Status
Inte öppen för fler kommentarer.
sysmali sysmali skrev:
Ja, märkligt hur olika liv värderas.

Men som sagt. Ryssland verkar inte ha problem att skicka in fler i köttkvarnarna så länge de undviker att tvinga medelklassen och arbetsföra män från storstäderna. Hittills verkar de nyttja frivilliga, de som lovas medborgarskap, fångar och män från regioner långt borta från moskva.

Men tycker mig läsa att de nu börjar använda värnpliktiga allt mer. Det kan ju få lite mer inhemska konsekvenser - där föräldrar och andra börjar reagera offentligt.
Samt då dem som är tvingade av någon annan anledning och väljer att hoppa ut genom fönstret när det är inhämtningsdags.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
A
K karlmb skrev:
Ska jag förklara hur man rekar och sedan eliminerar ev fiender innan man kör in en stor kolonn?
Eller vad är det du inte förstår?
Ja då du totalt sågar deras taktik så kan det väl vara på plats att du förklarar bättre strategier!
Inte att glömma att Ukraina misslyckades med sin offensiv!

Rapport: Därför misslyckades Ukrainas offensiv​

En rad faktorer bidrog till att Ukrainas sommaroffensiv 2023 körde fast på sydfronten, skriver den ansedda brittiska försvarstankesmedjan Rusi i en ny rapport.
Enligt dem misslyckades landets allierade med att snabbt nog och i tillräckliga volymer skicka vapen till Ukraina.
Dessutom bestod trupperna som var tänkta att bryta igenom de ryska linjerna till för stor del av nytränade soldater som saknade stridserfarenhet, enligt Rusi.
Ukraina utgick även i för hög utsträckning ifrån att ryssarna skulle bryta ihop och fly likt de gjorde under höstoffensiven 2022, enligt Rusi som också pekar på att Ryssland visste exakt var offensiven skulle ske.

• Gilla
Intet
  • Laddar…
Rejäl skrev:
Ja då du totalt sågar deras taktik så kan det väl vara på plats att du förklarar bättre strategier!
Inte att glömma att Ukraina misslyckades med sin offensiv!

Rapport: Därför misslyckades Ukrainas offensiv​

En rad faktorer bidrog till att Ukrainas sommaroffensiv 2023 körde fast på sydfronten, skriver den ansedda brittiska försvarstankesmedjan Rusi i en ny rapport.
Enligt dem misslyckades landets allierade med att snabbt nog och i tillräckliga volymer skicka vapen till Ukraina.
Dessutom bestod trupperna som var tänkta att bryta igenom de ryska linjerna till för stor del av nytränade soldater som saknade stridserfarenhet, enligt Rusi.
Ukraina utgick även i för hög utsträckning ifrån att ryssarna skulle bryta ihop och fly likt de gjorde under höstoffensiven 2022, enligt Rusi som också pekar på att Ryssland visste exakt var offensiven skulle ske.
Jag skrev hur en bättre stategi ser ut.
Att Ukrianas offensiv misslyckades 2023 har du ju fått svar på här.
Timing är allt, för båda sidor. I nuläget verkar det inte vara samma styrkeförhållanden som 2023, eller har du annan info?

A
K karlmb skrev:
Jag skrev hur en bättre stategi ser ut.
Att Ukrianas offensiv misslyckades 2023 har du ju fått svar på här.
Timing är allt, för båda sidor. I nuläget verkar det inte vara samma styrkeförhållanden som 2023, eller har du annan info?
Ok så det är dålig timing när Ukraina misslyckas och något annat när Ryssland misslyckas! Ok det ger ju insikt!
Nej jag är ju bara Malaj så jag brukar fråga Generalen😉

sysmali
Rejäl skrev:
Ok så det är dålig timing när Ukraina misslyckas och något annat när Ryssland misslyckas! Ok det ger ju insikt!
Ser att jag efterfrågas här. Soffgeneralen är redo för alla frågor! Kör i vind - frågor?

• Gilla
  • Haha
Intet och 1 till
  • Laddar…
Rejäl skrev:
Alla utom du begriper ju skillnaden i timing när det gäller en framstöt av en liten pluton kontra en stor armeoffensiv.

• Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
A
K karlmb skrev:
Alla utom du begriper ju skillnaden i timing när det gäller en framstöt av en liten pluton kontra en stor armeoffensiv.
Ja jag är ju bara en malaj😉

Rejäl skrev:
Ja jag är ju bara en malaj😉
Åk hem o installera toaletter med Intet nu.
Här är du bara för att ifrågasätta och relativisers och sprida osäkerhet om Mordors förehavanden.

