Jag ska göra en utbyggnad och tänkte öppna upp ytterväggen där utbyggnaden kommer, alltså på långsidan av huset. Mitt hus är 1 1/5 plans och 8.1m brett. öppningen ska vara ca 5m bred. enligt ett beräkningsprogram för limträbalkar behöver jag en balk som är 140x315, men i det här programmet är inte hjärteväggen medräknad vad jag kan se iaf. I vilket fall så har jag en takhöjd på 2.4, ska då balken ligga under så är man nere på 2.08, vilket känns lite lågt. Hur kan man räkna ut dimension på stålbalk i stället?

Tacksam för svar

Använd sökfunktionen och läs i andra trådar om limträbalk vs stålbalk. Det finns en länk någonstans till en omräkningstabell.

En stålbalk hamnar väl också under? Gäller utbyggnaden även övervåningen? Tänker närmast på andra lösningar.

Tack för tipset om omräkningstabellen, det var det jag ville ha.

Jo, en stålbalk hamnar också under men blir betydligt mindre och takhöjden blir inte så låg. Utbyggnaden gäller bara bottenvåningen.

Har du då möjlighet så kläm in balken på övervåningen och förankra golvåsarna med hängseljärn. Då slipper du ha balken i nedervåningen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.