Omröstning dubbat eller odubbat?

• Antal röster
    138
Majgårdarna Andreas_Hansson skrev:
Varför rekommenderar man dubbar till äldre personers skor?

Luras Icebug ?
Dessutom lär de slita ner asfalten på trottoarerna nåt djävulskt. 🤣

P
K karlmb skrev:
Jaha. Och?
Ja! Och!

• Haha
karlmb
  • Laddar…
Var jag bor råder väl inte några funderingar om. Kör en fransk bil som ännu inte passerat 10K mil men som jag av rent praktiska skäl kör väldigt lite vintertid med och definitivt inte när det är "minusgrader och vinterväglag". Så jag kör helt lagligt på sommardäck även vintertid. Det blir aldrig mer än 100 mil november - mars.

• Gilla
mikethebik
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Det där snacket om sämre bromssträcka med dubbdäck på barmark är dels överdrivet och inte alls i paritet med hur mkt sämre odubbade är på is, dels något som mer förekom förr.

Nej. Mönstret är endast en fördel vid våt vägbana. Har du aldrig sett F1?
Om jag undviker att köra alls på våta vägar med blankslitna sommardäck så är jag inte mer riskbenägen än någon som "anpassar körningen" när han kör med odubbat vintertid.
Förutom det vansinniga i att jämföra en form av körning med helt annat mål än vardagstransport, med ett helt depåteam redo att byta hjul vid minsta väderförändring, och en välskött och kontrollerad slät bana har du funderat på att det kanske är mer med ett däck än just mönsterdjup?

Gummiblandning? Hårdet? Förväntad livslängd? Arbetstemperatur?

Ett F1 däck är konstruerat för att göra en sak jävligt bra medans ett gatdäck alltid är en kompromiss för att kunna hantera en mängd olika förhållanden.

• Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
S Styrman_jansson skrev:
Förutom det vansinniga i att jämföra en form av körning med helt annat mål än vardagstransport, med ett helt depåteam redo att byta hjul vid minsta väderförändring, och en välskött och kontrollerad slät bana har du funderat på att det kanske är mer med ett däck än just mönsterdjup?

Gummiblandning? Hårdet? Förväntad livslängd? Arbetstemperatur?

Ett F1 däck är konstruerat för att göra en sak jävligt bra medans ett gatdäck alltid är en kompromiss för att kunna hantera en mängd olika förhållanden.
Klart jag har. Det är precis det som är poängen, ett dubbdäck klarar av många fler situationer än ett dubbfritt däck.

K karlmb skrev:
Klart jag har. Det är precis det som är poängen, ett dubbdäck klarar av många fler situationer än ett dubbfritt däck.
De däckverkstäder jag pratat med påstår faktiskt att det generellt är det motsatta.
Dubb är i princip bara bättre på ren is samt har längre livslängd. Allt annat är bättre med dubbfritt.
Generellt förstås, sedan skiljer det väldigt mycket mellan olika märken och modeller också.

• Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
S Styrman_jansson skrev:
De däckverkstäder jag pratat med påstår faktiskt att det generellt är det motsatta.
Dubb är i princip bara bättre på ren is samt har längre livslängd. Allt annat är bättre med dubbfritt.
Generellt förstås, sedan skiljer det väldigt mycket mellan olika märken och modeller också.
Det är inte omöjligt, men de påstår heller inte att dubbat är märkbart sämre på något, eller hur?

S Styrman_jansson skrev:
Här är en hyffsat bra sammanfattning av läget 2024
Långt kvar än för åretruntdäclen enligt ADAC även om ett däck nu klassas som "bra"... :
https://carup.se/nytt-aretrunt-dack-overraskar-i-test/

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Här är en hyffsat bra sammanfattning av läget 2024
Långt kvar än för åretruntdäclen enligt ADAC även om ett däck nu klassas som "bra"... :
[länk]
Det är stor skillnad på året-runt-däck och riktiga odubbade vinterdäck så inte relevant för frågeställningen.

• Gilla
mikethebik
  • Laddar…
S Styrman_jansson skrev:
Det är stor skillnad på året-runt-däck och riktiga odubbade vinterdäck så inte relevant för frågeställningen.
Jo, men menar du att vinnardäcket inte är ett "riktigt" odubbat däck?

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Jo, men menar du att vinnardäcket inte är ett "riktigt" odubbat däck?
nej jag menar att det inte är ett riktigt odubbat vinterdäck. Det heter ju bl.a. 4Season vilket indikerar att det är ett året-runt-däck och inte ett dedikerar vinterdäck.

Fairlane
Däcket som fick betyget "Bra" imponerar åtminstone inte på mig på pappret. 43,2 meter bromssträcka från 100 km/h på torrt underlag är inte någon lysande siffra.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
S Styrman_jansson skrev:
nej jag menar att det inte är ett riktigt odubbat vinterdäck. Det heter ju bl.a. 4Season vilket indikerar att det är ett året-runt-däck och inte ett dedikerar vinterdäck.
Har du nåt test på de som du menar är "riktiga" M&S-däck?

K karlmb skrev:
Har du nåt test på de som du menar är "riktiga" M&S-däck?
Det finns det ju oerhört gott om så testa google.

Det blir väldigt fel att jämföra ett däck avsett för 4 årstider med alla de kompromisser det innebär och ett för endast vinter.

Det är nästan som att jämföra ett sommardäck med ett vinterdäck.

• Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
S Styrman_jansson skrev:
Det finns det ju oerhört gott om så testa google.

Det blir väldigt fel att jämföra ett däck avsett för 4 årstider med alla de kompromisser det innebär och ett för endast vinter.

Det är nästan som att jämföra ett sommardäck med ett vinterdäck.
Trodde du hade koll på bromssträckor iaf.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.