6 463 läst ·
11 svar
6k läst
11 svar
Öppet garage = Vindfång = katastrof
Är det så illa som vissa säger att ett garage med färdigt tak utan väggar och port är ett stort vindfång och hela skiten kan rasa vid nästa kuling?
Jag har fokuserat all tid på taket för att få det vattentätt så väggarna är därmed helt öppna inklusive gavlarna och jag saknar garageport. Hela gaveln är öppen 5,5 m mot väster där porten ska sitta och garaget ligger högt.
Väggarna hinner jag väl med senare i höst men garageporten tänkte jag ev ta till våren.
/CC
Jag har fokuserat all tid på taket för att få det vattentätt så väggarna är därmed helt öppna inklusive gavlarna och jag saknar garageport. Hela gaveln är öppen 5,5 m mot väster där porten ska sitta och garaget ligger högt.
Väggarna hinner jag väl med senare i höst men garageporten tänkte jag ev ta till våren.
/CC
Byggde iofs carport men den stod i höststormarna i fjol. Den motståndsyta du får är ju takets yta och det är ju en del men har du gjort stommen rätt och satt snedsträcor/kottlingar och/eller spikband så ska det stå enligt min uppfattning
Jag skyndade mig snabbt att sätta utegips på den mest utsatta sidan på mitt bygge:

Till skillnad från baksidan:

Dock tyckte jag att det kändes så vingligt att jag snabbt skyndade mig att få dit resten av utegipsen. Det gick ganska snabbt och det blev en enorm skillnad i stabilitet. För dörröppningen satte jag lastpallar resta på högkant med spillbitar av utegips som blivit över utanpå. Nu har jag inga siffror på hur det blåste under vintern, men även med bara utegips stod garaget pall alla västkustens vindstyrkor ända fram tills mars månad då isoleringen och spånskivorna kom på invändigt.

Till skillnad från baksidan:

Dock tyckte jag att det kändes så vingligt att jag snabbt skyndade mig att få dit resten av utegipsen. Det gick ganska snabbt och det blev en enorm skillnad i stabilitet. För dörröppningen satte jag lastpallar resta på högkant med spillbitar av utegips som blivit över utanpå. Nu har jag inga siffror på hur det blåste under vintern, men även med bara utegips stod garaget pall alla västkustens vindstyrkor ända fram tills mars månad då isoleringen och spånskivorna kom på invändigt.

Oftast tänker man vinden som ett tryck, som trycker på saker så de flyttar på sig eller faller. Men det man inte får glömma är att det blir ett undertryck, ett sug, som kan ställa till ännu mer skada. Om vinden blåser vinkelrätt mot nocken på ett tak blir det ett undertryck på läsidan. Detta kan göra att takpannor, plåt eller papp lyfts upp från taket.
Detta är samma fenomen som gör att segelbåtar kan kryssa och flygplan kan flyga.
Detta är samma fenomen som gör att segelbåtar kan kryssa och flygplan kan flyga.
det är alltid viktigt med snedsträvor på väggarna under byggets gång, inte minst för att få väggarna i lod. I annat fall kan det vara riskabelt med att bygga taket, med sin tyngd och vindfång.
Men hur är det på Inger P bild. Har hon lyckats få alla glesens skarvar på samma takstol? Eller är det en synvilla
Men hur är det på Inger P bild. Har hon lyckats få alla glesens skarvar på samma takstol? Eller är det en synvilla
Jo Du Inger.P.
Det är alltid viktigt när man bygger något, att man saxar skarvarna, för att få det lite mer stabilt. Glespanelen med sina 300cc är en del i kostruktionen, men knappast gips i tak när det gäller hållfasthet.
Man börjar med hel bräda sedan en halv och så en hel igen, detta är genomgående för allt bygge, gles, råspont, bärläkt osv. Utvändig liggande panel ser man även till så att man inte får två skarvar ovanpå varann.
Detta som lite info, ingen kritik mot Dig Inger.P.
Ursäkta om jag gick ifrån ämnet något.
Man börjar med hel bräda sedan en halv och så en hel igen, detta är genomgående för allt bygge, gles, råspont, bärläkt osv. Utvändig liggande panel ser man även till så att man inte får två skarvar ovanpå varann.
Detta som lite info, ingen kritik mot Dig Inger.P.
Ursäkta om jag gick ifrån ämnet något.
Har vært innom Vestkuststugan og Mjøbecks Villan for befaring og begge bruker råspontluckan som skjøtes på samme takstol over hele taket, skulle tro de hadde erfaring :
Om det kommer regn kan dere se her:
http://met.no/radar/radar_norden.html
Om det kommer regn kan dere se her:
http://met.no/radar/radar_norden.html
Klicka här för att svara