• Gilla
  • Wow
  • Haha
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
A
K karlmb skrev:
Åk hem o installera toaletter med Intet nu.
Här är du bara för att ifrågasätta och relativisers och sprida osäkerhet om Mordors förehavanden.
Ska du lära mig att installera toaletter? Ja dina begrepp och egna sanningar är inte alltid så verklighetsbaserade så det behövs att ifrågasättas så ser man det ännu tydligare!

• Haha
karlmb
  • Laddar…
Rejäl skrev:
Ska du lära mig att installera toaletter? Ja dina begrepp och egna sanningar är inte alltid så verklighetsbaserade så det behövs att ifrågasättas så ser man det ännu tydligare!
Där blir sista svaret.

• Haha
Anonymiserad 405730
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Där blir sista svaret.
Vilken överraskning. Nu blir @karlmb svaret skyldig igen.
Varför skriver du inlägg med tvärsäkra verklighetsalternativa påståenden som du inte kan backa upp när de i sann diskussionsanda ifrågasätts?

Vad har du emot rörläggare?

• Älska
Anonymiserad 405730
  • Laddar…
Må ga här som bara talar för vad dom verkar "heja" på utan bättre koll (hur man ens vill heja på ryssarna är dock mig helt oförståeligt)

slagfältet och metoder och taktiker är ständigt i förändring i Ukraina. Det som var framgångsrikt ena veckan kan vara nått man helt får räkna bort veckan efter.
Vad som är sanningen är att både Ryssland och Ukraina är idag dom som vet bäst hur man för modern krigsföring.
Den här striden med FVP, självmordsdrönare mm skiljer sig vesäntligt vad nån militärt tidigare erfarat.
Bla När drönarna introducerades i kriget kändes det oslagbart i början, sen kom man på motåtgärder, sen utvecklades drönarna och piloterna, sen kom motåtgärder osv. Så här det hållt på.
Alla andra kan bara se på och lära sig men det är dom som befinner sig i kriget som lär sig praktiskt.

• Gilla
Lilllen och 2 till
  • Laddar…
A
T TheGame skrev:
Må ga här som bara talar för vad dom verkar "heja" på utan bättre koll (hur man ens vill heja på ryssarna är dock mig helt oförståeligt)
Bara för att var extra tydlig! Det Ryssland gör är förfärligt men det är några få arkitekter med Putin som står för detta och jag tror inte att stora delar av den ryska befolkningen stödjer kriget utan tvärtom. Men av rädsla så vågar inte många att öppet kritisera Putin och dennes krigföring..
Så det kan vara en av anledningarna att deras krigföring inte alltid är så effektiv i våra ögon att många helt enkelt inte vill kriga och döda Ukrainare, utan är tvungna att kriga för att själva överleva..
Men det blir så skrattretande i dessa trådar om hur vissa individer försöker att skuldbelägga allt ont som händer i väst på Ryssland, samt att Ryssland är totalt värdelösa militärt sätt, det är bara o titta på WWII så var dom initialt också odugliga men anpassade sig och drev/bekämpade Tyskland till slut..
Jag tror vi har noll att frukta om att Ryssland skulle anfalla oss så länge vi inte gör/startar händelser själva, typ ala Dilato att blockera och neka ryska fartyg passage i Öresund skulle kunna vara en sådan händelse..
Jag tror ingen på BH kan förstå historiken mellan Ryssland och Ukraina och vad som har triggat detta krig utan det är en stor gissningslek som pågår…

T TheGame skrev:

slagfältet och metoder och taktiker är ständigt i förändring i Ukraina. Det som var framgångsrikt ena veckan kan vara nått man helt får räkna bort veckan efter.
Vad som är sanningen är att både Ryssland och Ukraina är idag dom som vet bäst hur man för modern krigsföring.
Den här striden med FVP, självmordsdrönare mm skiljer sig vesäntligt vad nån militärt tidigare erfarat.
Bla När drönarna introducerades i kriget kändes det oslagbart i början, sen kom man på motåtgärder, sen utvecklades drönarna och piloterna, sen kom motåtgärder osv. Så här det hållt på.
Alla andra kan bara se på och lära sig men det är dom som befinner sig i kriget som lär sig praktiskt.
Fast exemplet jag länkade till kan man ju knappast säga gav ett för orcherna oväntat resultat. Just startegin att bara gå framåt utan att bry sig om riskerna öht är ju något de inte verkar kunna överge. Och det var som sagts många ggr. likadant under WW2. Man matar på med kött och numerär.
Min tanke med tråden var att visa på hur lite det finns bakom korthuset. Hur lite som skulle krävas för att få vågskålen att väga över mot nederlag i detta fall när faktiskt både kött och materiel är på upphällningen i Putlers rike.
Alltså inte heja på utan komma till insikt om läget, styrkeförhållandena nu, i detta djävulska krig.

• Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.