M MrDizzy skrev:
Jag har öppenspis och har ibland samma problem.
Det man behöver tänka på är
1) Hur spjället är satt. Tar man min öppnaspis så är spjället en lucka som fälls ned kring en axel som sitter till höger på luckan.
Eldar jag på höger sida i öppnaspisen börjar det ryka in efter ett tag, då dels drag spalten är för liten för all rök samt luckan då är den öppen pekar nedåt och blockerar draget.
Lösning i min öppenspis: elda till vänster i spisen
2) Hur stor öppningen i öppna spisen är. Är den för stor blir draget in för svagt i just öppningen och gör att rök kan läcka ut. Jag byggde en ram av 40mm fyrkantsrör som jag målade svart och satte i öppningen.
Den ramen gör ingen för insynen i öppna spisen, men minskade öppningen med ca 30% och därmed ökade draget i öppningen och minskade röken som sipprar ut markant.
3) Mängden ved man eldar med åt gången. Mer eld = mer luft går åt + mer rök.
Är tilluften i rummet för litet och inte "fritt flöde" blir draget genom skorstenen för litet och rök kommer ut it rummet.
Lösning: öppna ett fönster på 3-5mm glänt. Behövs oftast inte mer.
4) Hur veden ligger i öppna spisen. Efter 10-15min så kan vissa vedklabbar brunnit ned så pass att de i ena ändan börjar ryka. Ligger då den änden tex i min spis på fel sida den nedfällda spjälluckan ryker det in.
Lösning: Håll koll på elden och flytta den rykande vedklabben / ställ den upp.

Hoppas det hjälper något
Ska kolla spjället, det är en tipp variant, har för mig att det är flera spjäll som tippar så som du beskriver liknande en ”nedåtvänd metallpersienn”. Ska testa med mindre springa på fönstret o se om det blir bättre

• Gilla
Suvi5700
  • Laddar…
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
En annan tanke :
Kall skorsten . Start av brasan. Skorstensdraget ökar med längre eldningstid och större brasa. Draget blir "för bra", så att det skapas undertryck i bostaden. Elden minskar, skorstenen svalnar och lite luft kommer ner genom skorstenen för att utjämna tryckförhållandena. Rökblandad luft kommer ut i rummet!
Möjlig åtgärd : öka tilluften genom att hålla ett fönster lite öppet hela tiden och se om det hjälper. Om så, så får du fixa något bättre tilluft. Annars ???
( Jag har ett svagt minne av att vi gjorde så i mitt föräldrahem)
Det kan ju stämma, det är som du beskriver att det sker efter en stund, kanske blir det eventuellt att undertrycket i huset blir för stort. Ska pröva med att ha fönstret uppe pyttelite under hela eldningen…

• Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
J Joakim Jonsson1 skrev:
Ska kolla spjället, det är en tipp variant, har för mig att det är flera spjäll som tippar så som du beskriver liknande en ”nedåtvänd metallpersienn”. Ska testa med mindre springa på fönstret o se om det blir bättre
Nej samma som du. Topp från höger sida, ska pröva inne i vänstra hörnet.

• Gilla
MrDizzy
  • Laddar…
J Joakim Jonsson1 skrev:
Borde inte det motverka drag i skorsten?
De verkar helt enkelt så att du måste ha mer tillutft. Annars blir det undertryck i rummet.

• Gilla
HasseTeknik och 2 till
  • Laddar…
B Belastar skrev:
De verkar helt enkelt så att du måste ha mer tillutft. Annars blir det undertryck i rummet.
Jag håller med. Har du någon ventil i samma rum eller samma våningsplan som du kan öppna mer? Att sätta på köksfläkten kommer bara motverka och kan göra att det ryker in mer.

• Gilla
Belastar
  • Laddar…
D Dublin skrev:
Jag håller med. Har du någon ventil i samma rum eller samma våningsplan som du kan öppna mer? Att sätta på köksfläkten kommer bara motverka och kan göra att det ryker in mer.
Med köksfläkt så är de två förbrukare som slåss om luften.

• Gilla
Dublin
  • Laddar…
Verkar som att jag har för dålig tillluft helt enkelt.
Har kollat runt ordentligt i huset nu och kan konstatera att här verkar det som att vi jobbar med självdrag via skorsten..

Jag har en stor villa i tegel från 70-talet på runt ca 270m2 med tillhörande källare inräknat.

Har en paxfläkt i torkrummet i källaren samt en i badrummet på ovanvåningen. hittar en ventil i passagen mellan garage och källare där dörrarna alltid är stängda, i övrigt så finns inga klassiska tilluftsventiler vad jag kan se, bara skorsten som går till varsin öppen spis på övervåning och i källaren.

Kan inte förstå hur de har tänkt här, hittar inga tilluftsventiler. vi lär ju ha ett skapligt undertryck i huset tänker jag.. tänker att jag får sätta upp några tillluftsventiler. nåt jag bör tänka på?

Noterar att det verkar vara nån typ av ventilation i tegelväggen kanske, på vissa ställen sitter ingen fog mellan tegelstenarna.. detta kanske är en fråga för en annan tråd..?

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.