- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Nej det var det inte.Intet skrev:
Läste du inte mitt inlägg, min fråga till Rejäl?
Jag undrade vad Sovjetunionens krigsmakt för nästan hundra år sedan har att göra med Rysslands idag.
Det verkade som att han tror att Ryssland är lika krigskompetenta som Sovjet var under andra världskriget.
Att svamla om USA i ett svar på den frågan blir ju konstigt.
Edit: Blandade ihop två tokar
Du har verkligen en helt skev syn på saker!Intet skrev:
Hur fan kan du jämföra Ryssland krig idag där Ryssland helt utan anledning vill slakta & erövra Ukraina, med att USA går in i Irak för 35 år sedan.
Du skriver som att du vore ryss eller en psykopat relativt ofta.
Du tror att de inte har någon anledning medans Ryssland med säkerhet anser sig ha god anledning. Lavrov förklarade detta mycket nogsamt. Så deras motiv, eller påstådda motiv är välkända.J jawen skrev:
USAs anfallskrig mot Irak, Vietnam, Afganistan, befriande av Grenada😁, anekteringen av Hawaii samt alla andra länder där amerikansk militär hållit hänsynslösa diktatorer under armarna eller på andra sätt lagt näsan i blöt, är mångdubbelt fler än vad Ryssland har gjort sig skyldig till. Enkel dagismatematik.
Trots det är USA den gode och Ryssland den onde. Helt ologiskt. Men det är känslor ofta.
Vem är den fule, måntro🤔?
Psykopat. Ja, vem vet? Ryss? Inte! På passet och körkortet står det Svensk medborgare. Så för din och andra lättupprördas skull kan vi låtsas att jag är Psykopat. 😀 Bättre?
Redigerat:
Men varför jämföra USA och Ryssland?
Att ett annat land gör fel ger väl intebRyssland rätt att försöka erövra ett grannland?
Jag hör ofta denna retoriken när man diskuterar Putins invasionsförsök.
"Obama var inte bättre"
Nähä? Men ger det Putin rätt? Är det ens relevant för diskussionen?
Att ett annat land gör fel ger väl intebRyssland rätt att försöka erövra ett grannland?
Jag hör ofta denna retoriken när man diskuterar Putins invasionsförsök.
"Obama var inte bättre"
Nähä? Men ger det Putin rätt? Är det ens relevant för diskussionen?
Därför att "vi" förfasar oss över Rysslands invasion, medans USAs invasion inte anses vara mycket att bry sig om. Det är ju till och med så illa att vår regering upplåtit stora svenska landområden till den största invasionsmakten i modern tid.G gaidin skrev:
Denna dubbelmoral är motbjudande.
Men, du har helt rätt. Rysslands anfallskrig blir inte mindre allvarligt bara för att ett annat land är ännu värre.
Jaha så Syrien, Centralafrika, Sudan, Afghanistan, Libyen, Georgien osv osv Räknas tydligen inte.Intet skrev:
USAs anfallskrig mot Irak, Vietnam, Afganistan, befriande av Grenada😁, anekteringen av Hawaii samt alla andra länder där amerikansk militär hållit hänsynslösa diktatorer under armarna eller på andra sätt lagt näsan i blöt, är mångdubbelt fler än vad Ryssland har gjort sig skyldig till. Enkel dagismatematik.
Din Rysslands älskare!
Du e skev & jag tycker att du ska flytta till Ryssland istället.
"Vår regering har upplåtit stora svenska landområden till den största invasionsmakten i modern tid"?Intet skrev:
Därför att "vi" förfasar oss över Rysslands invasion, medans USAs invasion inte anses vara mycket att bry sig om. Det är ju till och med så illa att vår regering upplåtit stora svenska landområden till den största invasionsmakten i modern tid.
Denna dubbelmoral är motbjudande.
Men, du har helt rätt. Rysslands anfallskrig blir inte mindre allvarligt bara för att ett annat land är ännu värre.
Det handlar om militärt samarbete med USA/NATO, inte om att "upplåta landområden" som i att ge bort kontroll eller territorium.
Sverige har ingått ett DCA-avtal (Defence Cooperation Agreement) som ger USA tillgång till vissa svenska militära anläggningar, inte ägande eller permanent närvaro på svensk mark.
"Största invasionsmakten i modern tid" är ett kraftigt förenklat och selektivt uttryck.
Ja, USA har fört krig (t.ex. Irak 2003), men att likställa det med Rysslands målmedvetna angreppskrig för territoriell expansion i Europa är inte rätt.
