8 205 läst ·
43 svar
8k läst
43 svar
Öppen planlösning eller inte?
Vi har valt öppen planlösning men köket ligger i vinkel i förhållande till vardagsrum med matplats mellan. Vi kommer inte att se någon disk från v-rummet och vid matbordet sitter vi inte omringade av skåp och köksapparater. En lösning som vi kommer att passa oss perfekt både till vardag och fest (även om det är glest mellan festerna
).
Vi bygger ett etagehus. Det blir öppet mellan kök, matsal och vardagsrum, men nivåskillnaden gör att det ändå blir lite avdelat. Jag tror att det här är den perfekta lösningen för oss, men OM vi skulle trötta så kan vi ju alltid smälla upp en vägg...
Ett litet tips när man tittar på planlösning är som vanligt att ha utrymmen att gömma saker i. Ex vis är ett rejält grovkök med möjlighet för diskning (i närhet till köket) samt utrymme för permanent stående strykbräda och torkställning GULD värt.
Ta några få kvadratmeter från det gigantiska vardagsrummet och lägg det på grovköket. Handen på hjärtat, så använder man inte så stor yta av vardagsrummet till vardags. Ett par kvm stort extra förvaringsutrymme kan vara så gott att ha för att slippa strykbrädan eller torkställningen i vardagsrummet!
Bara en extra "klädkammare" på 2 kvm kan vara grymt bra!
Jag var på visning i ett typiskt "festhus". Genomgående ryggåstak. Härligt, men vindsutrymmet försvinner. Stora ytor, men ingen klädkammare och en minimal grovis som även skulle fungera som vardagsingång. Dessutom inget yttre förråd utan bara en carport. Stor fläkig enplansvilla var det och med alla lyxiga attribut, typ runda fönster, aluvitvaror, bubbelbad osv osv...
Men "Hallå?" säger jag bara...
Ta några få kvadratmeter från det gigantiska vardagsrummet och lägg det på grovköket. Handen på hjärtat, så använder man inte så stor yta av vardagsrummet till vardags. Ett par kvm stort extra förvaringsutrymme kan vara så gott att ha för att slippa strykbrädan eller torkställningen i vardagsrummet!
Bara en extra "klädkammare" på 2 kvm kan vara grymt bra!
Jag var på visning i ett typiskt "festhus". Genomgående ryggåstak. Härligt, men vindsutrymmet försvinner. Stora ytor, men ingen klädkammare och en minimal grovis som även skulle fungera som vardagsingång. Dessutom inget yttre förråd utan bara en carport. Stor fläkig enplansvilla var det och med alla lyxiga attribut, typ runda fönster, aluvitvaror, bubbelbad osv osv...
Men "Hallå?" säger jag bara...
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Hur man gör?
Släng alla kläder från förra säsongen när du köper nya.
Köp inte skidor, pjäxor båtar etc. utan hyr.
Köp tag-hem-mat i stället för att laga själv.
Leasa barn vid jul, midsommar etc. i stället för att skaffa egna.
Köp inte böcker, de tenderar att fylla allt utrymme.
Meka inte själv. varken med bil, båt, hus eller annat.
Lej folk som gör det åt dig.
Kort sagt: Lev inte. Det bara stökar till.
KoW
OBS: Ironi (det kanske inte var så kul :-[)
Släng alla kläder från förra säsongen när du köper nya.
Köp inte skidor, pjäxor båtar etc. utan hyr.
Köp tag-hem-mat i stället för att laga själv.
Leasa barn vid jul, midsommar etc. i stället för att skaffa egna.
Köp inte böcker, de tenderar att fylla allt utrymme.
Meka inte själv. varken med bil, båt, hus eller annat.
Lej folk som gör det åt dig.
Kort sagt: Lev inte. Det bara stökar till.
KoW
OBS: Ironi (det kanske inte var så kul :-[)
Innebär det att man kan leasa ut sina barn också
?Eller förresten, de är så söta när de sover att vi nog behåller dem :-*. Så vi får leva med röran och planerar planlösningen för att kunna hålla det hela på en rimlig nivå! Tanken har funnits på att bo i garaget och ha huset som förråd, men vi gör nog inte så ändå 8).
Medlem
· Östergötland
· 2 144 inlägg
Jag gillar halvöppen planlösning, det bästa av två världar. Se nedan bild:

Köket är relativt avgränsat men ändå inte. Se här:

och så här från andra hållet:

Tycker Götenehus har lyckats bra med sitt Sparreholm gällande öppet/stängt.
Ett sätt att få det öppnare är att ha 2,70 i takhöjd som i detta fallet. Hallen känns rymlig!

