Har i många år haft ett område på låret där huden är som bedövad. Har märkt att området (som inte ser annorlunda ut) växer. På senare månader kan det ibland sticka till där. Har inte haft något trauma där heller. Har även börjat få rätt många mindre torrfläckar som går klösa bort men kommer tillbaka. Typ lite fjälliga. Är dessa saker normalt eller bör jag kolla upp dem. Vad kan i så fall känslobortfall bero på. (dvs man känner inte alls om man stryker med ett finger på huden) området är ca 10 cm i diameter.
Hej och tack för din fråga!
Vad bra att du har uppmärksammat att huden i området har förändrats. Det är dock svårt för mig att svara mer specifikt kring huruvida det är något ofarligt eller något som bör kollas upp, så jag vill uppmuntra dig till att ta kontakt med Vårdcentralen i den här frågan.
Vad bra att du har uppmärksammat att huden i området har förändrats. Det är dock svårt för mig att svara mer specifikt kring huruvida det är något ofarligt eller något som bör kollas upp, så jag vill uppmuntra dig till att ta kontakt med Vårdcentralen i den här frågan.
Du har inte fått ett fästingbett i området? Fick likartade problem med känselbortfall efter en obehandlad borreliainfektion. Sedan konstaterades perifer neuropati nedanför bettstället som efter en längre tid läkte ut men ihållande muskelryckningar förekom flera år efter, även hudmissfärgning (akrodermatit). Såret efter bettet finns fortfarande kvar som en hård knuta.Gäst skrev:Har i många år haft ett område på låret där huden är som bedövad. Har märkt att området (som inte ser annorlunda ut) växer. På senare månader kan det ibland sticka till där. Har inte haft något trauma där heller. Har även börjat få rätt många mindre torrfläckar som går klösa bort men kommer tillbaka. Typ lite fjälliga. Är dessa saker normalt eller bör jag kolla upp dem. Vad kan i så fall känslobortfall bero på. (dvs man känner inte alls om man stryker med ett finger på huden) området är ca 10 cm i diameter.
Jag gick till vårdcentralen och visade upp ringen efter bettet och sade jag har borrelia men det togs ingen notis om det utan hon skickade mig till provtagning för blödarsjuka i stället. Efter mycket tjat från min sida togs test och det visade sig vara borrelia med de hävdade att den spontanläkt så ingen behandling. Om man är påläst och ställer rätt diagnos själv blir det prestige hos läkarna och de gör tvärtom.
Jag har liknande men efter en kur med B-vitaminer har det blivit mycket bättre.Gäst skrev:
Klicka här för att svara