Är det omodernt eller opraktiskt att ha en spiskåpa av typen opal, med böjd glasskiva? Får inte ha överskåp vid köksventilationen enl BRFens regler och kan därmed inte ha undermonterad fläkt/kåpa och har tänkt att det känns dumt att köpa fläkt där man måste byta kolfilter för 500 spänn varje halvår - så är inne på centralventilationskåpa, men givet detta så är utbudet ganska tunnt. Nästan de enda kåpor jag hittar som jag tycker är snygga är Opal från Franke:

https://www.bygghemma.se/kok-och-ba...1Bz0X6K4JNeN8u51hJuNLb1zwNQe1v_BoCl9AQAvD_BwE

Är inte omodernt eller opraktiskt i mitt tycke, kör på en du själv tycker är snygg.
Har BRFen någon anledning till att man inte får ha överskåp? Låter jäkligt märkligt kan jag tycka.

Jag har svårt att tro att det är en giltig regel.

Alltså, att bygga för köksventilationen är ju dumt och de flesta har ju satt dit en motorfläkt på ventilen istället för självdrag och det är ju dumt, så nu har många BRFr dessa åsikterna.
Däremot kan man tvätta ur de flesta filter åtminstone någon gång. I lägenheten så tvättade jag ur filtret kvartalsvis under åtta år innan det föll i bitar. Och nu i huset så är filtret av rostfritt så jag kör det i diskmaskinen när det behövs. Jag hittade ett extra filter på loppis som jag köpte på chans som passade så jag behöver inte köra utan filter ens vid rengöring. :D

Men den vanligaste lösningen måste ju ändå vara att man har godkänd ventilation och samtidigt har överskåp i köket. Märkligt att anta att man gör fel så fort det ska byggas.

G Golonka skrev:
Men den vanligaste lösningen måste ju ändå vara att man har godkänd ventilation och samtidigt har överskåp i köket. Märkligt att anta att man gör fel så fort det ska byggas.
Tyvärr inte alls märkligt, om genomsnittliga renoveraren var aktiv medlem här hade det inte varit något problem, men lite taget ur luften ;) så skulle jag gissa att 1/4 gör fel när de renoverar köket även om sedan 1/2 av de som gör fel blir medvetna om detta via styrelse/bekant/forum eller annat innan OVK. Var ordförande under några år i en förening som var ett nybygge där många var missnöjda med kvaliteten på köket så redan första 3 åren hade 5 bytt fläkt var av 3 blev fel, 2 var kopplade på kanalen men med inbyggd fläkt den sista va det något installationsknas så den funkade inte som den skulle men var nog rätt sort. Blev förvånansvärt mycket mothugg från inblandade boende då det minsann ville ha dessa fläktar då det absolut inte fanns några snygga modeller av den passiva sorten samt att de ”vägrade byta tillbaka till den sorten då det blev matos i hela lägenheten då det inte var något bra tryck i dem” det senare var ett inte helt felaktigt argument för lägenheterna var byggda med öppenplanlösning mellan kök och vardagsrum o det var som bäst jämförbart att köra en fläkt på första läget så soffan i vardagsrummet smakade bacon.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.