Hej vi ska bra sätta in en golvbrunn i ny planerad tvättstuga i källaren och koppla på ett rör till den. Min rörkille sa att han måste veta hur långt ner röret går under plattan, innan det kommer till en förgrening. För att göra detta så öppnar jag rensluckan och trycker ner en tummstock tydligen. Men rensluckan sitter som berget, och är i ett begränsat utrymme så det är svårt att komma åt med verkryg.

Finns det något verktyg man kan koppla på de två knopparna på locket? Eller andra tips hur man kan öppna det?
Renslucka för avloppsrör fast i begränsat utrymme under golv i källare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En liten brädstump för att få mer att hålla i när du vrider?

Ett plattjärn som sätts mellan knopparna och vrids eller en regelbit som sätts mot en knopp och knacka med en hammare på den, inte säker men kanske värma bra med hårtorken.

J jonaserik skrev:
Ett plattjärn som sätts mellan knopparna och vrids eller en regelbit som sätts mot en knopp och knacka med en hammare på den, inte säker men kanske värma bra med hårtorken.
plastknopparna sticker endast ut några få millimeter. Tveksam om jag kan få grepp om dom med en bräda eller liknande… man jag kan prova

En vanlig bräda som du kapat behöver inte så höga knoppar för att få grepp, du kan ju trycka inåt och vrida samtidigt.

Bankade på den som en galning. Tog en bit regel och satte mot en av knopparna och bankade med en handslägga. Rubbade sig inte en millimeter… ska pröva värma först med hårtork i morgon, om inte det funkar, så får jag öppna väggen så jag får dit en regel eller liknande mellan knopparna och försöka vrida upp den. Men om det inte går får jag väl ta in rörläggaren för att kapa den och installera en ny… :(

Claes Sörmland
Sabel Sabel skrev:
Bankade på den som en galning. Tog en bit regel och satte mot en av knopparna och bankade med en handslägga. Rubbade sig inte en millimeter… ska pröva värma först med hårtork i morgon, om inte det funkar, så får jag öppna väggen så jag får dit en regel eller liknande mellan knopparna och försöka vrida upp den. Men om det inte går får jag väl ta in rörläggaren för att kapa den och installera en ny… :(
Innan du gör det testa med silikonsprej i gängan. Gör underverk för att få plast mot plast att glida.

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Innan du gör det testa med silikonsprej i gängan. Gör underverk för att få plast mot plast att glida.
Jag har WD40 hemma skulle det fungera?

Claes Sörmland
Sabel Sabel skrev:
Jag har WD40 hemma skulle det fungera?
Det lär ju ite skada i alla fall!

Det lär ju ite skada i alla fall!
Ok, då börjar jag att värma upp med hårtork, sen lite WD40. Och fram med regeln och banka igen.

Claes Sörmland
I värsta fall kan du ju såga upp locket med en vanlig fintandad liten såg och sen bända bort den. Hittar du ett RSK-nummer på delen så beställer du hem en ny för ett par hundralappar och flyttar över locket som ersättning för det gamla söndersågade.

• Gilla
useless
  • Laddar…
I värsta fall kan du ju såga upp locket med en vanlig fintandad liten såg och sen bända bort den. Hittar du ett RSK-nummer på delen så beställer du hem en ny för ett par hundralappar och flyttar över locket som ersättning för det gamla söndersågade.
Ja, hoppas det inte kommer till det. Dock skulle jag inte bli förvånad om förra ägaren limmat igen locket…

Uppsågad vägg avslöjar isolering och ett lodrätt rör med en tång fästad vid skruvar, använd för att vrida röret.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

sågade upp väggen ovanför, sprayade gängorna med WD40. Tog en metallstång mellan knopparna och vred till.
Tack för alla bra tips!

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.