Maria T
Kneppe Kneppe skrev:
någon som har testat progressiva / multifokala kontaktlinser? Något att ha?
Jag har testat multifokala linser, och ändrat "receptet" tre, kanske fyra, gånger utan att bli riktigt nöjd. Så det känns inte som riktigt för mig (även om jag funderar på att byta optiker och se om det kan bli bättre) och jag har ändå inga svåra brytningsfel att ta hänsyn till. Tränar rätt mycket och så länge som jag "bara" behövde korrigera min närsynthet så var linser fantastiskt, men nu med "ålderssynthet" också blir det ett misch-masch.
Men om du är kund i någon av de större optikerkedjorna så bör du få kunna testa utan att betala mycket - de vet just att det inte funkar för alla. Har du möjlighet så ge det en chans, det kanske är helt fantastiskt bra för dig.

j.f.s
Jag har heller inte fått till det med multifokala linser. Har testat olika varianter med olika styrkor och bara testat via Synsam.

Skulle vilja ha linser så kommer nog testa med korrigering av endast brytningsfelet och se hur det funkar.

• Gilla
Kneppe
  • Laddar…
J
Har också testat multifokala linser, men de funkade inte för mig heller. Min optiker gjorde verkligen allt för att hitta något som skulle fungera och jag provade flera olika typer, men ingen var tillräckligt bra.

Tyvärr handlar det om kompromisser och i mitt fall så blev vinsten på nära håll för liten i förhållande till kostnaden på långt håll. Den sort som fungerade minst dåligt på avstånd krävde egentligen ett par svaga läsglasögon (typ +0,5) för att se tillräckligt bra på nära håll. Jag höll ut i tre månader, men fick krypa till korset och konstatera att det helt enkelt inte var bra nog.

Slutade med vanliga linser i kombination med läsglasögon 😔.

• Gilla
Kneppe och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.