120 838 läst ·
79 svar
121k läst
79 svar
"Omöjligt att få ett hus byggt för under 3 miljoner"
Jag kan bara hålla med om att banker inte är så duktiga på att räkna på husbyggen. Samtidigt ska man nog vara medvetna om att de sett en hel del glädjekalkyler.
Tar man fram en riktig kalkyl och visar banken så är jag rätt säker på att man kan övertyga dem om att det går att bygga under 3 mkr.
Ett hus för 2 mkr och en tomt på 350 kkr ger 650 kkr kvar för t ex anslutningsavgifter och att göra i ordning tomten.
Lycka till!
/Krille
Tar man fram en riktig kalkyl och visar banken så är jag rätt säker på att man kan övertyga dem om att det går att bygga under 3 mkr.
Ett hus för 2 mkr och en tomt på 350 kkr ger 650 kkr kvar för t ex anslutningsavgifter och att göra i ordning tomten.
Lycka till!
/Krille
Verktygstokig
· Stockholm
· 268 inlägg
Jag som arkitekt säger att det går utmärkt att bygga för under 3 miljoner, Allt beror på storlek, val av lösningar men det som bäst ger ett billigare hus är framförallt att satsa på planeringstadiet och se till att huset är helt "genomritat" in på dom minsta detaljerna och få huset kalkylerat utifrån det materiellt innan bygget påbörjas.
Lycka till // Marko
Lycka till // Marko
Vi byggde visserligen 2014. Men bor idag i ett Eksjöhus Prio2. Det vi valde till utöver standard var miele vitvaror och en kamin. Ryggåstak och badkar var inget som ingick, men har hört att det är "standard" nu...
Vi köpte en fritidsstuga som vi själva rev. Kostade några 1000 med släpvagnshyra och inköp av slägga och kofot. Tomten kostade således 575.000 och då fanns ju redan en adress och el framdraget. Även vatten och avlopp fanns, men vi ska snart koppla på oss på det kommunala, vilket kostar ca 200.000kr.
I övrigt var marken lättbyggd, plan sandås, utan behov av extra markarbete. Vi fick lägga 6.000 på extra grus, utöver det som ingick. Sedan valde vi att lägga ner radonrör då vi har en del markradon här, kostnad 12.000.
Vi utförde själva en del jobb på huset, då vi målade väggarna inne och ute , satte lister och la golvet (förutom där klinkers ligger). Materialet ingick i priset.
Alla kostnader (lagfart, bygglov, räntor under byggtid, huset, entreprenaden, markundersökning m.m) landade på 2.869.000kr.
Lägg sedan till ca 200.000kr för avlopp samt ca 60.000kr för gräsmatta, altan på 60 kvm samt ett förråd byggt med lösvirke.
Nu byggde vi ett eksjöhus, enplan på 144kvm, det finns ju billigare (och rejält mycket dyrare) hus både vad det gäller entreprenaden och materialet. Man kan påverka slutpriset en hel del genom att utföra jobb själva (gäller bara att ha med sig att det kan ta mycket tid i anspråk), bygga på en lättbyggd plats och gärna dra fördelar av att saker som el, avlopp och vatten redan finns. För vår del hamnade vi ca 200.000 över vad ett 70-talshus kostade i området.
Lycka till!
Vi köpte en fritidsstuga som vi själva rev. Kostade några 1000 med släpvagnshyra och inköp av slägga och kofot. Tomten kostade således 575.000 och då fanns ju redan en adress och el framdraget. Även vatten och avlopp fanns, men vi ska snart koppla på oss på det kommunala, vilket kostar ca 200.000kr.
I övrigt var marken lättbyggd, plan sandås, utan behov av extra markarbete. Vi fick lägga 6.000 på extra grus, utöver det som ingick. Sedan valde vi att lägga ner radonrör då vi har en del markradon här, kostnad 12.000.
Vi utförde själva en del jobb på huset, då vi målade väggarna inne och ute , satte lister och la golvet (förutom där klinkers ligger). Materialet ingick i priset.
Alla kostnader (lagfart, bygglov, räntor under byggtid, huset, entreprenaden, markundersökning m.m) landade på 2.869.000kr.
Lägg sedan till ca 200.000kr för avlopp samt ca 60.000kr för gräsmatta, altan på 60 kvm samt ett förråd byggt med lösvirke.
Nu byggde vi ett eksjöhus, enplan på 144kvm, det finns ju billigare (och rejält mycket dyrare) hus både vad det gäller entreprenaden och materialet. Man kan påverka slutpriset en hel del genom att utföra jobb själva (gäller bara att ha med sig att det kan ta mycket tid i anspråk), bygga på en lättbyggd plats och gärna dra fördelar av att saker som el, avlopp och vatten redan finns. För vår del hamnade vi ca 200.000 över vad ett 70-talshus kostade i området.
Lycka till!
