7 123 läst ·
114 svar
7k läst
114 svar
Omröstning dubbat eller odubbat?
Trädgårdsfixare
· Borgholm, Öland
· 142 inlägg
Var jag bor råder väl inte några funderingar om. Kör en fransk bil som ännu inte passerat 10K mil men som jag av rent praktiska skäl kör väldigt lite vintertid med och definitivt inte när det är "minusgrader och vinterväglag". Så jag kör helt lagligt på sommardäck även vintertid. Det blir aldrig mer än 100 mil november - mars.
Allvetare
· Östergötland
· 4 327 inlägg
Förutom det vansinniga i att jämföra en form av körning med helt annat mål än vardagstransport, med ett helt depåteam redo att byta hjul vid minsta väderförändring, och en välskött och kontrollerad slät bana har du funderat på att det kanske är mer med ett däck än just mönsterdjup?K karlmb skrev:Det där snacket om sämre bromssträcka med dubbdäck på barmark är dels överdrivet och inte alls i paritet med hur mkt sämre odubbade är på is, dels något som mer förekom förr.
Nej. Mönstret är endast en fördel vid våt vägbana. Har du aldrig sett F1?
Om jag undviker att köra alls på våta vägar med blankslitna sommardäck så är jag inte mer riskbenägen än någon som "anpassar körningen" när han kör med odubbat vintertid.
Gummiblandning? Hårdet? Förväntad livslängd? Arbetstemperatur?
Ett F1 däck är konstruerat för att göra en sak jävligt bra medans ett gatdäck alltid är en kompromiss för att kunna hantera en mängd olika förhållanden.
Klart jag har. Det är precis det som är poängen, ett dubbdäck klarar av många fler situationer än ett dubbfritt däck.S Styrman_jansson skrev:Förutom det vansinniga i att jämföra en form av körning med helt annat mål än vardagstransport, med ett helt depåteam redo att byta hjul vid minsta väderförändring, och en välskött och kontrollerad slät bana har du funderat på att det kanske är mer med ett däck än just mönsterdjup?
Gummiblandning? Hårdet? Förväntad livslängd? Arbetstemperatur?
Ett F1 däck är konstruerat för att göra en sak jävligt bra medans ett gatdäck alltid är en kompromiss för att kunna hantera en mängd olika förhållanden.
Allvetare
· Östergötland
· 4 327 inlägg
De däckverkstäder jag pratat med påstår faktiskt att det generellt är det motsatta.K karlmb skrev:
Dubb är i princip bara bättre på ren is samt har längre livslängd. Allt annat är bättre med dubbfritt.
Generellt förstås, sedan skiljer det väldigt mycket mellan olika märken och modeller också.
Det är inte omöjligt, men de påstår heller inte att dubbat är märkbart sämre på något, eller hur?S Styrman_jansson skrev:
Här är en hyffsat bra sammanfattning av läget 2024S Styrman_jansson skrev:
Långt kvar än för åretruntdäclen enligt ADAC även om ett däck nu klassas som "bra"... :
https://carup.se/nytt-aretrunt-dack-overraskar-i-test/
Allvetare
· Östergötland
· 4 327 inlägg
Allvetare
· Östergötland
· 4 327 inlägg
Allvetare
· Östergötland
· 4 327 inlägg
Det finns det ju oerhört gott om så testa google.K karlmb skrev:
Det blir väldigt fel att jämföra ett däck avsett för 4 årstider med alla de kompromisser det innebär och ett för endast vinter.
Det är nästan som att jämföra ett sommardäck med ett vinterdäck.
Trodde du hade koll på bromssträckor iaf.S Styrman_jansson skrev:
