Hej,
Helt ny på forumet och likaså med hus. Jag och min Sambo har precis flyttat till hus (vi hyr).

Vi har en luft-luftvärmepump och vattenburna element som styrs av ett evr-ca system.

Jag undrar vilka "inställningar" vi bör ha på dessa systemen för att få det optimalt med avseende på komfort och elförbrukning.

Har en tanke att ställa upp innertemp.-reglaget (till reglersystemet) på någon grad mer än vad luftvärmepumpen ger i vardagsrummet och ha elementen inställda så de är ljumna nere och sedan ha elementen på ovanvåningen inställda så det blir lagom varmt uppe.

Vill inte börja vrida o ändra allt för mycket så tänkte jag skulle höra efter här först.. Kan detta vara en effektiv kombo?

Här är lite mer bakgrund:
Huset är i två våningar (45kvm x2) plus källare under. Nedervåningen består av hall, kök, matrum och vardagsrum. Man kan gå runt åt båda hållen så det är en hyfsad öppen planlösning. I vardagsrummet sitter luftvärmepumpen och två element under vardera fönster. I matrummet och hallen sitter ett varsit element. På ovanvåningen finns två sovrum med varsit element.

Innertemp.givaren till reglersystemet sitter i vardagsrummet där luftvärmepumpen sitter. Om jag har förstått det rätt så ska luftvärmepumpen vara den primära värmekällan med stöd av elementen vid kyla.

Men om vi vill få någon form av värme på övervåningen så måste elementen vara igång vilket också ger att reglaget för innertemp till systemet måste vara högre än temperaturen i vardagsrummet(annars stängs shunten). Men detta gör att elementen på nedervåningen står på hög värme också..

Tack på förhand!

Redigerat:
Hej, och välkommen..
Sådana här frågor är alltid svåra att ge bra råd för, när man inte är på plats och kan se alla förutsättningar. Många faktorer påverkar.
Att styra temperaturen med bara en givare för flera våningar ger ju ojämna förutsättningar.
Vet du om ni har ett ett- eller tvårörssystem för det vattenburna?
Jag tycker spontant att det är fel att ha givaren i samma rum som värmepumpen. Den påverkar för mycket. Går den att flytta?

• Gilla
Frogen
  • Laddar…
GoForIt GoForIt skrev:
Hej, och välkommen..
Sådana här frågor är alltid svåra att ge bra råd för, när man inte är på plats och kan se alla förutsättningar. Många faktorer påverkar.
Att styra temperaturen med bara en givare för flera våningar ger ju ojämna förutsättningar.
Vet du om ni har ett ett- eller tvårörssystem för det vattenburna?
Jag tycker spontant att det är fel att ha givaren i samma rum som värmepumpen. Den påverkar för mycket. Går den att flytta?
Tack för välkomnandet och responsen.

Jag vet faktiskt inte om vi har ett ett- eller tvårörssystem, vad ska jag kolla för att enklast ta reda på det?

Det känns som att det bästa vore att flytta upp givaren på övervåningen där värmepumpen inte hjälper till med värme. Då kan vi ställa en behaglig temperatur på övervåningen och vrida ner elementen på undervåningen så får värmepumpen jobba där. Tänker jag rätt här?

//F

En bild på en radiator är det enklaste sättet att bedöma rörsystemet.

Ja, antingen på övervåningen eller i varje fall en plats där den inte påverkas så kraftigt av luftvärmepumpen, om nu övervåningen är omöjlig.

GoForIt GoForIt skrev:
En bild på en radiator är det enklaste sättet att bedöma rörsystemet.

Ja, antingen på övervåningen eller i varje fall en plats där den inte påverkas så kraftigt av luftvärmepumpen, om nu övervåningen är omöjlig.
Jag kan ta en bild när jag kommer hem från jobbet. Det kanske mest är för att lära sig så man vet hur saker och ting fungerar hemma.

Men tror verkligen på att flytta tempgivaren, ska se hur mycket slack det finns till kabeln och se om jag hittar en bättre lämpad plats.

En liten extrafråga, nu när det börjar krypa ner mot -5 grader där vi bor så borde det väl vara energisnålast att ställa in luftvärmepumpen på en högre temperatur, säg 23 grader istället för 21, och när den inte klarar att hålla en bra temp. längre så går man in och stödvärmer med elementen? (elementen är aldrig helt avstängda, de står på litegrann).

/F

Vad är det för värmepump ni har?
Är det en s.k. inverterpump som steglöst reglerar effekten så har ju inställningen inte så stor betydelse. Är det en on/offpump, så mår den ju bra av att gå längre perioder och sedan stå avstängd.

Rookie även här, så klart...
Här är framsidan på manualen till pumpen. Är inte helt hundra på modell eftersom jag inte är hemma och kan kolla men tror det är MSZ-GE25VA vi har. Står något om split-type air conditioners, har det med saken att göra?

• Bild på framsidan av en Mitsubishi Electric luftkonditioneringsmanual med flerspråkiga instruktioner.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag kan tyvärr inget om den pumpen heller..
Kan dock ge tre generella tips:
  1. Håll koll på så att ytterdelen inte fryser igen. Då sjunker effekten.
  2. Se till så att avfrostningen fungerar och att vattnet kan komma bort (och inte rinna mot husgrunden)
  3. Rengör innerdelen regelbundet. Dammsug filter flera gånger i veckan vid konstant användning.

GoForIt GoForIt skrev:
Jag kan tyvärr inget om den pumpen heller..
Kan dock ge tre generella tips:
  1. Håll koll på så att ytterdelen inte fryser igen. Då sjunker effekten.
  2. Se till så att avfrostningen fungerar och att vattnet kan komma bort (och inte rinna mot husgrunden)
  3. Rengör innerdelen regelbundet. Dammsug filter flera gånger i veckan vid konstant användning.
Okej, det ska jag hålla koll på. Har iaktagigt att avfrostningen drar igång ibland och det verkar fungera. Ytterdelen sitter väl skyddad och jag kollar relativt ofta att det inte byggt på någon is.

Däremor slarvar jag nog med rengöring av filter, det ska jag göra lite oftare.

Tack för tipsen!

Claes Sörmland
I mitt grannskap värmer många sina hus uteslutande med luftvärmepump och endast om det blir vargavinter så krävs annan dyr stödvärme. Har man rum dit värmen inte tar sig så kan det krävas stöd där.

Har ni redan testat att i praktiken sätta radiatorsystemets termostat på 15 grader C och bara värma med luftvärmepumpen? Blir det kallt på övervåningen då?

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
I mitt grannskap värmer många sina hus uteslutande med luftvärmepump och endast om det blir vargavinter så krävs annan dyr stödvärme. Har man rum dit värmen inte tar sig så kan det krävas stöd där.

Har ni redan testat att i praktiken sätta radiatorsystemets termostat på 15 grader C och bara värma med luftvärmepumpen? Blir det kallt på övervåningen då?
Om termostaten ställs på 15 grader så stänger sig shunten direkt vilket gör att alla element blir kalla. Luftvärmepumpen räcker inte för att värma övervåningen så det blir ganska kallt. Jag och min sambo gillar ett kallt sovrum så för oss har det fungerar ganska bra men i barnrummet så blir det för kallt..

Så för att få nån värme uppe(även i källaren) så måste termostaten stå på högre än temperaturen i vardagsrummet. Tror det skulle vara bra att flytta termostaten till nåt av rummen som elementen ska vara primär värmekälla.

Sen har jag en tanke om att det är bra att ha elementen under fönstren på nedervåningen lite ljumna för att slippa kallras, tänker jag fel?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.