Redigerat:
Vi letade hus i 1,5 år och tvingades till slut att överväga att bygga nytt. Vi räknade på många olika alternativ, allt från Smålandsvillan till Fiskarheden. Trots att tomter, iofs inte så centrala, går att får för 200 tkr, så kom vi fram till att man behöver minst 3 miljoner kronor i budget för att bygga nytt. Det går att komma undan med en initial investering på dryga två miljoner, men då var det med oinredd vind, i princip oplanerad tomt och utan garage. Så med inredd vind, fixad tomt och garage så är man snabbt uppe i 3 miljoner. Såvida man inte är beredd att offra semestrar, kvällar och helger för en lång tid framöver...vilket jag gjorde med förra huset.
Så vi köpte ett renoveringsobjekt för 2,2 miljoner; ett hus riktigt bra läge på tomten, och även om det krävs en helrenovering så är det lättare att göra en korrekt kalkyl på en renovering än ett nybygge.
Så vi köpte ett renoveringsobjekt för 2,2 miljoner; ett hus riktigt bra läge på tomten, och även om det krävs en helrenovering så är det lättare att göra en korrekt kalkyl på en renovering än ett nybygge.
Redigerat:
Det där med tomten tycker jag verkar jobbigt. Men inredd vind är ju inget man MÅSTE ha så att säga.Tilt skrev:Vi letade hus i 1,5 år och tvingades till slut att överväga att bygga nytt. Vi räknade på många olika alternativ, allt från Smålandsvillan till Fiskarheden. Trots att tomter, iofs inte så centrala, går att får för 200 tkr, så kom vi fram till att man behöver minst 3 miljoner kronor i budget för att bygga nytt. Det går att komma undan med en initial investering på dryga två miljoner, men då var det med oinredd vind, i princip oplanerad tomt och utan garage. Så med inredd vind, fixad tomt och garage så är man snabbt uppe i 3 miljoner. Såvida man inte är beredd att offra semestrar, kvällar och helger för en lång tid framöver...vilket jag gjorde med förra huset.
Personligen skulle jag nog hellre köpa renoveringsobjekt billigt och leja arbetskraft än att bygga nytt om man skulle bygga med en budget.
Med det sagt, nyckelfärdiga Attefallshus börjar väl på typ 350kkr? Det är också ett hus. För mindre än tre miljoner.
Klart det inte blir som ett nytt. Om ens krav är att huset ska vara som nytt så är det givetvis nybygge som gäller. Vart sjunde år eller så.Lars48 skrev:
Vill man bygga nytt i min kommun så finns det inga tomter i någorlunda centrala lägen, det hus jag köpt nu ligger på ett A-läge i vår stads motsvarighet till "gamla stan", med utsikt över en båthamn. Mitt förra hus var helt nybyggt och låg 1,5 mil "på landet" utanför stan. Nya hus blir lätt dyrare än vad man trott och är absolut ingen garanti på att man slipper dyrt underhåll eller problemlösning.Lars48 skrev:
Om vi tänker ett "normalt" nyckelfärdigt så går det väl på 2,5-3,5 miljoner för själva bygget, plus tomt och anläggning av denna? Var blir det billigare med nytt än beggat? Ja, jag vet att det är en obildad fråga men jag undrar på riktigtett_em skrev:
Nu vet jag inte vad du anser är "normalt" men vi har ett billigt hus och kom under 3 totalt (tomt+hus+garage+altan+uterum+gräsmatta), se vad jag skrev tidigare i tråden.stefancrs skrev:
Det blir billigare än att köpa ett begagnat för 2,5-3 och renovera. Dessutom är underhållet minimalt, låga driftskostnader, ingen fastighetsavgift m.m.
Det låter ju utmärkt! Vilken ort rör det sig om man får fråga? Förstår om du inte vill sägadast skrev:Nu vet jag inte vad du anser är "normalt" men vi har ett billigt hus och kom under 3 totalt (tomt+hus+garage+altan+uterum+gräsmatta), se vad jag skrev tidigare i tråden.
Det blir billigare än att köpa ett begagnat för 2,5-3 och renovera. Dessutom är underhållet minimalt, låga driftskostnader, ingen fastighetsavgift m.m.
Vi är precis igång att bygga vårt hus precis utanför Västerås. 176kvm (övervåningen ej inredd men isolering/golv/glespanel/trapp ingår). Notan inkl. allt beräknas till 3,2. Anebyhus. Och visst finns det billigare allternativ hos dom. Våra tillval var på 260kkr och tomten inkl VA kostade 850kkr. Så nog ska det gå att bygga för 2,7 om man vill, men det blir ju kanske ett enklare hus utan tillval osv.
Dock fick vi låna mer om vi ville när vi gav upp jakten på begagnat hus och ville bygga nytt. Då nybygge har betydlig läger underhållskostnad än begagnat hus blev kalkylen bättre.
Så om ni vill bygga bör du ta ett snack med bankmannen och höra om ert lån inte skulle kunna vara större på ett nybyggnadslån/byggkreditiv.
Dock fick vi låna mer om vi ville när vi gav upp jakten på begagnat hus och ville bygga nytt. Då nybygge har betydlig läger underhållskostnad än begagnat hus blev kalkylen bättre.
Så om ni vill bygga bör du ta ett snack med bankmannen och höra om ert lån inte skulle kunna vara större på ett nybyggnadslån/byggkreditiv.