22 206 läst ·
45 svar
22k läst
45 svar
Önskar tips på Verktygsbälte
Tack!H heimlaga skrev:
Ett liv i rullstol behöver inte göra så stor skillnad mot utan rullstol. Finns viljan så grejar man de mesta på nåt sätt. Sen är det bra att tänka kreativt för att hitta lösningar på de som kan göra saker lite enklare, eller att kunna fråga om tips och idéer på div forum osv, även de på samma sätt som utan rullstol
I det här fallet satte jag och sambon upp ett staket runt huset på ca 80m. Hon var lite bättre på att gräva för plintar och ja bättre på att mäta och skruva
Kör också ett sånt bälte och det duger gott för mina behov. 10 års garanti och fickor som är relativt styva avgjorde för mig. Försökte ett par gånger att duktigt hänga mätbandet i den speciella hållaren som du gjort, men tröttnade ganska omgående och nu är en av fickorna "mätficka".
En helt annan tanke. I lumpen hade vi i stridsfordon m90p som byxa. Dessa hade fickor på sidan av vaderna och var otroligt bekväma och praktiska när man satt ned i ett trångt fordon. Skulle det kunna vara en byxa till dig i din byggarsenal? Finns tydligen i svart
En helt annan tanke. I lumpen hade vi i stridsfordon m90p som byxa. Dessa hade fickor på sidan av vaderna och var otroligt bekväma och praktiska när man satt ned i ett trångt fordon. Skulle det kunna vara en byxa till dig i din byggarsenal? Finns tydligen i svart
Måttbandet hängde nog bara där en stund vid fototillfälletJ Jotsat skrev:Kör också ett sånt bälte och det duger gott för mina behov. 10 års garanti och fickor som är relativt styva avgjorde för mig. Försökte ett par gånger att duktigt hänga mätbandet i den speciella hållaren som du gjort, men tröttnade ganska omgående och nu är en av fickorna "mätficka".
Ja byxor med bra fickor kan vara av intresse. Det kommer ju inte att vara shortsväder med 30 grader varje dag
P
pleqtiz
Verktygstokig
· Västernorrland
· 1 776 inlägg
pleqtiz
Verktygstokig
- Västernorrland
- 1 776 inlägg
Jag beställde dessa ifrån FFX, tyckte dem här i sverige endera va på tok för dyra eller så va de bara nåt påhitt som kronblom använt!L Lovan83 skrev:
https://www.ffx.co.uk/tools/product/Toughbuilt-Tou-Ct-51-0856342005711-Padded-Suspenders
Dessa håller hög kvalite! kostade 44 pund när jag köpte dom
Jag är lite nyfiken på vilken sorts rullstol du har, mest hur ryggdelen ser ut, helst från sidan och bakifrån.danne9 skrev:
Orsaken är att en gammal arbetskamrat tillverkar idéer jag har för byggintresserade rullstolsburna hemmasnickare.
Enkla lösningar som dragkrokar för cykelkärra, bygel som fälls ner över huvudet, likt karusellbyglar fast med verktygskit på sidorna. Håller på med fällbara armstöd, mera vridbara bakåt, med olika möjligheter att häkta fast verktyg, även små "gyro" som tar upp emot 500 st 5" spik, utan att de ligger plockepinn i grus och på gräsmatta.
Dessa passar på många rullstolar, kanske finns flera som gör liknande, redan etablerade firmor.
Hur som helst, bara en tanke, det går lätt att göra enkla lösningar för att ha tillgång till verktyg, har du aldrig funderat på en sidovagn till verktygen?
Mvh P-A
Självbyggare
· Stockholm
· 10 261 inlägg
Jag har en Panthera X, en rullstol i kolfiber (2.1kg exkl. hjul och dyna).P Pagno skrev:Jag är lite nyfiken på vilken sorts rullstol du har, mest hur ryggdelen ser ut, helst från sidan och bakifrån.
Orsaken är att en gammal arbetskamrat tillverkar idéer jag har för byggintresserade rullstolsburna hemmasnickare.
Enkla lösningar som dragkrokar för cykelkärra, bygel som fälls ner över huvudet, likt karusellbyglar fast med verktygskit på sidorna. Håller på med fällbara armstöd, mera vridbara bakåt, med olika möjligheter att häkta fast verktyg, även små "gyro" som tar upp emot 500 st 5" spik, utan att de ligger plockepinn i grus och på gräsmatta.
Dessa passar på många rullstolar, kanske finns flera som gör liknande, redan etablerade firmor.
Hur som helst, bara en tanke, det går lätt att göra enkla lösningar för att ha tillgång till verktyg, har du aldrig funderat på en sidovagn till verktygen?
Mvh P-A
Har inga bilder på den nu men googla så finns säkert en del. Jag har en lite smalare än dom flesta och extra kort ryggstöd men annars som vanligt.
Låter spännande de du nämner.
Vet inte om liknande lösningar finns, de är inget jag sett.
Har aldrig tänkt på en vagn för verktyg osv och de kan nog fungera för vissa (kanske ännu mer om man ska flytta brädor eller annat lite större grejer) så länge den rullar lätt på alla underlag.
Jag tror dock att kag skulle föredra att ha mina verktyg "på kroppen" (eller rullstolen).
Självbyggare
· Stockholm
· 10 261 inlägg
Jag har haft sen här rullstolen några år nu men när den kom berodde de på i vilket landsting man bodde om man kunde få sen här rullstolen eller inte (tyvärr vanligt med hjälpmedel). Idag finns de flera som är riktigt lätta men min ska nog vara världens lättaste med sina 2,1 kg. Hjulen och dynan är de som är tyngst. Gissar på att den totalt väger 6-7 kg.elpaco skrev:
En lite mer vanlig rullstol går på runt 20-25.000kr, de extra lätta och smidiga 10-15.000kr till men är värd varje krona. (Tyvärr skrivs så kallad aktiv rullstol, som inte är som dom på sjukhus eller de som är utrustade med allt möjliga bekvämligheter, relativt sällan ut av arbetsterapeuter utan de ska vara stolar som ska vara "bekväma" istället för så smidiga som möjligt.
De har funnits ganska länge i div idrottshjälpmedel osv men har på senare år även hittat till vardagshjälpmedel.R Robert-san01 skrev:
Att tex lyfta sin stol in i bilen 4-5 gånger om dagen kan slita på en redan trasig kropp och då kan varje kilo mindre göra stor skillnad.
Va kul! Roligt att hitta nåt som kan fungera för många. Skrev till en kille på ett annat forum att han kunde ha is och drinkpinnar i snickarbältet om han inte gillade att bygga vilket han skulle testa hahaM Moltas skrev:
Hoppas du är en av de få arbetsterapeuter som försöker skriva ut aktiva rullstolar även till de lite äldre som skadat sig eller fått en sjukdom. Har arbetat med rehab mm i många år de kan se riktigt illa ut när en nyskadad inte själv vet vad som kan vara bäst och sen får en "fötölj" på hjul istället för en aktiv rullstol.
Sitta bekvämt kan man fortfarande göra i soffan