Har du en Husqvarna Automower 305, svara då på denna omröstning

• Antal röster
    43
Alexander1985 skrev:
Jag har däremot ordnat fram service dvdn och usb sladd (inga namn nämda) så det ska bli intressnt att koppla upp " paddan" och se om jag kan uppdatera mjukvaran hemmifrån.
USB-kabeln på 305 är ju en vanlig standardkabel, jag tog den jag hade till skrivaren.

DVD:n är inaktuell, det har kommit flera versioner av Autocheck EXP sedan den gavs ut. Dessutom måste du ju ha kundnummer och lösenord för att ö.h.t komma in i Autocheck EXP, och är det någon ÅF som lämnar ut sitt personliga där är de ute på riktigt tunn is, för det är en av de viktigaste punkterna i stöldskyddet.

Jo jag såg att USB kabeln var standard, kostade inte många kronor och vill fortfarande skriva ut därhemma :)
Jahadu, några lösenord har jag inte, då kanske jag gick på en nitlott. Jag ville bara ha möjligheten att utforska min robot ytterliggare.

Hej,

Är det någon som hört mer från supporten ang detta fenomen?
Vilken är den senaste mjukvaran för 305 nu?

/Jörgen

Hej,

Var på Hem och Villa mässan i Malmö i helgen och fick förmånen att träffa återförsäljaren GPL-shop. Mycket trevligt folk och kunniga.

Jag tog upp vårt gemensamma problem men de kände inte till det men tipsade om vilken sensor som troligen fick maskinen att stanna vid "ojämn"-gång. En magnetbrytare placerad mellan kaross och chassi i framkant av chassit. Karossen är upphängd av två gummipelare och dessa bör vara styvare för att undvika för känslig rörelse av kaross och därmed bryta magneten.

Jag ska labba lite. Någon som har talat mer med HQ-support? Vilken är den senaste mjukvaran som gäller för 305 nu?

/J

erikssonjorgen skrev:
Hej,

Var på Hem och Villa mässan i Malmö i helgen och fick förmånen att träffa återförsäljaren GPL-shop. Mycket trevligt folk och kunniga.

Jag tog upp vårt gemensamma problem men de kände inte till det men tipsade om vilken sensor som troligen fick maskinen att stanna vid "ojämn"-gång. En magnetbrytare placerad mellan kaross och chassi i framkant av chassit. Karossen är upphängd av två gummipelare och dessa bör vara styvare för att undvika för känslig rörelse av kaross och därmed bryta magneten.

Jag ska labba lite. Någon som har talat mer med HQ-support? Vilken är den senaste mjukvaran som gäller för 305 nu?

/J
Min är på service och skulle få ny mjuvara också. Får väl se vilken version det är när Skalman är hemma igen.

Intressant WinMan. Återkom när du kan.

/J

erikssonjorgen skrev:
Intressant WinMan. Återkom när du kan.

/J
Version 2.02 är det nu hade 1.1 tidigare tror jag. Det hade hänt en hel del enligt servicekillen. Får prova i helgen.

WinMan skrev:
Version 2.02 är det nu hade 1.1 tidigare tror jag. Det hade hänt en hel del enligt servicekillen. Får prova i helgen.
Hur har det gått nu när du haft den igåmg ett tag? Upplevt/märkt några skillnader?

Jag fick min 305a uppgraderad för ca 2,5 vecka sedan.
Kan inte påstå att jag märkt någon skillnad alls, annat än att det går att ställa om den ska åka 25 eller 30cm över begränsningsslingan.
Den skulle ha känsligare krocksensorer läste jag någonstans men det märker jag inte utan den har fortfarande stått och slirat på en vägg ett flertal gånger, när den kommer in i en "dålig vinkel" så typ bara främre hörnet på karossen trycks in och sensorn inte känner av det.

Föresten, jag har förvisso inte varit ute så mycket i trädgården när den varit igång, men jag har nog inte hört att den stannat mitt på gräsmattan och sedan pipt innan knivarna dragit igång igen. Så det kanske är förbättrat? Någon annan som lagt märke till detta?

Redigerat:
markusla skrev:
Jag fick min 305a uppgraderad för ca 2,5 vecka sedan.
Kan inte påstå att jag märkt någon skillnad alls, annat än att det går att ställa om den ska åka 25 eller 30cm över begränsningsslingan.
Den skulle ha känsligare krocksensorer läste jag någonstans men det märker jag inte utan den har fortfarande stått och slirat på en vägg ett flertal gånger, när den kommer in i en "dålig vinkel" så typ bara främre hörnet på karossen trycks in och sensorn inte känner av det.

Föresten, jag har förvisso inte varit ute så mycket i trädgården när den varit igång, men jag har nog inte hört att den stannat mitt på gräsmattan och sedan pipt innan knivarna dragit igång igen. Så det kanske är förbättrat? Någon annan som lagt märke till detta?
Pipet är borttaget från version 2.x.x..

Det är inte sensorerna som är mer/mindre känsliga utan materialet i chassiupphängningen är lite mjukare så maskinen reagerar lättare på krock. Är det krockar med vänster hörn på karossen mot vägg den inte reagerar på så vetefasen om de bytte allt de skulle på servicen. Det kan du kolla genom att se om hållarna för gummipelarna karossen hänger på är vita, har för mig att man ser det bara genom att vända uppochner på maskinen.

Hållarna var vita förra året i alla fall, vi beställde hem satser till alla klippare vi sålt så jag har inte sett hur de ser ut i år än.

Tack för detta besked Nonkan!
Då ska jag kontakta service för en uppdatering. Vet du om HQ har någon sida med "release notes" där man kan läsa vad uppdateringarna innehåller?

/Jörgen

Bra tråd, visste inte det där med '0' för att komma åt servicemenu.
Hade min på service för att få ny mjukvara + nytt krockkit.
Nu såg jag att jag fortfarande hade 1.1 mjukvara daterad jan-2011 trots att det på servicelappen stod att de bytt mjukvara :mad:

Har dock funkat relativt bra (har också haft 5 pips problem frekvent, känns som den startar om).
I loggen noterade jag nu ett antal 'klippmotorproblem', vet inte om det är relaterat.

Sedan jag bytte knivar har den nu totalstannat två gånger utan indikation på något sätt.
Jag får väl börja med mjukvaran.

Startade för säsongen häromdagen och noterade detta beteende idag för första gången. Utan uppenbar orsak (inga gropar, inte nära vare sig guide eller begränsningskabel) stannade maskinen upprepade gånger, stängde av kniven, väntade två sekunder och startade sedan om kniv, pep fem gånger och fortsatte rakt framåt. Vid något tillfälle fick den ett ryck och backade flera meter mitt på gräsmattan efter en sådan omstart. Inga felmeddelanden i display eller fellogg. Då jag stoppat den och startat + stängt luckan igen så gick den obehindrat under ett antal minuter innan felet uppträdde igen. Har inte haft tid att observera den så länge ännu.

Ska ta in den på service till veckan och se vad som händer efter en uppdatering av mjukvaran.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.