Jag ska eventuellt hjälpa en bekant med takkupa och utbyggnad av hall och uterum. Förutsättningarna är som följer:

- Huset är en Smålandsvilla 1,5-plan byggd 2007 och taket består av takstolar (cc 600), oljehärdad masonit, läkt och betongpannor. Vinden är hur fräsch som helst, inte en prick som skvallrar om fuktproblem eller läckande vatten någonstans.

- Det som ska byggas till är dels en takkupa (platt tak, inte sadeltak) och hall plus uterum. Hallen och uterummet har också pulpettak ut från husets långsida. Taket på både kupan och tillbyggnaden ska ha råspont, papp och klickfals-plåttak.

De har tidigare träffat ett par olika snickarfirmor som föreslår att hela undertaket på den sidan (ena takfallet på villan) ska bytas ut. Bort med masoniten, på med råspont, papp, läkt och tillbaka med befintliga betongpannor. De menade att det är svårt att få tätt mellan befintligt tak och nya taken om det är olika undertak.

Min fråga - kan det verkligen stämma att det inte ska gå att få tätt mellan masonit-undertaket och de nya undertaken? För mig känns det fel och onödigt att göra det ingreppet när det uppenbarligen är en lösning som vinden mått bra av. Det är heller inte gratis med råspontluckor i dagsläget.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.