1 683 läst ·
17 svar
2k läst
17 svar
Onödiga kostnader?
Sida 1 av 2
Hur kommer det sig att "vi" så ofta accepterar att betala entréavgift på krogen även om det inte är någon artist som spelar eller något annat speciellt fast stället har sådana makalösa priser på några cl sprit (vad är påslaget egentligen?). Varför hänger vi in jackan och så gärna betalar för det på de flesta ställen också, en extraavgift som kanske borde ingå många gånger i det redan ifrågasatta entréavgiften.....ja, vi betalar som sagt (till synes) med glädje priser som har påslag utan dess like, extra avgifter bara för att få tillgång till dessa dyra varor samt några kronor till för att lämna bort våra tillhörigheter.....hur dumma är vi egentligen?
Jag vänder alltid i dörren och går till ett annat ställe som uppskattar att få mina pengar i utbyte mot (bara) öl.
Har dom något evenemang eller gig under kvällen är det ju en annan femma.
Fast egentligen ...
Går man på puben i england så tar dom som regel aldrig något extra för det, om det nu inte råkar vara någon artist/grupp som verkligen börjar bli ordentligt kända.
Har dom något evenemang eller gig under kvällen är det ju en annan femma.
Fast egentligen ...
Går man på puben i england så tar dom som regel aldrig något extra för det, om det nu inte råkar vara någon artist/grupp som verkligen börjar bli ordentligt kända.
Redigerat:
Precis! Och när fortplantningen är avklarad träder man in i nästa stadie när man blir en lättlurad småbarnsförälder. Marknaden för onödiga småbarns-prylar är fantastiskNimajneb skrev:
Jag tvärvägrar sådana ställen rakt av. Dörrvakt som ska hålla lagom kö utanför, entréavgift och obligatorisk garderob är alla tecken på att stället tar sig själv på alldeles för stort allvar. Då föredrar jag att gå till stället som har tjugo (minst, har inte räknat) sorter på fat och där man oftast får ett eget rum att mysa i.
Kan inte alkoholen och sexualdriften ha väldigt stor inverkan på varför man betalar på Klubbar?
En annan rolig sak är vela att vi betalar för en internetbank? Gör inte vi jobbet åt banken o sparar dom otroliga kostnader genom att dom inte behöver ha någon personal och inte några bankkontor kvar?
Dock så är det ju väldigt skönt att inte behöva bära runt på sin jacka inne på krogen samt att inte behöva gå till banken för att sköta sina bankärenden.
En annan rolig sak är vela att vi betalar för en internetbank? Gör inte vi jobbet åt banken o sparar dom otroliga kostnader genom att dom inte behöver ha någon personal och inte några bankkontor kvar?
Dock så är det ju väldigt skönt att inte behöva bära runt på sin jacka inne på krogen samt att inte behöva gå till banken för att sköta sina bankärenden.
En väldigt viktig aspekt på det hela äratt man betalar när man går IN. Man vet alltså precis vad det kostar och har möjlighet att låta bli att gå in. Samma sak när man beställer öl. Fast den kostar 3 gånger så mycket som på Bolaget så betalar man ändå, eftersom man vid varje köptillfälle har möjlighet att välja.
Det skulle vara mycket värre om man fick en faktura på krogbesöket hemskickad efter nån vecka, och den då var på tre gånger så mycket som man trodde att den skulle vara på.
Det skulle vara mycket värre om man fick en faktura på krogbesöket hemskickad efter nån vecka, och den då var på tre gånger så mycket som man trodde att den skulle vara på.
Krogarnas entreavgifter har nog många för att dels det ger lite pengar, dels så stannar folk ofta längre på stället och tar kanske ett par öl extra även om stället var lite trist, de tänkter kanske "vaf-n jag har ju ändå betalt inträde, kan lika bra ta ett par öl innan jag går".
En annan sak som jag retar mig på är de mer och mer förekommande betaltoaletter!
Många köpcentrum med stora fina lokaler, snygg inredning och massvis med olika butiker och nästan alltid mycket folk och springer. Skulle man sedan behöva använda en toalett, ja då är det bara att hosta upp en femma eller en tia, för att bli insläppt till en ibland urinstinkande toalett med vått golv, överfull papperskorg, lövtunnt toapapper som man får vika åtta gånger för det skall hålla. Under tiden man sitter där så rycker det i handtaget säkert 10ggr då vissa har svårt att se att det är upptaget.
Tidigare var det hyfsat enkelt att "planka", bara man var snabb nog att ta dörren innan den gick igen när föregående kund gick ut - nu har de börjat med nya lås som inte låser dörren om man inte betalt.....
En annan sak som jag retar mig på är de mer och mer förekommande betaltoaletter!
Många köpcentrum med stora fina lokaler, snygg inredning och massvis med olika butiker och nästan alltid mycket folk och springer. Skulle man sedan behöva använda en toalett, ja då är det bara att hosta upp en femma eller en tia, för att bli insläppt till en ibland urinstinkande toalett med vått golv, överfull papperskorg, lövtunnt toapapper som man får vika åtta gånger för det skall hålla. Under tiden man sitter där så rycker det i handtaget säkert 10ggr då vissa har svårt att se att det är upptaget.
Tidigare var det hyfsat enkelt att "planka", bara man var snabb nog att ta dörren innan den gick igen när föregående kund gick ut - nu har de börjat med nya lås som inte låser dörren om man inte betalt.....
Ni tror inte att de ställen där det är "gratis" att gå in tar in pengarna någon annanstans? Det kostar att ha personal som tar hand om garderob och på nåt sätt ska det bekostas. Det har sagts förr och kan sägas igen. There is no such thing as a free lunch.
Absurt är vad det är. När man är på köpcentrumets stormarknad och handlar för några tusen kronor är det en naturlag att man får höra "pappa, jag är kissnödig". Då ska man alltså parkera kundvagnen i ett hörn, ta sig ut och leta rätt på en bankomat, därefter stå i kö för att få växla, innan man kan betala 5 kr för kissandet. Sedan ska man leta reda på kundvagnen igen och lassa i mer dyra varor i kundvagnen.NetNut skrev:En annan sak som jag retar mig på är de mer och mer förekommande betaltoaletter!
Jag blev så upprörd efter en sådant här upplevelse så jag mejlade butikerna (Kvantum och Coop) vid hemkomsten. Från Kvantum hördes inte av, så de förlorade x antal 10 000 kr på det. Butikschefen för Coop däremot svarade att nästa gången barnet måste gå på toaletten så får vi låna deras (gratis). Jag printade ut svaret och hade det i fickan vid varje veckohandling i flera år. Coop tjänade x antal 10 000 kr på det mejlet!
Om man nu måste motarbeta kundera och ta belalt för toalettbesök föreslår jag kortläsare på toaletterna, där Ica-kort, HM-kort etc släpper in en och kortutgivaren debiteras typ 50 öre. Skulle garanterat ge nöjdare kunder.
Och hur kul är det som kund att se folk stå och pissa utomhus, runt hörnet till köpcentumet?
Lustigt, det är precis detta som brukar hända mig...andersmc skrev: