Hej alla kunniga!
Jag vill öppna upp några väggar hemma (2 trappor upp, byggår 1943) så att det blir ljusare i köket.
Jag har fått styrelsens godkännande. Väggarna är ungefär 90mm i tjocklek, och det är väldigt lätt att borra i de. Väggen mellan köket och hallen är som den ser ut på min skiss, och är inte rak som den är i arkitektens ritning.
Jag tänkte höra med er om tillvägagångssätten till öppningarna i de här väggarna, och om jag får montera balkar och pelare i de här öppningarna, och om ni hade några rekommendationer i övrigt.
Väldigt tacksam för svar!
Hälsningar, HM
Jag vill öppna upp några väggar hemma (2 trappor upp, byggår 1943) så att det blir ljusare i köket.
Jag har fått styrelsens godkännande. Väggarna är ungefär 90mm i tjocklek, och det är väldigt lätt att borra i de. Väggen mellan köket och hallen är som den ser ut på min skiss, och är inte rak som den är i arkitektens ritning.
Jag tänkte höra med er om tillvägagångssätten till öppningarna i de här väggarna, och om jag får montera balkar och pelare i de här öppningarna, och om ni hade några rekommendationer i övrigt.
Väldigt tacksam för svar!
Hälsningar, HM
Jag blir lite förbryllad över konstruktionen. Det finns ingenting som talar för att de inre lättbetongväggarna är bärande, men samtidigt så borde de yttre vara det.
Förhoppningsvis finns det någon som är duktigare på äldre betongkonstruktioner som kan få klarhet i det. Jag blev nämligen också nyfiken.
Förhoppningsvis finns det någon som är duktigare på äldre betongkonstruktioner som kan få klarhet i det. Jag blev nämligen också nyfiken.
Klicka här för att svara