Köket är relativt avgränsat men ändå inte. Se här:

och så här från andra hållet:

Tycker Götenehus har lyckats bra med sitt Sparreholm gällande öppet/stängt.
Ett sätt att få det öppnare är att ha 2,70 i takhöjd som i detta fallet. Hallen känns rymlig!
Vi bodde tidigare i en lägenhet med öppen planlösning och trivdes jättebra med det. När vi sedan skulle bygga hus var det ganska självklart att vi även ville ha det öppet där. Vi funderade en hel del på hur vår öppna planlösning skulle se ut för att bli lite "lagom" och inte uppfattas som ett enda stort rum.
Lösningen blev en mellavariant med öppningar mellan kök/vardagsrum, kök/hall och hall/vardagsrum på ca 150cm. Då fick vi ändå en "rumkänsla" i alla rum men ändå känns det luftigt och skönt.
Dock skall man erkänna att det finns nackdelar med öppna planlösningar och ljud är en sådan. Jag kan ibland tycka att man skulle vilja stänga ute stöket från köket när man t ex tittar på tv.
En lösning på detta, som jag tyvärr kom på försent, är att sätta in skjutdörrar i dessa öppningar. Lämpligen då sådana som skjuts in i väggarna. Då har man den öppna planlösningens alla fördelar men kan stänga om sig om man önskar det. Har en granne som gjort detta och jag tycker detta är den optimala lösningen. Jag funderar faktiskt nu på att istället för skjutdörr sätta in en vikdörr av lite snyggare snitt.
Några saker att tänka på...
Lösningen blev en mellavariant med öppningar mellan kök/vardagsrum, kök/hall och hall/vardagsrum på ca 150cm. Då fick vi ändå en "rumkänsla" i alla rum men ändå känns det luftigt och skönt.
Dock skall man erkänna att det finns nackdelar med öppna planlösningar och ljud är en sådan. Jag kan ibland tycka att man skulle vilja stänga ute stöket från köket när man t ex tittar på tv.
En lösning på detta, som jag tyvärr kom på försent, är att sätta in skjutdörrar i dessa öppningar. Lämpligen då sådana som skjuts in i väggarna. Då har man den öppna planlösningens alla fördelar men kan stänga om sig om man önskar det. Har en granne som gjort detta och jag tycker detta är den optimala lösningen. Jag funderar faktiskt nu på att istället för skjutdörr sätta in en vikdörr av lite snyggare snitt.
Några saker att tänka på...
Kanske trevligt för dig, men mindre trevligt för gästerna att umgås när du står och drar igång elvispar, spisfläktar, diskmaskiner, bakmaskiner och annat oväsen. Ett kök är ett kök; ett vardagsrum ett vardagsrum. Vill man titta på TV i köket kan man med fördel skaffa sig en frukost-TV.therese___ skrev:För mig är det självklart att välja en planlösning där det finns kontakt mellan kök och vardagsrum. Då kan man se på tv samtidigt som man lagar mat, man kan umgås med gästerna i soffan samtidigt som man står i köket osv. Tycker dock att det är viktigt att det finns andra rum att dra sig undan till där man kan stänga om sig också. Vissa nackdelar finns det ju. När barnen blir stora kanske det blir väl stojigt med ett jätterum (den dagen den sorgen), och som någon påpekade ser man jämt all disk i köket från vardagsrummet.
Jag tycker dock att fördelarna överväger nackdelarna. :![]()
Att trenden ens började beror på TV där man av inspelningstekniska skäl valde en öppen lösning för att lättare kunna filma. Vad det hör hemma hos vanligt folk förstår jag inte.
Det är väl härligt att vi människor är så olika när det gäller tycke och smak. 
Annars hade det sett likadant överallt !
Ett tips är tänka efter hur man lever och bor idag och man trivs med den planlösningen. Bra också att besöka husexpon och gå in i hus och bilda sig en egen uppfattning.
Annars hade det sett likadant överallt !
Ett tips är tänka efter hur man lever och bor idag och man trivs med den planlösningen. Bra också att besöka husexpon och gå in i hus och bilda sig en egen uppfattning.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden