40 484 läst ·
155 svar
40k läst
155 svar
Omöjligt att hitta bra metallborr - ingen kan hitta?
Där har du själv ringat in problemet. Skruvdragare går för fort.Farstatjej90 skrev:
Jag brukar köra med Julas gula borr, funkar finfint.Och pelarborr. Däremot aldrig dom där borren som är i en rund kasett, dom är verkligen kassa.
Har själv Harlingen. Dom är väldigt bra. Kostar drygt 800kr nu
Kan inte svara på det än.A anders.Nordsvahn skrev:
Första Smart step jag köpte för nått år sen var en 9,5 mm som används ofta för att dra i M10 gängpress i 5-10 mm stål/rostfritt, och den har inte gett upp än.
Jag köpte inför det montaget 5 borrar, vi skulle borra 160 hål i galvat stål (galv är elakt för borrar) med vanliga borrar hade nog 5 st gått åt.
Men vi borrade alla hål med en o samma borr, den jag fortfarande använder och säkert borrat tusen hål till.
Förra veckan var jag i Lappland, då borrade jag runt 15 hål med samma borr i 10 mm rostfrit och 5 mm galvat stål. Den är lite slöare innan första steget gått in, gissar att det är 3-4 mm, men när alla steg gått in tuggar den nått helt fantastiskt.
Men som sagt, för mig som jobbar med det är tiden oxå viktig, det går så sjuk mycket fortare, och det blir även en arbetsmiljöfråga.
Hänga på en maskin och borra vågrät sliter på kroppen.
Folk brukar fråga mig om jag pumpar bänkpress på gym "Nä, jag borrar, aldrig satt min fot på ett gym"
Körde dessa 10 st d5 mm hålen, torrt med Dormer SS TiN belagda. Batterimaskin ca 1200 varv genom 10mm plattjärn på 1min och 27 sek. Mao 87 sekunder. Se om du klarar det på 8,7 sekunder😁Isakare skrev:
Wurth Smart step.
Helt överlägsna allt annat.
Sen dessa kom ut på marknaden använder jag inget annat.
Borrar dagligen i stål, alu och rostfritt.
Smart step håller minst 20 gånger längre än en vanlig borr av högsta kvalite när man borrar med handhållen maskin och det går 10 gånger så fort.
Jag vet inte vad de kostar (köper på jobbet) men med tanke på hur överlägsna de är, är de nog billiga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
För att inte konplicera det. Absolut är pelarborr bra men inte heller den är perfekt, med en styrd CNC maskin kan du lätt 4-dubbla livslängden. Bla bla bla.
1. Köp bra borr typ Dormer.
2. Använd smörj/kylmedel. Aluminium = t-röd. Stål = saliv.
3, Skall du borra stora hål, börja med ett mindre borr.
4. Tryck typ så hårt du kan.
5. Borra med lågt varvtal, hellre för lågt än för högt. Erfarenhet kommer öka livslängden men det är inte så exakt som det verkar i denna tråden.
6. Är det ett djupt hål, dra ut borret med spånor och låt borret svalna någon minut / smörj igen.
1. Köp bra borr typ Dormer.
2. Använd smörj/kylmedel. Aluminium = t-röd. Stål = saliv.
3, Skall du borra stora hål, börja med ett mindre borr.
4. Tryck typ så hårt du kan.
5. Borra med lågt varvtal, hellre för lågt än för högt. Erfarenhet kommer öka livslängden men det är inte så exakt som det verkar i denna tråden.
6. Är det ett djupt hål, dra ut borret med spånor och låt borret svalna någon minut / smörj igen.
Ska du jämföra med mitt jobb, får du borra vågrätt i en halvdålig arbetssställning i 25 minusgrader. Jag utför montage och reparationer frys och kylrum.M Mekaniker skrev:
Och nä, jag borrar inte under optimala förutsättningar på 8,7 sek, gissar på 30-40 sek.
Ska prova nån dag.
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 2 806 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 2 806 inlägg
visst för att få optimal livslängd så ska man ha optimal skärdata (varvtal och matning) men för hemmapulare är tricket att borren alltid ska skära spån. Kör man borrmaskinen och så fort det inte kommer spån så gör man nått fel, och det dödar skäreggen så brutalt fort. Det bygger upp värme och gör den slö direkt.
Och knepet för att nå dit är som många sagt att sänka varvtalet, då får man bättre kontroll med handmaskiner där det ibland är svårt att lägga tillräckligt med tryck för att få till matningen.
Ang. bearbetningstider så kör jag d20 mm hål med H9 tolerans som är 45mm djupa i stål på ca 2.5s. Hålvägarna ser nästa polerade ut.
Corodrill 460, tror 20mm borren kostar närmare 2k. (5k på amazon https://a.co/d/7CxKJ0l )
Men det går att få Biltema HSS att hålla bra också med rätt handhavande. Tror TS största bekymmer är okunskap om skärteknik och inte kvalitet på borren. Men alla kan lära sig!
Och knepet för att nå dit är som många sagt att sänka varvtalet, då får man bättre kontroll med handmaskiner där det ibland är svårt att lägga tillräckligt med tryck för att få till matningen.
Ang. bearbetningstider så kör jag d20 mm hål med H9 tolerans som är 45mm djupa i stål på ca 2.5s. Hålvägarna ser nästa polerade ut.
Corodrill 460, tror 20mm borren kostar närmare 2k. (5k på amazon https://a.co/d/7CxKJ0l )
Men det går att få Biltema HSS att hålla bra också med rätt handhavande. Tror TS största bekymmer är okunskap om skärteknik och inte kvalitet på borren. Men alla kan lära sig!
Redigerat:
Finns någonting som heter skärhastihet.En borr på 2mm ska ha ett högt varvtal en på 10mm kanske 100 rpm.Sedan beror det på vad man borrar i rostfritt tex inte så lätt borren blir lätt anlöpt och tappar skärpan.Köp en billig slipmaskin och lär dig att slipa borrar.Det är bara att titta på en ny borr och försöka efterlikna den.2mm borrar kan var svårt att få till 5mm och större bör gå.Farstatjej90 skrev:
Vågrätt hade det gått 10 ggr snabbare🙄Isakare skrev:
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 2 806 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 2 806 inlägg
Formeln är
Varvtal = (1000*skärhastighet)/(pi*Diametern)
En HSS borr ligger oftast kring 20 m/min skärhastighet för stål.
Men som sagt med borrskruvraggare har man ändå ingen kontroll över varvtalet så det hjälper ofta föga. Bättre att anpassa tryck och ”gas” genom att ha koll på spånorna.
Varvtal = (1000*skärhastighet)/(pi*Diametern)
En HSS borr ligger oftast kring 20 m/min skärhastighet för stål.
Men som sagt med borrskruvraggare har man ändå ingen kontroll över varvtalet så det hjälper ofta föga. Bättre att anpassa tryck och ”gas” genom att ha koll på spånorna.
Det är värmen/friktionen som dödar borren. Tänk att du mesar när du hyvlar ost. Istället för att trycka på så kör du fort som fan fram och tillbaka. Nu är det i liknelsen osten som smälter men i alla fall. Skärvätska?! Det funkar alldeles utmärkt med mjölk men luktar illa. Bättre med matolja, vatten och diskmedel....eller ngt färdigt i butik. Men så fort vätskan kokat bort..dit med mer.Fett är för gängning och amerikaner som är kvar på 60 talet....möjligen i tunn rostfrittFarstatjej90 skrev:
I lumpen körde vi 6 mm hål i 500 mm pansarplåt! Visserligen med öppna toleranser osv men på 1 /10000 sek.U Utsliten och utdömd skrev:visst för att få optimal livslängd så ska man ha optimal skärdata (varvtal och matning) men för hemmapulare är tricket att borren alltid ska skära spån. Kör man borrmaskinen och så fort det inte kommer spån så gör man nått fel, och det dödar skäreggen så brutalt fort. Det bygger upp värme och gör den slö direkt.
Corodrill 460, tror 20mm borren kostar närmare 2k. (5k på amazon [länk] )
Jag delar inte den uppfattningen. Coboltborren är skörare och har generellt fel vinkel på skären för vanliga metaller. Skall du borra i vanligt stål, ej hårdare än s355, är rekommendationerna ett borr med vinkel 118 grader. Lycka till hitta ett co5 borr med det. Jula säljer Bosch co5 borr, påstår att det funkar till allt😂😂😂 jobbar du där?J josa100 skrev:Jobbar för en ståltillverkare som gör stål till borr. Vill man ha bättre borr köper man sådana med extra mycket Cobolt i. Går under benämningen M42. Bosch har sådana borr.
Vanligaste misstaget när man borrar är att man borrar utan att det blir spånor. Det måste alltid bli spånor. Om det inte blir spånor => tryck hårdare. Kör långsammare än vad du tror är rimligt. Med ett 8mm borr får man trycka mycket hårt (allt vad man orkar).
[länk]
Moderna borrar funkar lika bra som gamla. Det är samma legeringar som fortfarande används.
Det görs mycket borrar i lågkostnadsländer och då kompromissas det sannolikt dels med legeraingar och dels med värmebehandlingen för att få rätt hårdhet. Då håller inte borren särskilt länge.