Dubbelmoralspåret du försöker driva är svagt i sammanhanget.
Sverige samarbetar med USA som demokratisk försvarspartner, inte som ockupationsmakt.
Jämförelsen med Ryssland, som just nu bedriver ett folkrättsvidrigt angreppskrig mot ett grannland, saknar proportion.
Ditt inlägg är ett retoriskt grepp som spelar på känslor och antiamerikansk frustration snarare än att bidra till en seriös diskussion om folkrätt och säkerhetspolitik
Så du tycker att det är “dagismatematik” att kalla Ryssland den skyldige?Intet skrev:
Du tror att de inte har någon anledning medans Ryssland med säkerhet anser sig ha god anledning. Lavrov förklarade detta mycket nogsamt. Så deras motiv, eller påstådda motiv är välkända.
Trots det är USA den gode och Ryssland den onde. Helt ologiskt. Men det är känslor ofta.
Vem är den fule, måntro🤔?
Psykopat. Ja, vem vet? Ryss? Inte! På passet och körkortet står det Svensk medborgare. Så för din och andra lättupprördas skull kan vi låtsas att jag är Psykopat. 😀 Bättre?Så du tycker att det är “dagismatematik” att kalla Ryssland den skyldige – samtidigt som du ignorerar att Ryssland de
Samtidigt som du ignorerar att Ryssland de senaste decennierna,
– Invaderade Georgien 2008
– Ockuperade Krim 2014
– Startade kriget i östra Ukraina med proxy-arméer
– Fullskaligt invaderade hela Ukraina 2022
– Har militär närvaro i Syrien som stöder en massmördande diktator
– Genomfört aggressioner mot Moldavien (Transnistrien) och Kazakhstan
Och du kallar det “mindre än vad USA gjort”? 😂
Du radar upp halvgamla exempel från Irak och Vietnam som om det suddar ut Rysslands pågående massakrer i Ukraina.
Det är inte bara historielöst det är intellektuella dumheter.
Att gömma sig bakom “jag är svensk” räddar inte ett argument som redan drunknat i moralisk kollaps.🥳
Redigerat:
Relativisering, tar man till när man saknar egna argument i sakfrågan.G gaidin skrev:
Sluta mata våra troll nu.
En anonym medlem i forumet skriver hen är svensk. Sånt funkar tyvärr ofta fotfarande.D Danne824 skrev:Så du tycker att det är “dagismatematik” att kalla Ryssland den skyldige?
Samtidigt som du ignorerar att Ryssland de senaste decennierna,
– Invaderade Georgien 2008
– Ockuperade Krim 2014
– Startade kriget i östra Ukraina med proxy-arméer
– Fullskaligt invaderade hela Ukraina 2022
– Har militär närvaro i Syrien som stöder en massmördande diktator
– Genomfört aggressioner mot Moldavien (Transnistrien) och Kazakhstan
Och du kallar det “mindre än vad USA gjort”? 😂
Du radar upp halvgamla exempel från Irak och Vietnam som om det suddar ut Rysslands pågående massakrer i Ukraina.
Det är inte bara historielöst det är intellektuella dumheter.
Att gömma sig bakom “jag är svensk” räddar inte ett argument som redan drunknat i moralisk kollaps.🥳
Du är rolig, du. När du själv inte kan svara på frågor om dina udda idéer, väljer du att blockera frågeställaren. Eller inte? Lite tjuvkikar du tydligen. Alltså. Bara tomma ord där också. Kul 😀.K karlmb skrev:
Anonym, jag?😀 -:Härmed döper jag dig till Intet", sade prästen ... Eller kanske inte(t)😀? karlmb, däremot. Det är ett riktigt genuint Svenskt namn som bara du heter? Iallafall heter väldigt få Ryssar så😁. Det kan jag garantera😎.
Mata inte trollet!Intet skrev:
Du är rolig, du. När du själv inte kan svara på frågor om dina udda idéer, väljer du att blockera frågeställaren. Eller inte? Lite tjuvkikar du tydligen. Alltså. Bara tomma ord där också. Kul 😀.
Anonym, jag?😀 -:Härmed döper jag dig till Intet", sade prästen ... Eller kanske inte(t)😀? karlmb, däremot. Det är ett riktigt genuint Svenskt namn som bara du heter? Iallafall heter väldigt få Ryssar så😁. Det kan jag garantera😎.