Niklassons skrev:
Jag tycker också det är extremt onödigt att ha två matplatser. Jag vill ha en, med gott om utrymme att byggas ut när man har fest.
Om du kan tänka dej ingen matplats alls i köket och i stället ett fint matbord i rummet bredvid så slipper du den andra matbordet i finrummet enbart för gäster. Man kan faktiskt äta själv och ta emot gäster vid samma matbord stående utanför köket :).

Så har vi och jag är mycket nöjd med den i dag udda lösningen. Till och med morgonkaffe bär jag 5 steg bort till matsalen med vacker fönsterutsikt i stället för att sitta bland köksmaskiner.

Inga gäster samlas i mitt kök eftersom jag inte är där heller när det är fest här hemma. Visst blir det mycket in-och ut språng för att hämta maten som är i stort sätt klar eller halvägs förberedd innan gästerna kommer. Dock föredrar jag att servera fram och sen sitta vid bordet med dom andra och umgås utan att behöva stå mitt i festen och röra om i grytor bland gäster som brukar oftast stå i vägen.

Visst kan man skrämma ut gästerna från den fina rummet ut till köket och ändå ut till uteplatsen med för hög musik. Det går också bra med fex snövit linneduk , dybart ärvt porslin och kristallglas som man annonserar i förväg att man är rädd om, stora blomsteruppsättningar som skymmer halva sällskapet, små barn som agerar huvudpersoner på festen, levande ljus i höga ostabila ljusstackar .... ja, allt sånt som man som gäst ska passa noga på :). Då känns det väl mer säkert att vistas i det robusta och tåliga köksinredningen när kavajen och slipsen har redan åkt av?
gaia

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.