3 251 läst ·
9 svar
3k läst
9 svar
Optisk fiber kontra ethernet kabel ?
Hejsan !
Jag har en fundering agående optisk fiber som skall installeras för bredband så småningom TV osv. Frågan är om en ethernetkabel kan transportera lika mycket data som en fiberkabel, detta spelar ju roll för hur/var man tar in fibern i huset och vart routrar etc skall placeras, någon som vet ?
Jag har en fundering agående optisk fiber som skall installeras för bredband så småningom TV osv. Frågan är om en ethernetkabel kan transportera lika mycket data som en fiberkabel, detta spelar ju roll för hur/var man tar in fibern i huset och vart routrar etc skall placeras, någon som vet ?
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 189 inlägg
Fibern kan transportera fantastiskt mycket mer data i teorin. I praktiken spelar det ingen roll i normala anläggningar. I en enkel anläggning som ett hus med upp till Gigabithastighet kan du helt ignorera fiberns placering.
det har blivit bättre. Tror det var Ericsson som kom ut med en rätt gullig serviceväska för jobbet. Den finklipper, polerar och svetsar på egen hand.
Man får skala kabeln så att man kommer ned på ledarnivå sen sätter man dem i en form av hållare.
Sen är det bara att montera de två hållarna man vill ha svetsade plus en hylsa i svetsen så gör den resten.
Har itne fått leka själv utan bara sett den i bruk. En tiopars fiber var inte längre nått större jobb att förse med svansar
Man får skala kabeln så att man kommer ned på ledarnivå sen sätter man dem i en form av hållare.
Sen är det bara att montera de två hållarna man vill ha svetsade plus en hylsa i svetsen så gör den resten.
Har itne fått leka själv utan bara sett den i bruk. En tiopars fiber var inte längre nått större jobb att förse med svansar
Najs, men den måste ju kosta som en jussté beg bil...
Usch, jag kommer i håg certifierings kursen jag gick på när man fick sitta och slipa och titta i microskop...de va ett jäkla tjat om böjradier på cat6 kablage också, jag har iofs för mig att det var rätt nytt med cat6 då...
(Jag är inte nätverkstekniker utan allt-i-allo tekniker)
Usch, jag kommer i håg certifierings kursen jag gick på när man fick sitta och slipa och titta i microskop...de va ett jäkla tjat om böjradier på cat6 kablage också, jag har iofs för mig att det var rätt nytt med cat6 då...
(Jag är inte nätverkstekniker utan allt-i-allo tekniker)
tror tom du får en mindre ny bil för de pengarna....
Var samma sak när 5E kom. Ack så noga med parlängder, stigningen och böjradier osv.
Idag drar man den hur som helst och ändå är de ok enligt Fluken
Var samma sak när 5E kom. Ack så noga med parlängder, stigningen och böjradier osv.
Idag drar man den hur som helst och ändå är de ok enligt Fluken
Kul det där. Va samma sak en gång i tiden med hur noga det skulle va när man skarvade koax tuber. Serilt och damfritt. Något år senare skarvades det i gropen som vanligt. När sedna fibern kom så skulle det ut med husvagn och serilt. 2 år senare stod jag under bar himmel med månförmörkelse i ögonvrån och skarvade utmärkta skarvar. 
Men även om det är lättare att göra fiberskarvar så blir de inte smidiga för att det krävs mycket skydd över skarven och barfibern om det ska hålla för hembruk. Längtar efter den dan man kan göra sina egna patchkabler för fiber i den längd man behöver.
Men även om det är lättare att göra fiberskarvar så blir de inte smidiga för att det krävs mycket skydd över skarven och barfibern om det ska hålla för hembruk. Längtar efter den dan man kan göra sina egna patchkabler för fiber i den längd man behöver.
två länga svansar och en limskarv 
Jobbade ett tag med kassasystem där vi körde med en nylonfiber som signalkabel. närmare 1mm i diameter på ljusledaren.
var en siameskabel och så hadde man ett tvåpoligt kontaktdon man trädde fibern genom.
Officielt så var det samma där, nogran kapning, putsning, polering osv, i verkligheten körde man med en lindström tång och så var det klart.
Det systemet skulle jag verkligen ha velat se vidareutvecklat för lite mer fart. Enkelt att dra och åsksäkert.
Jobbade ett tag med kassasystem där vi körde med en nylonfiber som signalkabel. närmare 1mm i diameter på ljusledaren.
var en siameskabel och så hadde man ett tvåpoligt kontaktdon man trädde fibern genom.
Officielt så var det samma där, nogran kapning, putsning, polering osv, i verkligheten körde man med en lindström tång och så var det klart.
Det systemet skulle jag verkligen ha velat se vidareutvecklat för lite mer fart. Enkelt att dra och åsksäkert.
Det finns fler som har idéer om billig fiber hemma. Med några års utveckling och standardisering så ser det lovande ut.
http://www.nyteknik.se/nyheter/it_telekom/bredband/article654147.ece
Men på TS fråga så håller jag med Johan G, det finns ingen anledning att fundera över var fibern kommer in i huset för att få bättre kapacitet. Skulle i framtiden internet bli så snabbt att koppar inte räcker till inom huset så kommer fiberswitchar och fiberkablar för hemmabruk sjunka dramatiskt i pris.
http://www.nyteknik.se/nyheter/it_telekom/bredband/article654147.ece
Men på TS fråga så håller jag med Johan G, det finns ingen anledning att fundera över var fibern kommer in i huset för att få bättre kapacitet. Skulle i framtiden internet bli så snabbt att koppar inte räcker till inom huset så kommer fiberswitchar och fiberkablar för hemmabruk sjunka dramatiskt i pris.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 189 inlägg
Intel har ju också visat (Apples idé) LightPeak som kommer att förenkla och förbilliga all slags digital trafik. Blir ju rätt smidigt när man kommer att kunna skicka nätverk, bildskärm, FireWire, USB, m.m. över en enda kabel.Mellanbarn skrev:Det finns fler som har idéer om billig fiber hemma. Med några års utveckling och standardisering så ser det lovande ut.
[länk]
Men på TS fråga så håller jag med Johan G, det finns ingen anledning att fundera över var fibern kommer in i huset för att få bättre kapacitet. Skulle i framtiden internet bli så snabbt att koppar inte räcker till inom huset så kommer fiberswitchar och fiberkablar för hemmabruk sjunka dramatiskt i pris.
Klicka här för att svara