fördelaren. I stället för pluggen köper du en sådan här.
Allt beroende på dim upptill. Ser ut som 20 mm invändig och då passar den här direkt
Kopplingen mellan V-kabel och kallkabel ska inte vara i vatten.

Tätning för V-kabel
[länk]
Mmmm här är mer special än så. Då det bara vart sommarvatten, och indraget långt efter stugan byggdes, så ligger batteriet ovan mark under stugan, dock kommer jag åt den, så jag lär isolera den så långt det är möjligt och ha kabel hela vägen

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.