H
Hej alla kunniga!
Jag vill öppna upp några väggar hemma (2 trappor upp, byggår 1943) så att det blir ljusare i köket.
Jag har fått styrelsens godkännande. Väggarna är ungefär 90mm i tjocklek, och det är väldigt lätt att borra i de. Väggen mellan köket och hallen är som den ser ut på min skiss, och är inte rak som den är i arkitektens ritning.
Jag tänkte höra med er om tillvägagångssätten till öppningarna i de här väggarna, och om jag får montera balkar och pelare i de här öppningarna, och om ni hade några rekommendationer i övrigt.
Väldigt tacksam för svar!
Hälsningar, HM

• Svartvit arkitektritning från 1943 av flervåningshus med markerad avvikelse från original där köket ej är rakt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Handritad skiss av lägenhetsplan med väggändringar markerade, konstruktionsritning i bakgrunden.
    Skapa konto
  • Svartvit bild av en handritad skiss som föreställer en lägenhetsplan med dimensioner och noteringar.
    Skapa konto
  • Arkitektonisk sektionsritning av en byggnad från 1942 med markerade väggar för renovering.
    Skapa konto
  • Skiss av en lägenhetsplan med föreslagna ändringar för att öppna upp väggar.
    Skapa konto
Jag blir lite förbryllad över konstruktionen. Det finns ingenting som talar för att de inre lättbetongväggarna är bärande, men samtidigt så borde de yttre vara det.

Förhoppningsvis finns det någon som är duktigare på äldre betongkonstruktioner som kan få klarhet i det. Jag blev nämligen också nyfiken.

H
Härmed lite mer information om huset ...
/H.M

• Ritning över byggprojekt med mått och anteckningar, svartvit arkitekturplan.
    Skapa konto
  • Detaljerad arkitektonisk ritning av ett hus med måttangivelser och konstruktionsdetaljer.
    Skapa konto
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.