För att vårt hus (140 kvm, 3 sovrum) ska funka bra för hela familjen även på lite längre sikt måste vi åtminstone bygga till ett extra sovrum. Tillsammans med lite omdisponeringar på undervåningen skulle planlösningen funka riktigt bra och vara hyffsat balanserad.

Eftersom huset även måste helrenoveras har min tanke varit att göra en så kostnadseffektiv utbyggnad som möjligt. Samtidigt vill jag inte vara dumsnål. Några jag pratat med tycker att vi ska passa på att förlänga hela utbyggnaden eller till och med hela huset. Taket helrenoverades i våras men det mesta i renoveringsväg utöver detta har vi kvar... Tanken är att göra utbyggnaden i samma veva som vi totalrenoverar fasad och fönster (alla fönster kommer att bytas, de är inte original och har dessutom ruttnat inifrån och ut...).

Taket räknar jag går på cirka 1500:-/kvm för skivtäckt plåttak. I ytterväggarna tänkte jag ha 145mm+45mm Vitalisolering. Tänker mig en vanlig grund byggd av lecablock. Den är relativt hög, cirka 180cm... Räkna komplett med ytskikt, el osv i kostnadsuppskattningen. Kommer inte vara några våtrum, kök eller liknande där.

För att krångla till det ytterligare tänkte jag låta en byggfirma bygga grund, stomme, panel, fönster och plåttak. Sedan tänkte jag fixa allt på insidan inklusive isolering själv. Dock inte elen. Med alternativ 1 ska detta inte vara något problem. Med alt 2 och 3 kan jag eventuellt behöva ta lite mer bygghjälp än alt 1. Men räkna med samma andel "gör det själv" i samtliga tre kostnadsuppskattningar! Se även bifogad bild för lite info.

Alternativ 1: Befintlig utbyggnad förlängs ytterligare tre meter i ett plan (mer går inte pga servitut). Skulle ge ett extra rum på 12 kvm. Relativt enkelt tak.

Alternativ 2: Befintlig utbyggnad förlängs tre meter i två plan. Skulle ge totalt 24 kvm extra. Befintligt tak med 45-graders lutning förlängs.

Alternativ 3: Riv befintlig utbyggnad. Förläng hela huset 5,5 meter. Invändig bredd 5,7m. Skulle ge 62 kvm i två plan. Utbyggnaden var på 20 kvm i två plan. Nettoutbyggnad alltså 42 kvm.

Önskar nu hjälp med en GROV kostnadsuppskattning av de tre alternativen för att få ett hum om vad vi pratar i stil med följande:

Alt 1: 250 000:-, 20 833:-/kvm
Alt 2: 500 000:-, 20 833:-/kvm (samma kostnad för grunden som i alt 1 men dyrare tak?)
Alt 3: 1 000 000:-, 23 809:-/kvm (kostnad för rivningen inte medräknad. Kvadratmeterpriset hamnar på 16 129:- om man räknar med alla 62kvm istället för de 42kvm netto).

STORT tack på förhand!

• utbygg_klabban.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.