Hej alla glada,
Vi har ett hus byggt 1933. Två våningar och källare.
Stommen är dubbla tegelväggar.
I samband med en kommande köksrenovering så har vi planer på att öppna
upp utgången från köket till trädäcket och montera ett fönsterparti troligtvis ett skjutbart dito.
Min fråga handlar om hur man bäst stagar upp väggen under tiden som man river den del som
ska öppnas upp, så att det inte rasar ovanifrån? Och hur man på bästa sätt får dit balkar i ovankant,
utan att ta bort stagningen?
Se bilden. Väggen ska öppnas upp bort till där pappersrullen står på elementet + att hålet ska
vara högre än vad det är idag.
Tacksam för bra förslag!
Vi har ett hus byggt 1933. Två våningar och källare.
Stommen är dubbla tegelväggar.
I samband med en kommande köksrenovering så har vi planer på att öppna
upp utgången från köket till trädäcket och montera ett fönsterparti troligtvis ett skjutbart dito.
Min fråga handlar om hur man bäst stagar upp väggen under tiden som man river den del som
ska öppnas upp, så att det inte rasar ovanifrån? Och hur man på bästa sätt får dit balkar i ovankant,
utan att ta bort stagningen?
Se bilden. Väggen ska öppnas upp bort till där pappersrullen står på elementet + att hålet ska
vara högre än vad det är idag.
Tacksam för bra förslag!
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Mitt spontana svar är som Stefan Löfvens: Glöm det! Att ta upp en så stor öppning i en bärande murkonstruktion är ett komplicerat, stort och dyrt företag. Ni måste engagera både en arkitekt och en konstruktör. När jag ser den omgivande miljön genom fönstren gissar jag att det dessutom kräver ett bygglov som ni inte ska ta för givet. Risken för förvanskning är uppenbar. Fundera istället på alternativa lösningar genom lätta (i visuell mening) tillbyggnader.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Då får du presentera betydligt fler uppgifter om huset som det ser ut idag, framför allt en fasadritning men gärna också planritning och sektionsritning. Grunden för mitt förra inlägg är framför allt att jag misstänker att resultatet inte blir bra.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
En så stor öppning måste säkras genom avväxling med en stålbalk. En sådan balk behöver upplag som antingen kan bestå av den befintliga tegelmuren eller nya pelare vars laster då måste föras ner till grunden. Metodiken (och balkdimensionerna) beror på hur hög muren är. Är det ett 1 1/2-planshus där muren bara går upp till mellanbjälklaget kan det vara enklare att montera ner muren ovanför öppningen, lägga in balken och mura upp på nytt. Är det ett 2 eller 2 1/2-planshus behöver muren avväxlas temporärt med stålbalkar ovanför den nivå där den nya permanenta balken ska ligga. Alla åtgärder leder till ganska stora skador på murverket. Om fasaden är putsad går det att återställa utan större synliga förändringar, består fasaden av fasadtegel är det nästintill omöjligt att få det snyggt.
Svårt om inte omöjligt att avlasta väggen tillfälligt eftersom det gissningsvis är träbjälklag som inte kan stämpas. Metodiken blir nog att montera stålet först, borde gå utan pelare men tegelupplaget måste en konstruktör räkna på. Likaså om grunden klarar lastomfördelningen.
Man kan eventuellt fälla in en stålbalk från vardera håll, utsida och insida. En i taget. Inte enkelt, komplicerad arbetsgång med att karva ur för att få in den första balken, sen riva andra halvan och placera andra balken.
Man kan eventuellt fälla in en stålbalk från vardera håll, utsida och insida. En i taget. Inte enkelt, komplicerad arbetsgång med att karva ur för att få in den första balken, sen riva andra halvan och placera andra balken.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Metodikvalet är väldigt avhängigt av de faktiska förhållandena. Man kan genom fönsterutsikten misstänka att det är en ganska gammal byggnad, med en svårberäknad grundläggning.
Klicka här för att svara

